Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Čerpacie stanice pre elektromobily v Európe

Ktoré spoločnosti investujú do obnoviteľných zdrojov energie a služieb pre elektrické autá?

Chýbajúca infraštruktúra pre nabíjanie je považovaná okrem malého dojazdu a vysokých cien za prekážku pri rozvoji elektromobility. Keď sa k tomu pridá pomerne dlhý čas nevyhnutný pre nabitie batérií auta, nemožno sa diviť, že elektrinou poháňané vozidlá sú na európskych cestách stále viac-menej raritou. Analitici však tvrdia, že v roku 2020 už budú mať zákazníci prístup k tisíckam vysokovýkonných nabíjačiek, takže elektromobily nájdu uplatnenie aj pri cestovaní na dlhšie vzdialenosti.

Britsko-holandský ropný koncern Royal Dutch Shell chce tento rok spustiť výstavbu nabíjacích staníc pre elektromobily na čerpacích staniciach. Spoločnosť chce najprv inštalovať nabíjačky na čerpacích staniciach v Británii a Holandsku, uviedol pre britský denník Financial Times riaditeľ pre oblasť downstreamu John Abbott. Potom môžu nasledovať aj ďalšie krajiny. Abbott ale predpokladá, že prechod zo spaľovacích motorov na elektromotory bude trvať desaťročia. Nabíjacie stanice však považuje za príležitosť na zvýšenie tržieb. Keď budú zákazníci čakať na nabitie elektromobilu, dajú si kávu alebo sa najedia. Zatiaľ totiž trvá nabitie batérií elektromobilu výrazne dlhšie než bežné tankovanie.

Okrem Shellu chcú nabíjačky pre elektromobily začať ponúkať aj ďalšie ropné koncerny. V Nemecku plánujú spoločnú výstavbu siete nabíjacích staníc pri diaľniciach automobilky Daimler, Volkswagen, BMW a Ford, ktoré už podpísali spoločné memorandum o vytvorení siete rýchlonabíjačiek v Európe. V úvodnej fáze projektu vznikne približne 400 nabíjacích staníc využívajúcich štandard Combined Charging System (CCS). Každá z nich má ponúknuť nabíjací výkon až 350 kW s jednosmerným prúdom. Čas nabíjania by sa tak mohol výrazne skrátiť.

ExxonMobil má pomerne prezieravý pohľad na elektrický pohon, predpovedá, že v roku 2040 bude tvoriť predaj elektrických vozidiel iba 10 percent z predajov nových áut  v USA. V dôsledku toho Exxon neukázal veľký záujem o investície, súvisiace s elektrickým pohonom alebo obnoviteľnými zdrojmi energie.

Ale niektorí z európskych konkurentov ropného giganta sa zdajú byť pripravení na budúcnosť, kedy fosílne palivá budú zohrávať obmedzenú úlohu v doprave a energetike.

Francúzska ropná spoločnosť Total kúpila solárne panely SunPower už v roku 2011, a vlani sa stala vlastníkom výrobcov batérií Saft. Uviedla, že plánuje použiť akumulátory Saft pre skladovanie energie, ktorú by dopĺňala solárnymi panelmi SunPower. Je naporúdzi, že skladovanie obnoviteľných zdrojov energie je kľúčové, pretože schopnosť ukladať elektrickú energiu pre neskoršie použitie rieši prerušovanú dostupnosť vetra alebo slnečného žiarenia.

Celkovo tiež uvažujú o inštalácii dobíjacích stani na niektorých zo svojich čerpacích staníc vo Francúzsku.

Nórsky ropný gigant Statoil má záujmy v niekoľkých veterných elektrárňach na mori a testuje plávajúce veterné turbíny s názvom HyWind. Spoločnosť využila svoje skúsenosti s ropnými plošinami na podporu týchto projektov a tvrdí, že dosiahne 30-percentné zníženie nákladov.

BP sa tiež snaží rozbehnúť svoje veterné energetické portfólio.

Či už veľké ropné spoločnosti presunú svoju pozornosť od ropy k plynu a k nabíjačkám pre elektroautá  zostáva zatiaľ ešte v nejasných kontúrach.

(šr)

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov