Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Futuristický koncept Faraday Future 91

Elektromobil špičkovej triedy, crossover Faraday Future 91, má disponovať luxusom vyššej triedy.

Presne pred rokom predstavili Faraday Future na CES 2016 v Las Vegas prvé, vtedy ešte experimentálne pretekárske vozidlo FFZERO01. Teraz Spoločnosť Faraday Future , za ktorou stojí čínsky gigant LeEco, odhalila na veľtrhu spotrebnej elektroniky Consumer Electronics Show (CES) v Las Vegas plnohodnotný prototyp, ktorý by mal dozrieť do sérioven podoby už budúci rok. Futuristický koncept by mal byť na platforme VPA (Variable Platform Architecture). Rozmery konceptu sú takpovediac nadrozmerné: d x š x v  5250  x  2283  x  1598 mm, rázvor osí náprav 3200 mm.

     

Vozidlo by malo zvládnuť aj autonómnu jazdu. Stačí zapnúť automatický režim a vozidlo vysunie z kapoty LIDAR senzor (3D svetelný senzor sledujúci priestor pred vozidlom). Bočné spätné zrkadlá nahradili kamery, pričom zábery zo strán a zadnej kamery systém kombinuje do spoločného výstupného obrazu. Auto ponúka plne robotické riadenie, a to vďaka 13 radarom, 12 ultrazvukovým senzorom, 10 HD kamerám a vysunovaciemu LIDARu  (Light Detection and Ranging) na prednej kapote. Auto by tak malo dokázať ísť úplne samo bez zásahu vodiča.

Všetko je dotykové

Už samotný vstup do auta je zaujímavý.. Stačí sa dotknúť tlačidla a dvere sa samy elektricky otvoria. Ako spoznajú, že je to skutočne vodič? Trebárs podľa toho, že má vo vrecku svoj telefón. Alebo podľa rozpoznania tváre.

       

Telefón ale tiež slúži ako úschovňa nastavenie auta, takže stačí raz nastaviť sedadlá, naladiť stanice na rádiu a pod. A všetko je v pamäti škárovaného mobile. A je jedno, kto s autom práve jede. Voz načíta vždy vhodný profil a všetko znova presne nastaví.

Výrobcovia deklarovali, že vo všetkých základných technických špecifikáciách predčí  ich model  FF 91 automobilyTesla. Dva elektromotory (jeden pre každúnápravu) majú súhrnný výkon 773 kW (1050 koní) a rútiaci moment 1800 Nm. Model FF 91 dokáže vyštartovať z 0 na 60 míl (96,6 km/h) za len 2,39 sekundy a dojazd sa na jedno nabitie pohybuje okolo 700 km. Pod kapotou  sú lítium-iónové akumulátory s celkovou kapacitou 130 kWh od LG Chem. Pomocou  klasického pripojenie do bežnej zásuvky zaberie  dobitie z bežnej siete 4,5 hodiny, ale pomocou 200 kW rýchlonabíjačky sa doba nabíjania skráti na približne 60 minút.

      

Telefón slúži ako úschovňa nastavenie auta, takže stačí raz nastaviť sedadlá, naladiť stanice na rádiu a pod. A všetko je v pamäti škárovaného mobile. A je jedno, kto s autom práve jede. Voz načíta vždy ten vhodný profil a všetko znova presne nastaví. Okná sa dajú elektrochromatické zatmavovat, vrátane strešného. Auto je stále pripojené na internet a vo vnútri ponúka vysokorýchlostnú wi-fi sieť protokolu 802.11ac. Keďže majiteľom spoločnosti je firma LeEco, teda multimediálne spoločnosť, nemôžeme sa čudovať, že súčasťou infotainmentu je aj pripojenie k online televízii.

Pokroková aerodynamika

Z hľadiska dizajnu pôsobí vozidlo uceleným dojmom a napriek pokročilým technológiam nie je výrazne extravagantné. Vzhľad sa skôr dá označiť za čistý, pričom najvýraznejšími prvkami sú podsvietené časti karosérie, napríklad segment čelnej masky.

Práce na aerodynamike s výsledným koeficientom odporu vzduchu Cd 0,25 išli až tak ďaleko, že v závislosti na rýchlosti sa mení tvar lúčov 22-palcových diskov kolies. Prúdeniu vzduchu napomáha aj dizajn dvojitej strešnej antény či nahradenie klasických spätných zrkadiel kamerami. Cena vozidla nie je zatiaľ známa, v kuloároch sa ale šušká o 150 000 až 200 000 dolároch.

Automobilka už spustila rezervácie pre záujemcov. Musia pri nich vložiť depozit 5 000 amerických dolárov (4 791 eur) s možnosťou jeho prípadného vrátenia. Možnosť je však zatiaľ dostupná len pre obyvateľov USA, Kanady a Číny.

Produkcia a prvé dodávky FF 91 sú plánované na rok 2018. Prvých 300 zákazníkov si bude môcť v marci 2017 zvoliť špeciálnu, takzvanú „Alliance Edition“ elektromobilu. Časť z výťažku poputuje do fondu životného prostredia.

„Prevrat je to, čo svet potrebuje,“ povedal na konto projektu v Las Vegas, Nick Sampson, technický šéf projektu. „Chceme čistejšiu planétu, predvídateľnú budúcnosť a lepšie životy pre nás všetkých.“ Paradoxne, počas prezentácie, kde malo FF91 predviesť autonómny príjazd a parkovanie, technika zlyhala. A to dokonca dvakrát za sebou. Takže je ešte čo dolaďovať.

Faraday Future (šr)

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov