Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku
kia family

Ženeva 2017: ŠKODA FABIA 1,0 TSI

Vo vozidlách ŠKODA FABIA a ŠKODA FABIA COMBI nahrádza dynamický trojvalec 1,0 TSI s nízkou spotrebou doteraz používaný agregát s objemom 1,2 litra.

Výkon základného variantu vzrástol z 66 kW (90 k) na 70 kW (95 k), silnejšia verzia má aj naďalej výkon 81 kW (110 k), ponúka ale vyšší krútiaci moment 200 Nm (doteraz 175 Nm). Downsizing prináša aj ďalšiu výhodu: Spotreba nových motorov klesla až o šesť percent. To je okrem iného dané trojvalcovým usporiadaním s malými voľnými zotrvačnými silami a účinným olejovým čerpadlom. Vozidlá ŠKODA FABIA a ŠKODA FABIA COMBI s motorom 1,0 TSI sa verejnosti prvýkrát predstaví na Medzinárodnom autosalóne v Ženeve (7. – 19. marca 2017).

Downsizing, odľahčená konštrukcia, vysoký krútiaci moment

Pod kapotu vozidiel ŠKODA FABIA a ŠKODA FABIA COMBI sa dostávajú najnovšie zážihové motory. Vďaka zvýšeniu vstrekovacieho tlaku až na 250 barov ponúka nový motor s objemom 1,0 litra v oboch výkonnostných verziách lepšie dynamické parametre ako doteraz používaný agregát s objemom 1,2 litra a zároveň až o 6 percent nižšiu spotrebu. Tretia generácia modelu ŠKODA FABIA presvedčí svojím dynamickým a emocionálnym dizajnom, veľkou ponukou priestoru, inovatívnymi prvkami bezpečnostnej a komfortnej výbavy, modernými systémami infotainmentu a radom Simply Clever riešení. Vozidlo disponuje prvkami výbavy, ktoré znateľne prevyšujú ponuku, bežnú v segmente malých vozidiel.

Trojvalcový motor s kultivovaným chodom

Trojvalcový motor 1,0 TSI je vďaka svojej kompaktnej konštrukciu a ľahkej kľukovej skrini z hliníkovej zliatiny o desať kilogramov ľahší ako doteraz používaný motor s objemom 1,2 litra. Nový motor s nízkou úrovňou vnútorného trenia beží ticho a kultivovane. Tiež vďaka vyváženým komponentom kľukového mechanizmu, piestom z hliníkovej zliatiny a kovaným ojniciam. S ohľadom na inovatívne riešenie vyváženia pohyblivých komponentov motora nebolo nutné použitie vyvažovacieho hriadeľa. Toto riešenie šetrí hmotnosť i vnútorné trenie a pomáha znížiť spotrebu paliva, aj súvisiace emisie CO2.

Nízkej spotrebe pomáha aj olejové čerpadlo s plynule regulovateľným výkonom, ktoré dodávaný tlak neustále prispôsobuje aktuálnemu zaťaženie motora. Plniaci tlak turbodúchadla, ktorý dosahuje hodnoty až 1,6 baru, narastá veľmi spontánne, pretože medzichladič stlačeného vzduchu je integrovaný do sacieho potrubia. Motor sa ochotne vytáča a vyniká dynamickým jazdným prejavom, pretože frekvencia výfukových pulzov rastie u trojvalca oveľa rýchlejšie než napríklad u štvorvalca. Táto výhoda sa prejavuje už v nízkych otáčkach, čo je výhodné najmä v mestskej prevádzke.

Motor 1,0 TSI s výkonom 70 kW (95 k): silnejší, rýchlejší, pružnejší, živšie

ŠKODA FABIA s motorom 1,0 TSI (70 kW) je dodávaná s manuálnou päťstupňovou prevodovkou. V porovnaní s predchádzajúcim prevedením vozidla ŠKODA FABIA 1,2 TSI (66 kW) zostal najvyšší krútiaci moment bezo zmeny na hodnote 160 Nm, ale dynamické vlastnosti sa aj napriek tomu zlepšili. Maximálna rýchlosť vzrástla o 3 km/h na 185 km/h (ŠKODA FABIA COMBI: zo 185 na 187 km/h) a hodnota zrýchlenie z 0 na 100 km/h sa zlepšila o 0,3 s na 10,6 s (ŠKODA FABIA COMBI: z 11,0 na 10,8 s).

Hodnoty pružného zrýchlenia z 60 na 100 km/h a z 80 na 120 km/h sú identické s hodnotami predchádzajúceho modelu. Spotreba a emisie škodlivín hatchbacku aj kombi naproti tomu výrazne klesli, zo 4,6 l/100 km (105 g CO2/km) na 4,3 l/100km (99 g CO2/km).

Motor 1,0 TSI s výkonom 81 kW (110 k): podstatne vyšší krútiaci moment

Silnejší litrový motor dodávaný so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou má – rovnako ako

predchodca s objemom 1,2 litra – výkon 81 kW (110 k), jeho krútiaci moment ale vzrástol zo 175 na 200 Nm. Z 0 na 100 km/h zrýchľuje FABIA s týmto motorom za 9,5 s (ŠKODA FABIA COMBI: 9,6 s), maximálna rýchlosť činí 196 km   (ŠKODA FABIA COMBI: 199 km/h). Zvýšenie krútiaceho momentu sa prejavuje najmä pri akcelerácii na diaľniciach a v mimomestskej prevádzke. Najvýraznejšie sa lepšia pružnosť prejavuje v spojení s voliteľne dodávanou sedemstupňovou prevodovkou DSG. Pružné zrýchlenie zo 60 na 100 km/h na najvyššom prevodovom stupeň zvláda táto motorizácia o 2,6 s rýchlejšie (ŠKODA FABIA: o 2,4 s), zrýchlenie z 80 na 120 km/h dokonca o 4,1 s (ŠKODA FABIA: o 3,9 s) svižnejšie. Spotreba a emisie škodlivín trojvalcového motora s výkonom 81 kW/110 k klesli v oboch verziách s manuálnou prevodovkou o 0,3 litra na 4,4 l/100km (101 g CO2 / km). Pri verziách s prevodovkou DSG sa spotreba znížila o 0,1  litra na 4,5 l/100 km (104 g CO2/km).

Asistenčné systémy ako vo vozidlách vyšších tried

ŠKODA FABIA ponúka bezpečnostné systémy, ktoré výrazne prevyšujú ponuku, bežnú vo triede malých vozidiel. Popri šiestich airbagov, elektronickej kontroe stability a elektronickej uzávierky diferenciálu XDS + je od výbavy Ambition štandardne k dispozícii aj Front Assist (asistent, pracujúci na bázi radaru, znižujúci riziko kolízií) s integrovanou funkciou núdzovej brzdy (ktorá automobil v prípade hroziacej kolízie zastaví). Pre nové trojvalcové verzie je k dispozícii aj adaptívny tempomat (Adaptive CruiseControl, ACC), korý udržuje až do rýchlosti 160 km/h nielen zvolenú rýchlosť jazdy, ale aj bezpečný odstup od vozidiel pred sebou. Multikolízna brzda vozidlo ŠKODA FABIA po nehode automaticky zabrzdí, aby nedošlo k následným kolíziám. Identifikácia únavy vodiča Driver Alertro spozná klesajúcu pozornosť vodiča a varuje ho. Obmedzovač rýchlosti zamedzí prekročeniu nastavenej rychlosti. Pri rozjazde do stúpania pomáha asistent pre rozjazd do kopca. Vozidlo sa na domácom trhu sériovo dodáva s elektronickou kontrolou tlaku vzduchu v pneumatikách.

ŠKODA FABIA je v segmente malých vozidiel jedinečná aj vďaka dostupnosti radu komfortných prvkov. Medzi ne patrí napríklad bezkľúčový systém pre odomykanie a štartovanie KESSY (Keyless-EntryStart-and-exit-System ) alebo predné a zadné parkovacie senzory. Optimálny výhľad z vozidla zabezpečí dažďový senzor so svetelným asistentom. Prvý automaticky reguluje frekvenciu stieračov, druhý v závislosti na svetelných podmienkach zapína alebo vypína stretávacie svetlá.

ŠKODA Connect na palube

Cestující vo vozidlách ŠKODA FABIA môžu byť vďaka novým službám ŠKODA Connect na želanie stále online. Nové služby sú v kategórií Infotainment Online a Care Connect. Jednou z najzaujímavejších služieb z portfólia Infotainment Online, ktoré si možno objednať  je služba Dopravné informácie online, ktorá prenáša informácie o prevádzke na zvolenej trase v reálnom čase a v prípade kolón navrhne obchádzkovú trasu.

Z ďalších služieb je možné uviesť napríklad informácie o cenách palív na čerpacích staniciach, dostupnosti parkovacích miest, zobraziť možno tiež aktuálne zprávy a informácie o počasí. Do navigácie vo vozidle sa dá importovať vopred pripravenú trasu z počítača alebo smart zariadenia.Novinkou pre modelový rad FABIA sú služby Care Connect. Prenos dát prebieha SIM kartou, ktorá je pevne zabudovaná vo vozidle. Ponuka zahŕňa automatické núdzové volanie (Emergency Call, eCall), ktoré po aktivácii zadržiavacieho systému zabezpečí samočinné spojenie s ústredňou núdzového volania.K službám Care Connect okrem toho patrí možnosť stlačením jediného tlačidla kontaktovať linku pomoci pri poruche, ktorá tiež prípadne zaistí zodpovedanie technických otázok k vozidlu a proaktivný servis, ktorý umožňuje včasné zaslanie relevantných servisných dát vozidla pred termínom prehliadky do vybraného servisu ŠKODA. Pomocou aplikácie ŠKODA Connect si môže vodič na telefóne  na diaľku prezerať informácie o vozidle, skontrolovať zatvorenie okien a dverí, alebo zásobu pohonných hmôt vo vozidle. Na smartfóne možno zobraziť aktuálnu polohu zaparkovaného vozidlá a pomocou funkcie “húkanie a blikanie” bude možné nájsť vozidlo na parkovišti. Rozhranie Smart-Link + prenáša vybrané aplikácie smartfónu vrátane navigácie na displej systému infotainmentu. Integrovaná funkcia SmartGate umožňuje zobrazovať, ukladať a na telefone ďalej spracovávať prevádzkové dáta vozidla.

Simply Clever – ŠKODA FABIA plná premyslených detailov

ŠKODA FABIA je rovnako ako všetky modely značky ŠKODA plná nápadov. Z celého radu SimplyClever detailov možno okrem iného menovať dáždnik pod sedadlom spolujazdca, škrabku na ľad vo veku palivovej nádrže, držiak multimediálnych zariadení v stredovom paneli (do ktorého sa vojde smartphone alebo iPod), mobilnú nádobu na odpadky, schránku na reflexnú vestu a držiaky fliaš vo výplniach dverí, sieťové vrecká na vnútornej strane predných sedadiel a miesto pre litrovú fľašu v schránke pred sedadlom spolujazdca.

ŠKODA FABIA s motormi 1,0 TSI vstúpi na domáci trh vo výbavových stupňoch Active, Ambition, Style a tiež ako akčný model Tromf. K dispozícii bude aj športovo ladený model Monte Carlo.

ŠKODA Media Services (šr)

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov