Hyundai Grand Santa Fe: Dôveryhodný spoločník
Hyundai Grand Santa Fe si meno požičal od neveľkého (70-tisíc obyvateľov) mesta v Novom Mexiku. V našich končinách však patrí k veľkým SUV.
Text: Dalibor Klíma, foto: Juraj Hrivnák
Do piatich metrov mu totiž chýba necelých 10 cm. Našincovi tak dopraje pocit z jazdy vo veľkom, sebavedomom aute. Práve o také je čoraz väčší záujem.
Majestátny vzhľad
Už na prvý pohľad zvonka Grand Santa Fe útočí na prémiový segment SUV, do ktorého sa našťastie nesnaží zapísať v prvom rade cenou. Mohutné čelo s výraznou mriežkou masky chladiča, vpred klesajúca bočná línia a dvojica výfukov naznačených pod zadným nárazníkom tento dojem len podporujú. Rázvor 2 800 mm pri spomínanej dĺžke však indikuje dlhé previsy vpredu a vzadu. Poučený divák tak pochopí, že vyslovene terénne ambície toto auto nemá. Celkovo vonkajší vzhľad, doplnený LED svietením, chrómovými kľučkami dverí, lyžinami, zadným spojlerom a 19-palcovými kolesami však kritika bude hľadať len ťažko.
Pohoda vo vnútri
Priestor, pohodlie a dôveryhodnosť charakterizujú pobyt v kabíne. Presvetlený môže byť veľkým strešným panoramatickým oknom, ktoré je aj otvárateľné. Pracovisko vodiča je usporiadané prehľadne. Hádam len tvar výduchov vetrania v okolí veľkého centrálneho displeja prezrádza ázijský vkus, čo však nie je na škodu. Predné sedadlá sú vyhrievané i vetrané a vyhrievaný je aj volant. Veľkorysý priestor nájdu aj cestujúci v druhom rade sedadiel, potešia výduchy klimatizácie i roletky na oknách. Pochváliť treba aj tretí rad – s prihliadnutím na jeho účel. Vodič i cestujúci si užijú pocit bezpečia a napravia si sebavedomie, ak s ním majú problém.
Kvantum asistentov
Niekto ich má rád, niekto nie. Vypnúť sa napokon dajú vždy. Ale takmer samočinné zaparkovanie veľkého SUV systémom SPAS poteší. Rovnako asistent pre rozjazd do kopca, zdolávanie strmých klesaní i adaptívny tempomat. Ďalší asistenti monitorujú mŕtvy uhol, jazdu v pruhoch a nebezpečné priblíženie sa iných vozidiel, nechýba núdzové brzdenie. Pohon všetkých kolies umožňuje zamknúť medzinápravový diferenciál. Pri takomto rozmernom vozidle sa osvedčil aj „pohľad zhora“ generovaný z vonkajších kamier. Najdôležitejšie však je, že jazda vodiča (ani posádku) ničím neobťažuje. Grand Santa Fe neokúzli dych berúcou dynamikou, ale hádam každý uzná, že jej má akurát, vyváženosť všetkých protikladných požiadaviek kladených na motorové vozidlo je na vysokej úrovni. Veľmi dobrý pocit zo správania vozidla na ceste má na „svedomí“ aj viacprvkové zavesenie zadných kolies.
Jeden pre všetkých
Najväčší Hyundai sa v súčasnosti dodáva s jediným motorom (2,2 CRDi VGT). Ľahká voľba, najmä ak konštatujeme, že vo všetkom vyhovuje. Jeho 440 Nm je primeraných vyše dvom tonám, ktorými na ceste hýbe. Po diaľnici ide pri 2 300 ot.min.-1 za necelých 9 l/100 km, v meste sa zmestí pod 10 l/100 km. Vďaka rozumnému sprevodovaniu (6-stupňový automat) umožní vodičovi aj potešiť srdiečko zmenou jazdného režimu napr. na S (šport). Škoda, že práve tento milý ovládač je dosť skrytý vľavo pod volantom.
Zásah do čierneho
Súčasný Hyundai Grand Santa Fe je dobrou voľbou pre tých, čo netúžia za každú cenu po prémiovej značke, no nechcú sa vzdať výhod jazdy v majestátnom SUV. O tom, že ich nie je málo, svedčí pohľad (nielen) na naše cesty.
Hyundai Grand Santa Fe 2,2 CRDi A/T Premium
Cena a záruka:
základ / test: 47 990/48 590
5 rokov bez obmedzenia km
Motor: preplňovaný, vznetový R4/16 V, zdvihový objem valcov 2 199 cm3, max. výkon 147 kW (200 k) pri 3 800 ot.min-1, max. krútiaci moment 440 Nm pri 1 750 – 2 750 ot.min-1. Emisie CO2 184 g/km.
Jazdné výkony, spotreba:
0 – 100 km/h za 9,9 s, vmax = 201 km/h, spotreba výrobca / test 7,0 / 8,8 l/100 km.
Batožinový priestor 634 dm3
Stručne:
Čo treba uznať: Komfortné, bezpečné, dôveryhodné, veľké SUV.
Čo nám chýbalo: Výber z viacerých druhov pohonu.
Čo nás prekvapilo: Príjemne vyzretosť a vyváženosť aktuálnej generácie.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov