Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Bude Európa bez áut so spaľovacími motormi?

Francúzsko chce zakázať všetky vozidlá s vnútorným spaľovaním benzínu či nafty do roku 2040.

Pre väčšinu obyvateľov Severnej Ameriky sa zdá byť myšlienka zákazu všetkých vozidiel so spaľovacími motormi nemysliteľná. Ich autá poháňajú zväčša benzínové alebo naftové motory a jazdia rozptýlené po predmestiach s nízkou hustotou premávky bez hromadnej dopravy, cyklotrás, alebo dokonca chodníkov.

Väčšina Európanov však  žije v mestách a väčšina z nich má možnosť prístupu k vyváženejšiemu spôsobu dopravy, takže úvahy o bezemisnej budúcnosti sú čoraz častejšie.

Pred niekoľkými rokmi Nórsko oznámilo, že krajina bude úplne vyraďovať z predaja nové vozidlá so spaľovacími motormi v roku 2025 ako súčasť politiky radikálneho zníženia emisií oxidu uhličitého v krajine. Holandsko ho nasledovalo vlani a teraz sa zdá, že aj Francúzsko sa pripojí k rovnakému úsiliu. Podľa The Independent chce Francúzsko vylúčiť všetky zážihové a vznetové vozidlá zo svojich ciest do roku 2040.

Podľa Nicolasa Hulot, ministra zodpovedného za ekologickú transformáciu krajiny, bude Francúzsko poskytovať finančnú pomoc kupujúcim, aby sa mohli zbavovať starších vozidiel so spaľovacími motormi a kupovať novšie vozidlá s nulovými emisiami.

Francúzsky zákaz všetkých vozidiel s motormi s vnútorným spaľovaním sa zdá byť mierne odlišný od nórskeho, ktorý sa vzťahuje len na predaj nových vozidiel, a predpokladá postupné zastavenie produkcie vozidiel so spaľovacími motormi.

Zákaz je súčasťou úsilia nového francúzskeho prezidenta Emmanuela Macrona, aby Francúzsko bolo uhlíkovo neutrálne do roku 2050, vrátane plnenia svojich povinností, ktoré vyplývajú z klimatickej Parížskej dohody, o ktorej prezident Donald Trump hovorí, že USA sa z nej stiahne.

Samozrejme, žiadne vozidlo nie je úplne prosté emisií; aj autá na elektrický pohon, pripojené do siete úplne obnoviteľnej energie, nesú so sebou uhlíkovú stopu zo pracovania svojich materiálov a komponentov. Ale toto množstvo uhlíka je však len nepatrný zlomok z oxidu uhličitého a ďalších plynov, ktoré sú emitované vznetovými alebo benzínovými motormi.

A ukázalo sa, že Francúzsko sa zdá byť obzvlášť vhodné pre dosiahnutie radikálneho zníženia emisií uhlíka aj prostredníctvom prijatia elektrických vozidiel. V tejto krajine sa do

elektrickej siete dodáva viac ako polovica elektrického prúdu z jadrovej energie, čo je výsledok programu, ktorého začiatok siaha  viac ako pol storočia do minulosti, aby zabezpečil francúzsku energetickú nezávislosť.

Jadrové elektrárne majú hlavný problém s jadrovým odpadom, preto v prípade zníženia emisií oxidu uhličitého na kilowatthodinu vyrobenej elektriny majú prednosť iné zariadenia obnoviteľných zdrojov. Percento jadrovej energie by sa malo preto znížiť zo svojej súčasnej úrovni na polovicu do roku 2025, dokedy Francúzsko pridá ďalšie obnoviteľné zdroje energie. K zásadným ostatným opatreniam patrí boj proti odlesňovaniu, ktoré znižuje prirodzenú absorpciu atmosférického uhlíka.

Francúzsky parlament je pripravený hlasovať tento rok na jeseň za návrhu zákona, ktorý by ukončil všetky povolenia pre prieskum ťažby uhlia, ropy a zemného plynu v krajine.

(šr)

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov