Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


O čo ide pri liberalizácii STK?

Téme liberalizácie siete STK sme sa už pred časom venovali. Prečo sa sa k nej teda vraciame? Nuž preto, lebo sa blíži hlasovanie o otvorení systému. Do parlamentu už bol predložený návrh novely, ktorý posudzujú vo výboroch. Trocha nádeje v zdravý rozum prinieslo odporúčanie výboru pre financie a rozpočet, ktorý na základe argumentov od odbornej verejnosti odporučil liberalizáciu siete z novely vypustiť. Rozhodujúce slovo vo veci však bude mať výbor pre hospodárske záležitosti, ktorý je gestorom návrhu, a teda, bude dávať poslancom odporúčanie.

Téma liberalizácie sa ale neobjavila iba v parlamente, ale aj v médiách. V trocha inej súvislosti. Kontrolný orgán registruje približne 130 000 automobilov bez platnej TK a EK. Možno očakávať, že zástancovia liberalizácie siete staníc tento argument použijú pri presadzovaní zmeny. A tak sa pýtam, či tieto dve veci súvisia, alebo ani veľmi nie.

V minulom roku štát spustil informačný systém, ktorý by mal automaticky posielať pokuty vodičom (majiteľom vozidiel), ktoré v predpísanom termíne neabsolvovali predpísanú TK a EK. Napriek tomu, že odvtedy ubehlo pomerne dosť času, je počet vozidiel bez platnej TK a EK aj naďalej skutočne alarmujúci. Namieste je preto otázka či systém funguje, štát pokuty posiela a čo sa vlastne deje ďalej. Kontroluje niekto, či bola pokuta zaslaná? Ako a či vôbec majiteľ vozidla zareagoval? Vedia kompetentní, o aké autá sa vlastne jedná? Sú aktívne, alebo sú už odhlásené z evidencie, alebo iba zmenili majiteľa? Využívajú kompetentné orgány svoje aktuálne právomoci? Alebo sa budeme radšej tváriť, že liberalizácia je všeliekom? Keď ale štát nedokáže ustrážiť systém so súčasnou sieťou staníc, dokáže to keď ich bude ešte viac? Potrebujeme vlastne viac staníc? Obraz si spravte sami. Hovoríme o 10 percentách z celkovej kapacity kontrol staníc v rámci siete STK, ktorú v súčasnosti na Slovensku máme. Vyťaženosť staníc bola podľa posledných údajov z roku 2016 na úrovni len 49 %. Priestor na včasné absolvovanie kontroly tu teda zjavne je aj za súčasného rozsahu sieste.

Zostáva nám dúfať, že tak ako majú kompetentní na srdci problémy s dostupnosťou služieb siete STK, budú sa seriózne zaoberať aj problémami a dlhými radmi u lekárov, pričom na niektoré vyšetrenia sa čakacie doby počítajú na týždne až mesiace. A keď zoberiem do úvahy, že v prvom prípade sa jedná o „zdravotný stav“ auta a v druhom občana, logicky môžeme očakávať, že zmeny v rozsahu siete lekárov budú presadzovať oveľa razantnejšie. Alebo sa mýlim?

Problematika siete STK ako aj technického stavu vozidiel jazdiacich po našich cestách má ale podľa nás zásadný vplyv na bezpečnosť na našich cestách. Budeme sa jej preto aj naďalej venovať. Nie však iba z pohľadu dostupnosti siete, ale aj z pohľadu možného spätného zistenia staníc, ktoré na naše cesty púšťajú vraky na kolesách. Dá sa tomuto problému zabrániť? Určite áno. Otázka je, či bude na všetkých stranách dostatok dobrej vôle.

Text: Peter Lacena, foto: archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov