Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Opel Ampera-e: míľový krok!

Opel Ampera-e je významným krokom na ceste uplatnenia sa plne elektrických automobilov v každodennom živote.

Nórsko je jednou z najelektrifikovanejších krajín Európy i sveta. Platí to aj pre automobily. V tejto krajine s 5 miliónmi obyvateľov jazdí vyše 150 tisíc „elektrifikovaných“ vozidiel! Ich podiel na trhu predstavuje 35,1% (elektrické a nabíjateľné hybridy), kým na Islande na druhom mieste v Európe je to 11,8% a v treťom Švédsku 4,8%. Áno, okrem emisných predpisov sú motiváciou aj administratívne opatrenia, ako neuplatňovanie DPH na kúpu, žiadne poplatky za diaľnice a parkovanie a pod. Nórsky parlament si dal za cieľ umožniť v Nórsku od roku 2025 predaj výlučne bezemisných vozidiel. Poznáte teda lepšie miesto na prezentáciu najnovšieho, špičkového elektromobilu?

      

Ampera-e prichádza

Prichádza nečujne (na ulici) i poriadne hlasno – na trhu elektromobilov. Predchodkyňa priniesla podľa mňa vynikajúcu techniku „predlžovača dojazdu“, teda spaľovacieho motora, ktorý po vybití batérií (po cca 80 km) začal batérie dobíjať. Elektrický automobil tak mal prakticky neobmedzený dojazd. Nuž, aj vďaka cene sa v Európe nepresadila, hoci jej siamské dvojča Chevrolet Volt bol v USA úspešný. Nová Ampera-e ide na to úplne inak. Čisto elektrický automobil využíva sústavu 288 lítium-ionových batériových buniek s celkovou kapacitou 60 kWh. Umiestnené sú v podlahe vozidla a konštruované tak, že sa podieľajú na vysokej torznej tuhosti karosérie a tým aj na vynikajúcich jazdných vlastnostiach Ampery-e. Ich hmotnosť 430 kg prispieva vďaka nízkemu umiestneniu k stabilite vozidla. Výkon elektromotora je 150 kW (204 k) a krútiaci moment 360 Nm. Dojazd s nabitými akumulátormi je 520 km podľa NEDC, no už na prezentácii nám konštruktéri povedali, že sa prikláňajú k údaju 380 km podľa očakávanej normy WLTP. Klobúk dole pred úprimnosťou! Podľa skúsenosti z testovacích jázd si myslím, že 400 km v reálnom živote nebude problém. Kto už jazdil s elektromobilom, musí vztýčiť obidva palce!

     

Praktická a pekná

Ampera-e má rozmery 4 164 x 2 039 x 1 594 mmm (d x š x v), s objemom batožinového priestoru 381 / 1 247 l. Nemá prahy ani stredový tunel, vynikajúco sa preto do nej nastupuje i pohybuje vo vnútri. Interiér je priestranný na všetkých sedadlách a vo všetkých smeroch. Je presvetlený veľkými oknami a vyrobený z mierne nezvyčajných, no zaujímavo textúrovaných i farebných materiálov. S veľkými displejmi pôsobí mierne futuristicky a veľmi útulne – ako sa na rodinné auto na každý deň patrí. Je evidentné, že spotreba elektrickej energie nijako neobmedzila rozlet jej tvorcov. Na palube sú všetky súčasné asistenčné systémy a že rozhodne neutrpel ani komfort môžu ilustrovať nielen klimatizácia, vyhrievané sedadlá, ale tiež vyhrievaný volant. Usaďme sa teda pohodlne za volantom, nakonfigurujme si 8- palcový displej pred vodičom (rýchlomer, dojazd, atď.) i obrovský 10,2- palcový dotykový displej uprostred palubnej dosky (navigácia lokalizujúca možnosti nabíjania, audio, konektivita, toky energie a pod.), presuňme páku režimov jazdy do polohy D a pridajme „plyn“.

      

Športovo živá

Kto pedál zošliapne až na podlahu, zažije šok. Ampera vynikajúco zrýchli z 0 na 50 km/h za 3,3 sekundy, na 100 km/h je už za 7,3 s! Rovnako vtlačí do sedačiek aj pri zrýchľovaní počas jazdy, veď z 80 na 120 km/h sa rozbehne za 4,5 s! Jazda s ňou je naozaj zábava a kolegu napadlo skúsiť na veľkom parkovisku cúvať – pri 50 km/h na spiatočke to radšej vzdal. Motor samozrejme nepočuť, v športovom móde jazdy auto až agresívne. Brzdy so spomalením hmotnosti 1 691 kg nemajú problém s chuťou rekuperujú. Pozor – bonbónik! Zafira-e má na odvrátenej strane volant na ľavej strane tlačidlo (ovláda sa prstami ľavej ruky), ktoré zintenzívňuje rekuperáciu (a brzdí), pokiaľ je stlačené. Po chvíľke si naň zvyknete a slogan o „jednopedálovom“ vozidle má svoj zmysel, ktorý vám pri prvom počutí trocha unikol… Bonbónik č.2: špeciálne pneumatiky Michelin dokážu sami opraviť prieraz až do priemeru 6 mm, takže problém s rezervou, či lepiacou súpravou odpadá. A keď si po chvíli uvedomíte, že s elektromobilom môžete jazdiť v Nórsku aj v pruhoch vyhradených pre autobusy, výrazne sa vám skrátia zápchy v popoludňajšej dopravnej špičke v hlavnom meste a svet je ešte krajší.

     

Sem s ňou!

Reálny život s takýmto elektromobilom si už viem predstaviť. Aj u nás, nieto ešte v Nórsku, kde nájsť verejnú rýchlonabíjačku nie je problém a za 30 minút máte dojazd predĺžený o ďalších 150 km. Napokon, keď sa trochu poobzeráte, zistíte, že elektromobilov a plug-in hybridov je okolo vás veľmi veľa. A možno viac pochopíte takmer zástupy Nórov, ktorí behajú a bicyklujú popri tých najrušnejších komunikáciách (na oddelených chodníkoch). Priznávam, čím viac mám skúseností s najmodernejšími elektromobilmi, tým viac som na ich strane. Príde teda nová Ampera-e aj na náš trh? Do Európy prichádza postupne, Nórsko, Švajčiarsko… Nikto nepovedal, že u nás nebude. Ale ani to, kedy bude. Nechajme sa teda prekvapiť. Ak jedného dňa predsa len príde aj k nám, rád ju na našich cestách privítam.

Dalibor Klíma, Oslo

foto: autor, archív

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov