Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku
kia sportage

Nissan – budúcnosť v praxi

Spoločnosť Nissan Motor Co. oznámila, že v závode Oppama (Japonsko)  spustila prevádzku Inteligentného odťahu vozidiel (Intelligent Vehicle Towing – IVT), plne automatizovaného systému odťahu vozidiel bez vodiča.

Nissan sa v rámci vízie Inteligentnej mobility dlhodobo snaží vniesť viac riešení do vzťahu medzi človekom, automobilom a spoločnosťou. Inteligentná mobilita predstavuje akýsi rámec toho, ako bude v budúcnosti vyzerať užívanie automobilov, aký budú mať pohon a ako budú integrované do spoločnosti. Nový projekt využíva technológiu mapovania a komunikácie na prepojenie inteligentného elektromobilu s infraštruktúrou a je krokom smerom k uvedeniu technológie Nissan Intelligent Integration do praxe.

nissan im      nissan inteligent mobility foto 5

O technológii

Systém IVT využíva upravený Nissan LEAF k autonómnemu odťahu prepravných vozíkov s hotovými vozidlami na určené miesta nakládky a prebierky v areáli továrne.

Na rozdiel od bežných automatizovaných vodiacich systémov, ktoré sa využívajú pri preprave dielov a často si vyžadujú inštaláciu koľajníc alebo rozsiahle magnetické pásky, nepotrebuje tento systém k prevádzke žiadnu dodatočnú infraštruktúru. Ťažný automobil je vybavený zostavou kamier a laserových skenerov, ktoré detekujú značenia jazdných pruhov, obrubníky a potenciálne prekážky, či riziká v okolí. Vyhodnotením týchto informácií a ich spojením s mapovými dátami vypočíta ťažný automobil svoju polohu a samostatne zvláda trasu do cieľového bodu. Vozidlo dodržiava maximálnu povolenú rýchlosť,  predpísanú pre areál závodu, a ak pred sebou zaznamená prekážku alebo potenciálne riziko, automaticky zastaví. Keď vyhodnotí, že je cesta voľná, pokračuje v ceste.

Ak sa zmení výroba alebo trasy na prepravu vozidiel, možno odťahovú trasu ľahko upraviť. Všetky ťažné vozidlá bez vodiča sú napojené na centrálny systém riadenia dopravy, ktorý monitoruje polohu, rýchlosť, zostávajúcu kapacitu batérie a prevádzkový stav každého z nich. Keď sa na križovatke stretnú dve ťažné vozidlá bez vodiča, algoritmus systému riadenia určí, ktorý má prednosť. V prípade núdze systém dokáže vozidlo na diaľku aj zastaviť.

Príloha bez názvu 00043      nissan ivt 3

 História vývoja

Doterajší logistický systém v závode Oppama využíval tím vodičov, ktorí dopravovali hotové vozidlá z konca výrobnej linky na príslušné mólo, kde potom autá nakladali na nákladné lode. Zavedenie IVT umožní automobilke Nissan zlepšiť prevádzkovú efektivitu.

Skúšobná prevádzka tohto systému sa začala už zhruba pred rokom a odvtedy prebehlo v závodu už viac ako 1600 testovacích jázd. Získané dáta ďalej slúžia na zabezpečenie spoľahlivej prevádzky systému v priestoroch závodu. Automobilka tiež vyvinula bezpečnostný systém a systém zabezpečenia pri poruche na ochranu proti potenciálnym rizikám alebo neočakávaným podmienkam, ktorým by mohol systém IVT čeliť, vrátane nepriaznivého počasia a zlých svetelných podmienok. Nissan bude aj naďalej pokračovať v testovaní systému vo svojom závode Oppama a preskúma možnosť zavedenia systému aj v ďalších výrobných prevádzkach v Japonsku a ďalších krajinách.

Dlhoročné skúsenosti

Nissan pracuje na vývoji technológie autonómneho riadenia už niekoľko desiatok rokov. V auguste spoločnosť uviedla systém ProPILOT, technológiu autonómneho riadenia na použitie na diaľniciach pri jazde v jednom pruhu. Systém IVT je ďalším dôkazom komplexného prístupu automobilky Nissan k mobilite a jej snahy rozšíriť výhody technológií bez vodiča aj na iné oblasti, nielen pre osobné využitie.

Údaje a know-how získané v tomto projekte poslúžia k ďalšiemu rozšíreniu technológie autonómneho riadenia a aplikácii nových možností riešenia v praxi.

Nissan (šr)

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov