Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Mercedes-Benz: Extrémne rovné dráhy spresnia nárazové skúšky TFS

V Sindelfingene uviedli do prevádzky nové technologické stredisko pre bezpečnosť vozidiel (TFS) značky Mercedes-Benz.

Novým technologickým strediskom pre bezpečnosť vozidiel (TFS) otvára Mercedes-Benz v Sindelfingene najmodernejšie stredisko nárazových skúšok na svete. Nová budova so svojimi početnými skúšobnými zariadeniami poskytuje úplne nové možnosti, napríklad pri skúškach vozidlo-vozidlo, pri dimenzovaní asistenčných systémov a systému PRE-SAFE® a pri zabezpečovaní koncepcií automobilov s alternatívnymi pohonmi. Okrem iného aj vďaka technologickému stredisku bude Mercedes-Benz aj v budúcnosti udávať tempo globálneho automobilového priemyslu v bezpečnosti vozidiel. Objem investícií predstavuje trojcifernú čiastku v miliónoch.

16C1060_436       16C1060_434

„V posledných rokoch sme technologické stredisko Mercedes-Benz v Sindelfingene komplexne rozšírili: po jazdnom simulátore, aerodynamických tuneloch a stredisku integrácie pohonov je odnedávna v prevádzke technologické stredisko pre bezpečnosť vozidiel,“ vysvetľuje Dr. Dieter Zetsche, predseda predstavenstva Daimler AG a vedúci divízie Mercedes-Benz Cars. „To len opäť ukazuje, že srdce automobilového priemyslu bije v Sindelfingene. A aby to tak aj ostalo, Mercedes-Benz touto investíciou do budúcnosti posilňuje Nemecko ako sídlo špičkových technológií a zaisťuje si technologické a inovačné prvenstvo v segmente prémiových automobilov.“

Prof. Dr. Thomas Weber, člen predstavenstva Daimler AG zodpovedný za výskum koncernu a vývoj divízie Mercedes-Benz Cars, dopĺňa: „S novým technologickým strediskom pre bezpečnosť vozidiel vyslal Mercedes-Benz ďalší výrazný signál na zaistenie kľúčovej hodnoty svojej značky ‚bezpečnosť‘ a pozície Nemecka ako sídla inovácií. Úzka previazanosť výskumu, vývoja, plánovania a výroby na stanovišti Sindelfingen pritom ešte viac zvyšuje efektívnosť a rýchlosť inovácií.“

Dreijährige Bauzeit, Investition in dreistelliger Millionenhöhe       Dreijährige Bauzeit, Investition in dreistelliger Millionenhöhe

Centrálna úloha

Pasívna bezpečnosť, čiže oslabenie dôsledkov nehody na cestujúcich, ostáva centrálnou úlohou vývoja automobilov aj v časoch inteligentných asistenčných systémov a perspektívy autonómneho jazdenia. Vyžadujú si to nielen zákonné predpisy, ale aj skutočnosť, že ešte celé desaťročia budú jazdiť na cestách spoločne vozidlá rozličných generácií. „Automobilka Mercedes-Benz ako priekopník bezpečnosti v rozhodujúcej miere prispela k tomu, že v automobilovom priemysle sú nárazové skúšky v súčasnosti zavedené na celom svete,“ uvádza Thomas Merker, riaditeľ pre vývoj karosérií a bezpečnosť automobilov divízie Mercedes-Benz Cars. „Sú nenahraditeľné aj v ére počítačových simulácií a zabezpečujú vysokú úroveň ochrany cestujúcich a partnerov našich vozidiel.“

Nové možnosti testovania pre Mercedes-Benz ako značku, ktorá udáva tempo

Flexibilná, efektívna koncepcia nárazovej dráhy v novom technologickom stredisku pre bezpečnosť vozidiel umožňuje nielen klasické nárazové skúšky, ale vytvára aj predpoklady na úplne nové konfigurácie skúšok: zrážky vozidlo-vozidlo (Car2Car) pri všetkých uhloch, posudzovanie systému PRE SAFE®, automatizované jazdné manévre s následnou zrážkou, nárazové skúšky s nákladnými vozidlami. Celkovo je možných približne 70 rôznych konfigurácií nárazových skúšok. K tomu sa pridáva skúšobné pole saní na odskúšanie komponentov a nové metódy premeriavania vozidiel pred nárazom a po ňom.

Technologické stredisko pre bezpečnosť vozidiel ponúka dostatok priestoru na budúce požiadavky, najdlhšia nárazová dráha tak meria viac ako 200 m. Celkovo je k dispozícii päť blokov bariér, z ktorých jedna je flexibilne pojazdná v priestore a ďalšia je zasa otáčateľná okolo zvislej osi. Tieto dva bloky bariér sú predkonfigurované na efektívnu prevádzku s inou bariérou v každej zo štyroch strán. Spolu s mobilným systémom priečok umožňuje zariadenie súčasnú a nezávislú prevádzku až štyroch nárazových dráh. Vďaka novej koncepcii prevádzky a flexibilného riešenia zariadenia možno za rok vykonať približne 900 nárazových skúšok. K tomu sa pridáva približne 1 700 saňových skúšok ročne.

Najnáročnejšie nárazové skúšky

Značka Mercedes-Benz už oddávna vykonávala viac a náročnejších nárazových skúšok, ako ukladal zákon a vyžadovali hodnotenia. Pestré možnosti testovania v novom TFS podporujú pozíciu Mercedes-Benz ako značky, ktorá udáva tempo. K tomu sa pridáva aj skutočnosť, že v nasledujúcich rokoch na dôležitých automobilových trhoch sveta nadobudnú účinnosť nové predpisy. Značka Mercedes-Benz pracuje na tom, aby priebeh nehôd dokázala v nárazovej skúške priblížiť čo najviac realite a do vykonávania skúšok začlenila aj systémy PRE-SAFE®. Okrem toho platí cieľ znížiť závažnosť nehody použitím asistenčných systémov alebo jej podľa možnosti úplne predísť.

„Možnosťami testovania v novom stredisku pokrývame nielen súčasné požiadavky legislatívy a hodnotiacich rebríčkov, ale sme vybavení aj do budúcnosti,“ zdôrazňuje Prof. Dr.-Ing. Rodolfo Schöneburg, vedúci bezpečnosti vozidiel divízie Mercedes-Benz Cars. „Platí to na jednej strane pre budúce konfigurácie nárazových skúšok a na strane druhej pre nové vozidlá napríklad s alternatívnymi pohonmi alebo novovyvinutými asistenčnými systémami. Dokážeme presne analyzovať aj to, čo sa deje vo fáze pred zrážkou, a dokážeme tak zvýšiť výkon našich systémov PRE-SAFE® a asistenčných systémov.“

Extrémne rovná podlaha ako výzva

Novostavba technologického strediska pre bezpečnosť vozidiel (TFS) bola náročný stavebný projekt a jej náklady sa vyšplhali na trojcifernú miliónovú čiastku. Prvé prípravné projektovanie začalo už pred viac ako desiatimi rokmi, stavať sa začalo na jeseň v roku 2013, glajcha sa oslavovala 12. mája 2015, prvá produktívna nárazová skúška sa uskutočnila 30. septembra 2016.

Výzvy spočívali okrem iného v tom, že vo veľkej skúšobnej hale nesmeli stáť žiadne stĺpy a podlaha nárazových dráh musela byť extrémne rovná. Medzi stavebné osobitnosti patria aj temperovanie pomocou odpadového tepla zo susediacich klimatizovaných aerodynamických tunelov.

Rozmery a nasadenie materiálov pri stavbe TFS sú pôsobivé: tá časť skúšobnej haly, ktorá bola prestrešená bez pilierov, je svojimi rozmermi 90 krát 90 metrov výrazne väčšia ako plocha futbalového ihriska. Zastavaných bolo celkovo viac ako 7 000 ton ocele. Celkový počet 36 000 m³ použitého betónu možno ilustrovať radom domiešavačov betónu dlhým približne 40 kilometrov.

Najdlhšia rozbehová dráha od jedného bloku bariéry k druhému meria viac ako 200 metrov. Na presné uskutočnenie skúšky je potrebná extrémna rovinnosť podlahy. V jednom páse ±4 metre okolo stredu nárazových dráh tolerancia predstavuje ±2 mm/m, na celú dĺžku dráh je to ±5 mm/100 m. Podlahová doska spočíva približne na 500 betónových pilieroch, ktoré siahajú v zemi až do hĺbky 18 m. Aby bolo možné zabezpečiť požadovanú konštantnosť teploty v hale, je temperovaná podobne ako podlahové vykurovanie.

Mercedes-Benz: priekopník bezpečnosti

Oresne 10. septembra 1959 sa uskutočnila prvá nárazová skúška v histórii Mercedes-Benz – na voľnej ploche v susedstve závodu Sindelfingen. Skúšobné vozidlo je čelne navedené na pevnú prekážku. Výskum bezpečnosti značky tak vstupuje do novej éry. Pretože teraz možno presnejšie skúmať správanie vozidiel a cestujúcich pri nehodách na základe skúšobných vozidiel a skúšobných figurín. Pri týchto prácach Mercedes-Benz v nasledujúcich desaťročiach ustavične vytvára štandardy, ktoré sú platné v celom odvetví a udržateľne zvyšujú bezpečnosť automobilov v prospech všetkých účastníkov cestnej premávky.

Kým počas prvých rokov sa koná iba niekoľko skúšok, nárazová skúška sa od 60. rokov 20. storočia v stále rastúcej miere etabluje ako spoľahlivý nástroj na skúšanie a zvyšovanie bezpečnosti automobilov. Okrem osobných vozidiel sa v automobilke Mercedes-Benz podrobujú dôkladným nárazovým skúškam aj transportéry, úžitkové vozidlá a autokary. Prvé zariadenie na nárazové skúšky pod jednou strechou otvára Mercedes-Benz v roku 1973.

V oblasti nárazových skúšok ide Mercedes-Benz vždy nad rámec počtu a náročnosti zákonom predpísaných skúšok: súčasťou aktuálneho programu vývoja nového modelu až do pripravenosti na sériovú výrobu je približne 15 000 simulácií nárazových skúšok blízkych realite a viac ako 150 reálnych nárazových skúšok. Okrem viac ako 40 rôznych konfigurácií nárazu, ktoré sú predpísané pre hodnotiace rebríčky a schválenie vozidla na celom svete, patria medzi ne aj mimoriadne náročné nárazové skúšky, ktoré spoločnosť vykonáva nad predpísaný rámec, ako napríklad skúška pádu vozidla na strechu.

MB (šr)

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov