Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Bezemisné autá budú kompenzovať vplyv dopravy na klímu

Napriek agresívnej podpore automobilov s batériovým elektrickým pohonom alebo vodíkovými palivovými článkami zostanú stovky miliónov vozidiel so spaľovacími motormi na svetových cestách aj v nasledujúcom desaťročí.

Odhady presne koľko vozidiel so vznetovými alebo zážihovými motormi bude odsunutých z ciest autami s alternatívami pohonmi zatiaľ kolíšu od matinelu k mantinelu dosť divoko.

Jedna skpina zástancov alternatívnych palív sa domnieva, že ani v roku 2050 nebude počet vozidiel s nulovými emisiami dostatočne vysoký, aby zabezpečil zmysluplné znižovanie emisií uhlíka. Nadácia Fuel Freedom Foundation predpovedá, že na svetových cestách budú do roku 2050 tri miliardy áut a polovicu z nich bude stále poháňať spaľovací motor.

Odhady množstva bezemisných áut na cestách vo svete sú založené na odhadoch skupiny  Bloomberg New Energy Finance (ktorá siaha len do roku 2040), Goldman Sachs a Medzinárodnej energetickej agentúry.Všetky tri scenáre napovedjú výrazný nárast predaja elektrických automobilov v najbližších niekoľkých rokoch, a Bloomberg očakáva 32-percentný medziročný nárast medzi rokmi 2016 a 2020. Vo všetkých troch prípadoch sa však rast počtu áut na elektrický pohon postupne posunuje bližšie k roku 2050, čo je samo o sebe otvorená téma na debatu. Navigant Research predpovedá, že celkový počet automobilov na cesstách by dosiahol počet dvoch miliárd už do roku 2035.

Priemysel fosílnych palivách je stále presvedčený, že benzín a nafta budú aj naďalej dominovať. ExxonMobil nedávno vyhlásil, že počet automobilov na elektrický pohon by mali tvoriťlen okolo 10 percent nových áutna americkom trhu do roku 2040.

Odhady počtu elektrých áut v premávke sa divoko líšia. Nedávna štúdia spoločnosti Imperial College London a Carbon Tracker predpovedali, že autá na elektrický pohon by mohli predstavovať dve tretiny trhu s motorovými vozidlami do roku 2050.

Výskum Fuel Freedom Foundation podčiarkujú zas meej oprimistický pohľad na znižovanie emisií uhlíka z osobnej dopravy. Trvalo desiatky rokov kým došlo k zmene zloženia globálneho vozového parku zmysluplným spôsobom. Pripomína, že katalyzátory sa prvýkrát objavil v roku 1975, ale trvalo ďalších 20 rokov, než boli súčasťou štandardnej výbavy väčšiny nových automobilov – a desať rokov či viac, kým bola nimi vybavená prevažná časť automobilov na cestách.

(šr)

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov