Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Suzuki V-Strom 1000 ABS: Pre dospelých

Suzuki V-Strom 1000 ABS. Tisícka nie je len o väčšom a teda silnejšom motore, ale aj o nastaviteľnom podvozku, nastaviteľnej páčke spojky…

Text: Peter Varga, foto: autor

V Auto magazíne 10/2017 som sa rozplýval nad Suzuki V-Strom 650XT ABS. A že si za každým slovom stojím, dokumentuje skutočnosť, že pri kúpe vlastného stroja bola táto mašina (vtedy ešte vlastne jej predošlá generácia) jednou z dvoch horúcich favoritov, medzi ktorými som sa nakoniec rozhodoval. Fakt, že mám teraz inú mašinu, je tak trochu aj náhoda. Krátko nato, ako som testoval spomínaný „vé-strom“, som mohol prevetrať jeho väčšieho brata. Ten už je pre dospelých motorkárov. Pre dospelých z hľadiska vysokých, ale zároveň zrelých nárokov na motorku aj z hľadiska cestovateľských cieľov.

Skutočné kvality, nie holé čísla

Litrový dvojvalec do V poskytuje mohutný záťah už z veľmi nízkych otáčok a potiahne až ku zhruba 9 200 ot.min-1, kde sa začína červené pásmo. Strmé horské priechody? Priateľka vzadu a naložené kufre? Nič z toho nespomalí motorku. Páči sa mi, že Suzuki nejde po číslach, ale po skutočnej kvalite motora – po krásnej charakteristike motora so širokým využiteľným pásmom. Vzhľadom na to, že tisíckový motor má väčšie „hrnce“ (rozumej piesty) ako 650-ka, tak vibrácie ustáli neskôr ako pri 650-ke. Stačí ho však držať trochu v otáčkach a je po probléme. Trochu ma sklamal surový chod prevodovky. Som ochotný však uveriť tomu, že to bola chybička testovaného exemplára.

Podrží vás aj v zákrute

Rovnako pri malom „vé-strome“, aj pri jeho veľkom bratovi môžem povedať, že jeho podvozok je geniálny. Vôbec sa ho nemusíte učiť, hneď od prvých kilometrov vám dodá obrovské sebavedomie. Práve vzhľadom na kvality podvozka som jazdil svižnejšie (nie ako pirát ale svižne), pričom mi spotreba oscilovala v okolí 5,5 l/100 km. Len čo som však zvoľnil tempo, okamžite začala klesať a dostala sa pod hranicu 5 l/100 km. Potom som si zasa začal užívať a vo výsledku z toho bolo 5,1 l/100 km, čo je skvelá hodnota. Mimochodom, tisícka nie je len o väčšom, a teda aj silnejšom motore, ale napríklad aj o nastaviteľnom podvozku. Predná jednotka s priemerom klzákov 43 mm umožňuje nastaviť predpätie pružín a tuhosť tlmičov pri kompresii aj ťahu. Vzadu si môžete meniť tuhosť v ťahu tlmiča a prepätie pružiny. Predné aj zadné koleso majú zdvih 160 mm. Motocykel sa veľmi ochotne necháva vkladať do hlbokého náklonu a vy pritom krásne cítite vyvážený grip predného a zadného kolesa. Zaujímavé je, že ani v rýchlych prehadzovačkách zo strany na stranu nijako zvlášť necítite hmotnosť stroja 232 kg ani pomerne vysoko položené ťažisko. Celkovo je podvozok veľmi príjemný, účinne izoluje prenos rázov do riadidiel. Samozrejmosťou je ABS. Nie je však ABS ako ABS. Tohtoročné Suzuki V-Strom 1000 má ABS doplnené o 5-smerový senzor zrýchlenia, ktorý sleduje okrem iného aj náklon motocykla. Nové ABS vás tak podporí nielen pri silnom brzdení v priamom smere, ale aj pri brzdení v zákrutách. Prínosom je tiež menšie „kopanie“ do prstov, resp. nohy pri zásahu ABS. Novinkou systému v neposlednom rade je, že pri dosiahnutí určitej intenzity brzdenia prednou brzdou systém automaticky aktivuje aj zadnú. V opačnom smere – pri akcelerácii – drží nad vami ochranné krídla dvojstupňová trakčná kontrola. Tá sa však, na rozdiel od ABS, dá aj úplne vypnúť, čím dostanete tretí režim trakčnej kontroly.

Od rána do večera

Posed na veľkom „vé-strome“ je skvelý. Telo máte vzpriamené, paže doširoka a kolená nemáte príliš skrčené. Môžete jazdiť od rána do večera a na ďalší deň znova. Na rozdiel od 650-ky tu máte nastaviteľnú aj spojkovú páčku. To všetko sme vedeli už aj z predošlých modelov. Pre tento rok Suzuki upravilo plexištít, ktorý mi už aj v strednej polohe poskytoval výbornú ochranu. Samotný štít je o 49 mm vyšší a má menšie zakrivenie. Výsledkom je menšia aerodynamická turbulencia okolo helmy, a teda menšie vibrácie hlavy a menší hluk v helme. Do sériovej výbavy sa dostali aj chrániče rukovätí a spodná ochrana motora. Vrátim sa na chvíľu k sedadlu. Vzhľadom na tvar a dobre trafenú tuhosť výplne mi poskytoval vysoký komfort, no žltá farba poťahu je háklivá. Ak chcete, aby zakrátko nevyzeral ako „cigánke hračky“, tak sa oň budete musieť sústavne starať.

 

Stručne

Čo treba uznať

Mohutný záťah motor už z nízkych otáčok.

Čo nám chýbalo

Prakticky nič.

Čo nás prekvapilo

Vysoká účinnosť plexištítu.

 

Suzuki V-Strom 1000 ABS

Cena (základ/test)                                          11 490/11 490 €

Záruka                                                           2 roky bez obmedzenia km

 

Motor

Kvapalinou chladený dvojvalec/8V, zdvihový objem valcov 1 037 cm3, max. výkon 74 kW (101 k) pri 8 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 101 Nm pri 4 000 ot.min-1. Emisie CO2 112 g/km.

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov