TOYOTA PRIUS PHV: ZELENÁ A ČERVENÁ
TOYOTA PRIUS PHV POSLÚŽI SVOJMU PÁNOVU SKROMNE A EKOLOGICKY, ALE VÔBEC SA NEŠTÍTI, ABY MU SPLNILA AJ ŽIVELNÉ CHUTE.
Text: Peter Varga, foto: autor
Ekologické autá sa utešene udomácňujú aj na našom trhu. A to nielen v ponuke jednotlivých automobiliek, ale aj na našich cestách. Za súčasných podmienok majú azda najväčší význam plug -in hybridy, ktoré spájajú výhody tichej a bezemisnej prevádzky čistého elektromobilu s voľnosťou pohybu bežného auta. Rovnako ako v oblasti hybridov, aj v oblasti plug -in hybridov bola Toyota prvou automobilkou, ktorá takéto autá uviedla na trh. Dnes už predáva druhú generáciu
Prúdnicový dizajn
Dizajn je prísne aerodynamický, veď využiť energiu čo najefektívnejšie – či už elektrickej, alebo energie získanej z paliva – je pre ekologicky orientované auto jednou z najdôležitejších úloh. Prúdnicová karoséria má súčiniteľ aerodynamického odporu cx=0,25. K zaujímavostiam patrí dvojmo vyduté zadné okno, nižšie umiestnený zadný spojler, ktorý vo svojej odtrhovej hrane opticky spája zadné skupinové svetlá, stabilizačné lamely na boku zadných združených svetiel, výrazné zakrytovanie podvozka a tiež aktívne lamely v spodnej časti mriežky, ktoré regulujú prietok vzduchu cez motorový priestor tak, aby odpor vzduchu bol čo najmenší. Štyri samostatné úzke LED šošovky (ale pod spoločným krytom, aby sa ľahšie čistili) po každej strane dodávajú autu luxusný a moderný výraz.
Červená zástava
V súvislosti s karosériou musím zdôrazniť, že nový Prius Plug- -in Hybrid je postavený na novej podlahovej platforme TNGA, ktorá zásadným spôsobom vplýva na jazdné vlastnosti. Vďaka nej je totiž karoséria až o 60 % tuhšia ako pri predchádzajúcom modeli. Konštruktéri tak mohli dosiahnuť výborné jazdné vlastnosti bez toho, aby museli použiť tuhšie pružiny a tlmiče. Práve podvozok a jazdné vlastnosti sú tie, ktoré ma najviac prekvapili. Riadenie je prekvapivo rýchle, dokonca
nechýba ani dávka spätnej väzby. Auto reaguje na povely volantu veľmi dobre a znesie toho v zákrutách, ale aj pri rýchlych zmenách smeru skutočne dosť. Pri ekologickom plug -in hybride by som to vôbec nečakal. Keď vám zaleje oči červená farba, môžete sa spoľahnúť na to, že vás v tom Prius Plug -in Hybrid nenechá samého. A práve vzhľadom na kvality podvozka by sériovo dodávané pneumatiky (Toyo Nanoenergy J61) mali mať výstrahu „Za dažďa nejazdiť!“. Za mokra totiž ide auto nosom zo zákruty. Auto by šlo za volantom, no predné pneumatiky sa len bezmocne šmýkajú po vode.
50 km na elektrinu
Ako som už naznačil, nový Prius Plug -in Hybrid využíva druhú generáciu plug -in hybridného systému Toyota PHV. Z hľadiska používateľa je najzásadnejšou
zmenou viac ako zdvojnásobenie dojazdu na čistú elektrinu. Zatiaľ čo prvý Prius PHV mohol na energiu z akumulátora prejsť zhruba 25 km, nový viac ako 50. V reálnych podmienkach to bolo okolo 45 km – niekedy viac, inokedy menej. Najväčšiu zásluhu na tom má zmena typu akumulátora z nikel -metal-hydridového na lítiovo -iónový a zvýšenie jeho kapacity zo 4,4 na 8,8 kWh. Objem akumulátora sa pritom zvýšil iba o 66 % (z 87 na 145 m3). Toto zväčšenie objemu má však negatívny vplyv na objem kufra. Ten je veľmi plytký, ani väčší kufor tam nedáte tak, aby ste ho vedeli zakryť s plató. Po sklopení operadiel zadných sedadiel vznikne dokonca schodík opačným smerom ako zvyčajne – sklopené operadlá sú nižšie ako podlaha kufra. Ďalšia dôležitá informácia pre potenciálneho majiteľa je, že sa nový akumulátor dokáže nabiť o 65 % rýchlejšie ako doteraz, a to aj napriek vyššej kapacite. Pri vysokonapäťovom nabíjaní cez konektor Menekkes typu 2 mu to trvá zhruba 2 hodiny, z bežnej 220-voltovej domácej zásuvky približne 3 hodiny a 10 minút. Pre zníženie nákladov si môžete načasovať, aby sa auto nabíjalo z nočného prúdu.
Tri režimy pohonu
Samotný hnací systém pozostáva z 1,8-litového benzínovéhoštvorvalca, elektromotora,motor-generátora, výkonovej elektroniky a e -CVT prevodovky.
Kombinovaný výkon systému je 90 kW. Hnací systém pracuje v jednom zo štyroch režimov – hybridnom (HV), čisto elektrickom (EV), mestskom elektrickom
(EV City) a nútenom dobíjaní akumulátora za jazdy. Ak dochádzate do mesta z okolia, tak si aktiváciou režimu HV môžete uchovať elektrickú energiu na jazdu v meste. V hybridnom režime riadiaca jednotka automaticky riadi, či auto ide na benzínový motor, elektromotor alebo ich kombináciu. Všetko prebieha hladko a ticho, ani neviete, kedy sa elektromotor pripája alebo odpája. Z hľadiska komfortu som oceňoval, že som pri bežnej jazde vôbec nevnímal, že mám e -CVT prevodovku. Nemal som pocit, akoby som jazdil na vysávači. Až pri prudšom stlačení plynu. Elektronika reguluje aj to, kedy a ako silno sa akumulátor po uvoľnení plynového pedála, resp. brzdení dobíja. V hybridnom režime sa dá jazdiť za 3,3 litra na 100 km, ako som jazdil ja, ale aj za 2,6 či naopak za 6,0… Podľa jazdného štýlu, rýchlosti a hustoty premávky. Prvú časť testu som absolvoval bez nabíjania akumulátora, pričom som okolo 600 km najazdil v zmiešaných podmienkach – v meste aj mimo neho, svižne, normálne aj pokojne. Je zaujímavé, že pri tomto štýle bol podiel jazdy na čistú elektrickú energiu podľa Drive monitora až 51 %. To znamená, že aj v hybridnom režime auto veľakrát ide na „akumulátor“. Napríklad každé pohýnanie sa z miesta je na elektrickú energiu a potom je už iba na vás (a na disponibilnej kapacite akumulátora), ako ďaleko zájdete na elektrinu. Pravdou však je, že ak chcete dosiahnuť podobný podiel jazdy na elektrickú energiu, musíte vedieť, ako jazdiť s hybridom, a to nielen pri pohýnaní sa z miesta. V čisto elektrickom režime (EV) máte k dispozícii výkon 53 kW, čo neznie nijako ohurujúco. V skutočnosti je však zrýchlenie aj na elektrickú energiu veľmi presvedčivé. A dokonca ani pri svižnejšej akcelerácii sa nenaštartuje spaľovací motor, takže ani v elektrickom režime nebudete brzdou premávky. V režime EV City sú reakcie trochu vláčnejšie. Ak ste mimo domu a nemali ste možnosť nabiť akumulátor z externého zdroja a chcete byť v meste ekologický alebo len z nejakého dôvodu chcete prísť domov absolútne nečujne, tak si môžete akumulátor dobiť za jazdy. To však, pochopiteľne, znamená zvýšenie spotreby benzínu. Režim hnacieho reťazca, resp. energetický tok môžete priebežne sledovať
na centrálnom displeji aj na displeji prístrojového štítu. Celý hybridný systém funguje výborne, a preto ma zarazila jedna nelogická vec. Keď zastavíte a ostane vám bežať spaľovací motor (dobíja akumulátor alebo z iného dôvodu), potom zaradíte a pohnete sa, pri prvom pohnutí sa z miesta sa motor vypne a vzápätí znova naštartuje. Je absolútne nepochopiteľné, prečo to robí. Okrem toho máte na výber tri jazdné režimy: Eco, Normal a Power. Režim Eco zadusí hnací systém, a preto má u mňa na spotrebu opačný vplyv, obsaditeľnosť auta. Predné sedadlá sú široké a pohodlné aj na dlhé trasy. K užitočným novinkám patrí solárna strecha, ktorá dokáže poháňať klimatizáciu, keď auto parkuje na slnku alebo dobíjať akumulátor. Full LED svetlomety majú funkciu vykrývania, ale okolo vykrojeného auta ostane pomerne veľká čierna diera. Aj tak je to, samozrejme, stokrát lepšie ako bez toho.
Aj za nulu
Prius Plug -in Hybrid dokáže jazdiť veľmi úsporne. Skutočná spotreba bude závisieť od toho, ako narábate s plynom, ako využívate hybridný systém a aj od toho, ako často budete nabíjať, resp. ako budete využívať čisto elektrickú jazdu. Teoreticky môžete mať aj nulovú spotrebu, ak sa budete len presúvať po meste a zhruba 45 km vám pokryje denné nároky.
Toyota Prius Plug-In Hybrid Executive
Cena a záruka:
základ/test 35 390/38 790 €*
3 roky alebo 100 000 km (na komponenty hybridného systému 5 rokov alebo 100 000 km)
Motor: atmosférický zážihový R4/16 V, zdvihový objem valcov 1 798 cm3, max. výkon 72 kW (98 k) pri 5 200 ot.min-1, max. krútiaci moment 142 Nm pri 3 600 ot.min-1.
Synchrónny elektromotor, max. výkon 53 kW (72 k), max. krútiaci moment n. u. Max. kombinovaný výkon 90 kW (122 k), max. kombinovaný krútiaci moment n. u. Emisie CO2 23** g/km.
Jazdné výkony, spotreba:
0 – 100 km/h za 11,1 s,
vmax = 162 km/h, spotreba výrobca/
test 1,0**/3,4*** l/100 km
* z ceny auta si môžete odpočítať štátnu
podporu vo výške 3 000 eur.
** údaj platí na prvých 100 km s plne nabitým
akumulátorom.
*** v hybridnom režime, teda bez externého
nabíjania vysokonapäťového akumulátora
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov