Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Nové BMW radu 5 Sedan

Siedma generácia BMW radu 5 Sedan prinesie pri svojej februárovej premiére na svetových cestách športovosť, eleganciu a štýl. Vylepšená dynamika, bezkonkurenčná ponuka asistenčných systémov, špičková konektivita a nový inovatívny ovládací systém sú iba niektoré príklady z množstva nových prvkov.

BMW_5_Sedan_09  BMW_5_Sedan_73

Nové BMW radu 5 Sedan je komplexne pripravené pokračovať v pozoruhodnom úspechu svojich predchodcov, ktorí v súhrne šiestich generácií zaznamenali vyše 7,6 milióna predaných exemplárov. „Siedma generácia BMW radu 5 ukazuje cestu do budúcnosti, tak ako sme ju definovali v našej stratégii Number One > Next. Technologické líderstvo, emotívnu silu a digitalizáciu vidíme ako podstatné faktory pre dosiahnutie úspechu,“ uviedol Harald Krüger, predseda predstavenstva spoločnosti BMW AG.

BMW_5_Sedan_17  BMW_5_Sedan_11

„S rozšírením nášho portfólia vo väčších triedach vozidiel uspokojujeme želania mnohých zákazníkov. Nepochybujem o tom, že nové BMW radu 5 stanoví nové meradlá technológie, ale zároveň výrazne osloví emócie. Zostáva žiarivým príkladom ideálneho prémiového sedanu vyššej strednej triedy,“ dodal šéf predstavenstva BMW AG.

BMW_5_Sedan_75  BMW_5_Sedan_76

Štýlový dizajn

Dizajn nového BMW radu 5 Sedan vyžaruje atletickú silu, eleganciu a sebavedomú štýlovosť. Jeho vonkajšie rozmery narástli oproti predchodcovi iba mierne: Nové BMW radu 5 Sedan je dlhé 4 935 mm (+36 mm), široké 1 868 mm (+6 mm) a vysoké 1 466 mm (+2 mm). Aj rázvor sa predĺžil iba o 7 mm, na aktuálnu hodnotu 2 975 mm. Konštruktéri BMW však odviedli mimoriadne dôslednú prácu pri optimalizácii jeho obtekania vzduchom. Koeficient aerodynamického odporu cx nového sedanu má v najefektívnejšej konfigurácii hodnotu iba 0,22 – najlepšiu vo svojej triede a o 10 percent nižšiu než o predchodcu.

BMW_5_Sedan_05  BMW_5_Sedan_65

BMW_5_Sedan_07  BMW_5_Sedan_06

K aerodynamickým opatreniam, ktoré sa o to pričinili, okrem iného patria aktívne vzduchové klapky v obličkách dvojitej mreže chladiča, ktoré sa otvárajú iba ak je potrebný prísun chladiaceho vzduchu, ďalej Vzduchové záclony spolu s výduchmi Air Breather, ktoré značne redukujú turbulencie okolo predných kolies a ešte dôkladnejšie zakrytovanie podlahy pod vozidlom. Pridaným benefitom aerodynamickej optimalizácie okrem zníženia odporu vzduchu je aj redukovaný aerodynamický zdvih, čo prispieva k stabilnejším a dynamickejším jazdným vlastnostiam.

BMW_5_Sedan_78  BMW_5_Sedan_24

BMW_5_Sedan_72  BMW_5_Sedan_71

Dizajnovou dominantou prednej časti vozidla sú známe obličky dvojitej mreže chladiča, ktoré sa pri novom BMW radu 5 teraz priamo dotýkajú zasklenej plochy predných svetlometov, čím vizuálne rozširujú predné partie. Ku štíhlemu vzhľadu prispieva aj tvar typických dvojitých predných svetiel, ktoré sú skosené do moderného tvaru šesťuholníka. Všetky varianty svetlometov pre BMW radu 5 Sedan sú štandardne vybavené technológiou LED. Doplnkovo sú k dispozícii Adaptívne LED predné svetlomety s variabilnou distribúciou vrátane adaptívneho osvetlenia na kruhové objazdy a asistenčného systému diaľkových svetiel proti oslneniu BMW Selective Beam s dosahom až do 500 metrov.

BMW_5_Sedan_03  BMW_5_Sedan_08

BMW_5_Sedan_02  BMW_5_Sedan_04

Dizajn zadných partií vytváraj dojem expresívnosti, šírky, ale zároveň ľahkosti nového BMW radu 5 Sedan. Nové LED jednotky prinášajú štíhlu interpretáciu pre BMW typických zadných svetiel v tvare písmena L. Novinkou je tu aj symetrické usporiadanie koncoviek výfukov, ktoré bude mať každý jeden model na oboch stranách a líšiť sa bude iba ich tvar a prípadné zdvojenie počtu, podľa motorizácie a výbavy (okrúhle, lichobežníkové, obdĺžnikové, jeden alebo dva páry).

Exkluzívne balíky

Pre nové BMW radu 5 je pripravených až 21 vonkajších farieb: dva uni-laky, 11 metalických odtieňov, šesť farieb z palety BMW Individual a dva odtiene BMW Individual Frozen, všetky dostupné v priebehu roka 2017. Aj výber obutia je viac než bohatý: Zákazník má pripravenú ponuku 17 rozličných dizajnov diskov kolies z ľahkej zliatiny, s rozmerom od 17 do 20 palcov, plus tri ďalšie sady kompletných kolies rozmeru 20 palcov z produktovej palety Originálneho BMW príslušenstva. Prispôsobovanie nového BMW radu 5 vlastným predstavám uľahčia zákazníkovi tri rozličné modelové balíky: Luxury Line, Sport Line a M Šport.

BMW_5_Sedan_79     BMW_5_Sedan_18

Exkluzívny program výbavy pre najnáročnejších zákazníkov BMW Individual má okrem už spomenutých prvkov pripravené aj mnohé ďalšie, pre interiér aj exteriér. Napríklad strop vo farbe Anthracite ponúka v spracovaní z textilu aj z Alcantary. Špecialitou BMW Individual je čalúnenie z najjemnejšej kože Merino, ktoré je k dispozícii v troch rozličných farbách: Tartufo, Smoke White a Caramel. A pridáva k nim aj tri exkluzívne varianty interiérových obkladových líšt: Piano Finish Black, Plum Brown a Light Ash. S ušľachtilým pravým drevom obkladov sú zladené aj intarzie na BMW Individual volante.

BMW_5_Sedan_77  BMW_5_Sedan_23

Veľkorysý priestor

Viac priestoru v novom BMW radu 5 Sedan má k dispozícii tak posádka, ako aj batožina. Priestor vpredu je vzdušnejší vďaka zníženej palubnej doske s voľne stojacim displejom, pribudlo miesto aj v oblasti ramien a lakťov. Cestujúci vzadu majú k dispozícii viac miesta tak pre kolená, ako aj pre chodidlá. K tomu sa pre nich pridáva komfortnejšie nastupovanie aj vystupovanie vďaka optimalizovanému tvaru výrezu zadných dverí.

BMW_5_Sedan_49  BMW_5_Sedan_41

BMW_5_Sedan_54  BMW_5_Sedan_59

Batožinový priestor má objem 530 litrov. Oproti predchodcovi sa znížila výška nakladacej hrany a zväčšil sa nakladací otvor. Doplnkovo je k dispozícii priechodný batožinový systém, ktorý umožní sklápať segmenty zadného operadla deleného v pomere 40/20/40. V príplatkovej výbave je aj systém automatického otvárania a zatváranie veka kufra, buď tlačidlom z interiéru, diaľkovým ovládaním v kľúči alebo bezdotykovo – pohybom nohy pod zadným nárazníkom.

BMW_5_Sedan_62  BMW_5_Sedan_63

BMW_5_Sedan_52  BMW_5_Sedan_51

Luxusný interiér

Interiér nového BMW radu 5 Sedan stanovuje dokonalú rovnováhu medzi športovou orientáciou na vodiča na jednej strane a sofistikovanou eleganciou s maximálnym komfortom na druhej. Špičkové materiály, prvotriedna kvalita vypracovania, punktičkárska pozornosť k detailom, veľkorysý pocit priestoru a bohatý arzenál technológií sa tu spojili pre maximálne uspokojenie vodiča aj posádky.

BMW_5_Sedan_92  BMW_5_Sedan_91

Ku predpokladom luxusného cestovania automobilom patrí najlepšie možné odhlučnenie jeho interiéru. Technológia zakrytovania motora Special Synergy Thermoacoustic Capsule (SYNTAK), akustické čelné sklo a akustický obklad stropu prinášajú podstatné zníženie vnútornej hlučnosti v interiéri. Strop obsahuje špeciálne tlmiace materiály, ktoré absorbujú neželané hluky v oblasti, kde je to mimoriadne dôležité, teda v blízkosti hláv posádky.

BMW_5_Sedan_90  BMW_5_Sedan_48

Nové BMW radu 5 je štandardne vybavené dvojzónovou automatickou klimatizáciou. Doplnkovo je k dispozícii verzia s rozšírenou funkčnosťou, ktorá obsahuje prvky ako automatickú recirkuláciu vzduchu, napríklad pri prejazde tunel. K príjemnej klíme v interiéri prispeje aj balík Ambient Air. Okrem prefiltrovania a ionizácie vzduchu, čerpaného z exteriéru, ponúka možnosť naplnenia interiéru vôňou. K dispozícii sú tri stupne intenzity rozptýlenia a osem rozličných vôní. Každá z nich je uložená v špeciálnom zásobníku, pričom súčasne môžete mať vo vozidle dva zásobníky. Vkladajú sa do špeciálnych konektorov v schránke pred spolujazdcom.

Masážne sedadlá

Prvotriedny komfort ponúkajú aj sedadlá. Zadné sedadlo je trojmiestne, s možnosťou montáže troch detských sedačiek (dvoch krajných na kotviace body ISOFIX). V prípade obsadenia iba dvoma osobami ponúka sklopnú stredovú lakťovú opierku s držiakmi nápojov a možnosťou objednania doplnkového priechodného batožinového otvoru. Predné sedadlá sú už v základe elektricky nastaviteľné vo viacerých smeroch. Doplnková výbava pridáva napríklad športové sedadlá, ktoré ponúkajú aj nastavovanie šírky operadla.

BMW_5_Sedan_94  BMW_5_Sedan_89

Vrcholom sú multifunkčné sedadlá s masážnou funkciou. K dispozícii je osem rozličných programov masáží na uvoľnenie či povzbudenie konkrétnych svalových skupín a chrbtice. Masážna funkcia využíva 20 vzduchových komôr v sedákoch a operadlách, ktoré sa napĺňajú a vypúšťajú v závislosti od konkrétneho masážneho programu. Vodič zároveň dokáže nastaviť teplotné hranice, pri ktorých sa automaticky aktivuje vyhrievanie a ventilácia sedadiel. Mimoriadne praktickým prvkom sú dotykové senzory v ovládacích prvkoch na boku sedadiel: len čo sa dotknete konkrétneho prvku, zobrazí sa centrálnom displeji, takže okamžite presne viete, ktorú funkciu sedadiel daným prvkom ovládate.

BMW_5_Sedan_88  BMW_5_Sedan_87

O príjemný pocit posádky sa postará aj doplnkové ambientné osvetlenie, tvorené LED zdrojmi. K dispozícii je jedenásť rozličných svetelných efektov, ktoré sa tvoria zo šiestich farieb, s možnosťou nastavenia intenzity. Ambientné osvetlenie zároveň zvýrazňuje dizajnové kontúry interiéru, napríklad na palubnej doske alebo vo výplniach dverí.

Dokonalý priestorový zvuk

Vrcholom zážitku pre priaznivcov špičkového zvuku je doplnkový audiosystém Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound s diamantovými vysokotónovými reproduktormi, po prvýkrát dostupný aj pre BMW radu 5. Táto sústava kategórie high-end je vybavená desaťkanálovým digitálnym zosilňovačom, ktorý dodáva zvuk pre 16 reproduktorov s krytmi s exkluzívnou Fibonacci geometriou otvorov na osvetlených krycích mriežkach z nehrdzavejúcej ocele. Celkový výkon systému je úctyhodných 1400 W. Súčasťou systému je mikrofón, ktorý priebežne sníma parametre akustického prostredia, vrátane rušivých ruchov z okolia a prispôsobuje im reprodukciu.

Alternatívou je zvukový systém Harman Kardon s deväťkanálovým zosilňovačom, dvanástimi reproduktormi a výkonom 600 W. Základom je rádio Professional, ktoré obsahuje 6 reproduktorov. Zadní pasažieri majú v rámci doplnkovej výbavy k dispozícii zábavný systém Professional, ktorý pozostáva z dvoch samostatných obrazoviek s uhlopriečkou 10,2 palca, DVD prehrávača a pripájacích rozhraní pre rozličné externé zariadenia ako sú USB kľúče, MP3 prehrávače alebo herné konzoly. Obrazovky ponúkajú prístup aj k TV funkcii vozidla.

Intuitívna obsluha

Jedným z cieľov nového BMW radu 5 je ešte jednoduchšia a intuitívnejšia obsluha. Najnovšia generácia systému iDrive vo svojej top špecifikácii ju poskytne pre navigáciu, telefón, zábavné systémy, ako aj funkcie vozidla, na displeji s vysokým rozlíšením a uhlopriečkou 10,25 palca. Systém sa dá okrem ovládača s dotykovou plochou a tlačidiel s predvolenými priamymi voľbami riadiť aj hlasovými povelmi alebo gestami, prípadne prostredníctvom dotykovej funkcie displeja.

BMW_5_Sedan_43  BMW_5_Sedan_41

Pri využití dotykového displeja môže vodič alebo predný spolujazdec dotykom zvoliť niektoré zo šiestich zobrazených veľkých okien na dvoch stránkach hlavného menu, pričom sa zároveň zobrazí ponuka danej položky menu, napríklad pri voľbe audiosystému sa zobrazí prehrávaný titul a obal albumu. Dve trojice okien hlavného menu je možné usporiadať podľa osobnej preferencie, napríklad tak, aby boli na prvej z dvoch stránok k dispozícii tri najpoužívanejšie položky. Jednou z noviniek je tlačidlo centra správ, v ktorom sa zhromažďujú všetky doručené e-maily, SMS správy a systémové hlásenia o stave a prevádzke vozidla.

BMW_5_Sedan_57  BMW_5_Sedan_39

Ovládanie gestami absolvovalo svoju premiéru v roku 2015 v BMW radu 7 a nové BMW radu 5 prináša jeho najnovšiu verziu. Cielenými gestami ruky dokážete napríklad prijať alebo odmietnuť prichádzajúci telefonický hovor – gestami „ukázanie prstom“ , resp. „odmávnutie“. Krúživý pohyb ukazovákom pred detekčnou zónou v hornej časti stredovej konzoly systém pochopí ako povel na zníženie alebo zvýšenie hlasitosti audiosystému. Ďalšie použiteľné gesto je symbol „víťazného véčka“ dvoma prstami, ktoré si dokážete priradiť ku konkrétnemu povelu, podľa vašej preferencie. Známe približovanie alebo vzďaľovanie ukazováka a palca funguje ako povel na priblíženie alebo vzdialenie detailov navigačnej mapy.

Novou generáciou hlasového ovládanie je systém Intelligent Voice Assistant, ktorý dokáže rozoznať aj prirodzenú reč, vrátane odtienkov ako sú nárečie alebo slang. Ak napríklad chcete vedieť, kde je najbližšia talianska reštaurácia, opýtate sa ho bežne, ako pri rozhovore. Systém aktuálne reaguje na nemecký, anglický, čínsky, francúzsky, španielsky, taliansky, portugalský alebo japonský jazyk, podľa cieľovej krajiny.

BMW_5_Sedan_40  BMW_5_Sedan_50

Najnovšia generácia viacfarebného BMW Head-Up displeja prináša do nového BMW radu 5 projekčnú plochu o 70 percent väčšiu než predtým s rozlíšením až 800 x 400 pixelov. Zobrazuje okrem iného dopravné značky, telefónny zoznam, stanice rádia, tituly prehrávaných skladieb, navigačné pokyny aj varovania od asistenčných systémov.

Karoséria a podvozok

Dôrazná implementácia odľahčenej konštrukcie BMW EfficientLightweight priniesla rozsiahlejšie použitie materiálov ako hliník alebo vysokopevnostné ocele, ktorých výsledkom je zníženie hmotnosti BMW radu 5 Sedan až do 100 kg oproti predchodcovi. Nový podvozok, nízke ťažisko, pre BMW typický vyrovnaný pomer hmotnostného zaťaženia náprav a ľahká karoséria s mimoriadne vysokou torznou tuhosťou tvoria základ pre úžasné dynamické zážitky aj komfort počas dlhých jázd, ktorým bolo BMW radu 5 vždy známe. Rozličné podvozkové systémy, ako napríklad Integrované aktívne riadenie, teraz skombinované aj s pohonom všetkých kolies xDrive, ešte výraznejšie zvyšuje šance BMW radu 5 na opätovné zaujatie pozície etalónu vo svojom segmente.

BMW_5_Sedan_81  BMW_5_Sedan_82

Základom odľahčenej konštrukcie nie je iba samotné použitie ľahkých materiálov, ale aj inteligentná kombinácia rozličných materiálov a ich aplikácia pre adekvátne komponenty. Napríklad vysokopevnostné ocele sú použité pre strategické nosné štruktúry, s cieľom dosiahnuť maximálnu možnú pevnosť. Kapota, historicky po prvýkrát celé veko kufra, strecha a ďalšie prvky karosérie sú vyrobené pre zmenu z hliníka. Hliníkové dvere vrátane všetkých komponentov aj pántov a aretačného mechanizmu majú hmotnosť iba približne 6 kg, čiže sú najľahšie svojho druhu. V interiéri sa znižovala hmotnosť napríklad aplikáciou extrémne ľahkého horčíkového nosného prvku palubnej dosky alebo ľahkej prírodnej a vysoko recyklovateľnej tkaniny Kenaf na výplni veka kufra.

Jazdné pôžitky dosahujú v novom BMW radu 5 najvyššiu úroveň aj vďaka precíznemu riadeniu. Jeho elektromechanický systém je vybavený variabilným prevodovým pomerom a mierou účinku posilňovača, závislou od rýchlosti. Doplnkovo môže byť nové BMW radu 5 vybavené aj Integrovaným aktívnym riadením, ktoré obsahuje aj funkciu natáčania zadných kolies, pre lepšie manévrovacie schopnosti pri nižších rýchlostiach a vyššiu stabilitu jazdy s presnejšími reakciami riadenia pri vyššom tempe. Jeho funkčnosť je teraz elektromechanická a po prvýkrát môže byť kombinované aj s pohonom všetkých kolies BMW xDrive. Pohon všetkých kolies BMW xDrive je teraz možné kombinovať aj so zníženou verziou M Šport podvozka, ktorý je súčasťou doplnkovej výbavy.

BMW_5_Sedan_37  BMW_5_Sedan_36

Modernizáciou prešiel aj systém elektronického riadenia tlmičov, ktorý má nové ventily a optimalizované riadiace algoritmy, pre ešte lepšie prispôsobenie sa povrchu cesty a jazdnej situácii. Pod diskami kolies, dostupnými od štandardného 17-palcového po doplnkový 20-palcový rozmer, sa ukrývajú vylepšené brzdy. V závislosti od modelového variantu sú na prednej náprave jeden alebo dva bloky s pevnými štvorpiestikovými hliníkovými strmeňmi. Zadné brzdy sú vybavené jednopiestikovými pevnými strmeňmi a integrovanou elektromechanickou parkovacou brzdou.

Tradičnou zárukou neprekonateľnej dynamiky pri špičkovom komforte je doplnkový balík Adaptive Drive, ktorý pozostáva z Dynamického riadenia tlmičov a aktívnej stabilizácie náklonov Dynamic Drive. Na rozdiel od predošlých systémov však nové BMW radu 5 prichádza s novou verziou, ktorá už nemá aktívne stabilizátory ovládané hydraulicky, ale elektromechanicky, pomocou natáčacích motorov. Tento nový systém je na jednej strane rýchly, zároveň však aj úsporný, vďaka nižším energetickým nárokom. Výsledkom je ešte vyššia prispôsobivosť aktuálnym podmienkam na ceste a jazdnej situácii než predtým, čiže ešte viac komfortu pri ešte vyššej dynamike.

BMW_5_Sedan_84  BMW_5_Sedan_83

Nové režimy

Ovládač jazdného zážitku umožňuje vodičovi zvoliť si športové, komfortné alebo na úsporu optimalizované nastavenia vozidla, v závislosti od jazdnej situácie a podľa osobných preferencií. Nové BMW radu 5 prináša rozšírený arzenál funkčnosti tohto systému, s ešte väčšími rozdielmi medzi jednotlivými režimami a pridáva aj jeden nový mód.

Štandardne sú k dispozícii režimy Comfort, Sport a Eco Pro. Ak je vozidlo vybavené Dynamickým riadením tlmičov aj navigačným systémom Professional, tak Ovládač jazdného zážitku obsahuje aj nový režim Adaptive. Ten automaticky prispôsobuje účinok posilňovača riadenia, pohonnú jednotku a nastavenie podvozka štýlu jazdy vodiča a v závislosti od výbavy vozidla aj prechádzanej trase. Okrem toho, že sleduje prácu vodiča s riadením, akcelerátorom, brzdou a prevodovkou, dokáže brať do úvahy aj dáta z navigácie a vopred pripraviť systémy vozidla napríklad na blížiace sa zákruty alebo iný typ cesty, napríklad pri zjazde z diaľnice na vidiecku komunikáciu.

BMW_5_Sedan_55  BMW_5_Sedan_90

Automatizovaná jazda?

Nové BMW radu 5 ponúka vodičovi neporaziteľnú mieru podpory vo forme množstva asistenčných systémov – a to nielen pre kritické situácie, ale aj pre menej náročné, avšak monotónne režimy cestovania, napríklad v hustej premávke či na dlhých diaľničných úsekoch. Za týmto účelom je štandardne vybavené 3D kamerou, ktorá v kombinácii s doplnkovými ultrazvukovými a radarovými senzormi sleduje dianie okolo vozidla. Novými prvkami v BMW radu 5 sú napríklad funkcia automatického vyhýbacieho manévru, Varovné systémy pred premávkou zo strán, Asistent zmeny jazdného pruhu alebo Asistent udržiavania jazdného pruhu s aktívnou ochranou pred bočným nárazom.

K plne automatizovanej jazde sa nové BMW radu 5 postupne približuje aj funkčnosťou Asistenta riadenia a udržiavania jazdného pruhu. Inteligentná funkcia Auto Start Stop teraz prispôsobí svoj účinok premávke a vypne motor iba vtedy, keď sa dá očakávať dlhší čas zastavenia vozidla, čím zvyšuje efektívnosť, ale aj komfort jazdy. Vozidlá v rámci vzájomne prepojenej flotily BMW sa dokonca dokážu navzájom varovať pred potenciálne nebezpečnou situáciou, keď napríklad zaregistrujú vozidlo odstavené na krajnici, hustú hmlu, prudký dážď alebo poľadovicu.

BMW_5_Sedan_93  BMW_5_Sedan_59

Prepojenie človeka, stroja a prostredia

Nové BMW radu 5 je presvedčivé aj v oblasti konektivity. Bohatý balík systémov a funkcií BMW ConnectedDrive sa spája so službami, ktoré doprajú biznismenom na cestách extra komfort a ušetria im čas. V oblasti prepojenia vodiča, vozidla a okolitého sveta dosahuje novú úroveň sofistikovanosti, ktorú ocenia nielen nároční vodiči z kruhov manažmentu, ale aj všetci ostatní, ktorí vo všeobecnosti absolvujú časté pracovné cesty automobilom.

Nové dimenzie parkovania

Parkovanie býva častým zdrojom stresu a zdržania. Nové BMW radu 5 a jeho arzenál funkcií a služieb podstatne v tomto smere uľahčuje život viacerými novinkami aj vylepšenými systémami. Patria sem napríklad technológia ParkNow pre digitálne rezervovanie a bezhotovostnú platbu parkovacieho miesta, On-Street Parking Information pre inteligentné vyhľadávanie verejného parkovania alebo Parkovací asistent, ktorý nájde miesto a plne automaticky zaparkuje vozidlo.

BMW_5_Sedan_32   BMW_5_Sedan_29

Doplnkové Diaľkovo ovládané parkovanie umožní zvonku ovládať vozidlo a vojsť s ním aj na tie najtesnejšie parkovacie miesta, pomocou kľúča BMW Display Key. Ten obsahuje integrovaný dotykový ovládací displej a nabíja sa vo vozidle buď USB portom, alebo bezdrôtovým induktívnym systémom. Parkovací asistent je schopný vozidlo plne automaticky zaparkovať priečne aj pozdĺžne. Sám si vyhľadá dostatočne veľké voľné miesto, pri prejazde okolo zaparkovaných vozidiel, rýchlosťou do 35 km/h.

Systém ParkNow v súčasnosti zahŕňa viacposchodové parkovacie domy vo viac než 30 nemeckých mestách, ktoré dokáže filtrovať podľa ceny, vzdialenosti alebo dostupných služieb, napríklad možnosti nabíjať elektrické či hybridné vozidlo. Rezervácia miesta je možná prostredníctvom počítača alebo smartfónu, prípadne s pomocou navigačného systému priamo vo vozidle. Okrem Nemecka je ParkNow k dispozícii aj v Rakúsku a USA, s plánom na postupné rozširovanie aj na ďalšie trhy.

ConnectedDrive Services

Základom pre mnohé systémy a funkcie BMW ConnectedDrive vo vozidle je výbava ConnectedDrive Services. Pomocou SIM karty, štandardne zabudovanej vo vozidle, poskytuje prístup k nespočtu služieb konektivity, dostupných bez toho, aby vodič alebo členovia posádky museli použiť svoj smartfón. Tento bohatý arzenál obsahuje v závislosti od jednotlivých trhov napríklad prístup k online zábavným portálom ako Napster či Deezer, využitie dopraných informácií v reálnom čase Real Time Traffic Information alebo funkciu osobného asistenta Concierge Service, pre vyhľadanie požadovaných informácií, rezervácie v hoteloch či reštauráciách alebo odoslanie cieľov do navigácie. Pre vybrané trhy je k dispozícii aj obchod BMW ConnectedDrive Store pre možnosť zakúpenia ďalších užitočných aplikácií a funkcií.

BMW_5_Sedan_74  BMW_5_Sedan_86

BMW Connected, osobný digitálny asistent mobility, je na vybraných európskych trhoch k dispozícii od júla 2016. Nasledujúcim štádiom vývoja systému je práve jeho verzia, ktorá má byť uvedená v BMW radu 5 a doplnená o ďalšie služby, na báze technológie Open Mobility Cloud. BMW Connected Onboard poskytne vodičovi prehľad všetkých informácií, relevantných z hľadiska mobility. Príslušný obsah, napríklad najbližšie navigačné ciele a odhadované časy príjazdu, zaznamenané v jeho osobnej agende mobility, sa prenesie do vozidla z jeho smartfónu a zobrazí sa na individuálne konfigurovanej obrazovke. Funkcia Remote 3D View umožní vodičovi nechať si na diaľku zobraziť trojrozmerný pohľad na oblasť okolo svojho vozidla na svojom smartfóne. Vďaka tomu o svojom automobile nikdy nestratí prehľad.

Bezdrôtové nabíjanie a WiFi

Nové BMW radu 5 ponúka možnosť bezdrôtového induktívneho nabíjania pre kompatibilné mobilné telefóny. Nabíjací port je súčasťou doplnkovej výbavy a inštaluje sa do stredovej konzoly, pred držiak nápojov. Ponuka Originálneho BMW príslušenstva dokonca obsahuje nabíjacie puzdrá pre telefóny, ktoré ešte nie sú s touto pokrokovou technológiou kompatibilné. Samozrejmosťou je pripojenie nabíjaného telefónu k externej anténe, čo značne zlepší príjem signálu predovšetkým v oblastiach, kde je slabý.

Doplnková výbava obsahuje aj WiFi hotspot s vysokorýchlostným LTE pripojením až pre desať mobilných zariadení súčasne. K dispozícii pre nové BMW radu 5 Sedan je aj Apple CarPlay, ktorý umožní komplexnú integráciu smartfónu do vozidla, vrátane využitia na ňom inštalovaných aplikácií. BMW je prvým výrobcom automobilom, ktorý prináša integráciu Apple CarPlay v plne bezdrôtovej verzii.

BMW_5_Sedan_85  BMW_5_Sedan_80

Učenlivý navigačný systém

Najnovšia generácia navigačného systému Professional disponuje okrem iného rýchlejším štartom, ešte rýchlejším prepočítaním trasy a realistickejším 3D zobrazením objektov v mestách. Navigačný systém je navyše adaptívny, čo znamená, že sa napríklad vodič pravidelne odchyľuje od odporúčanej trasy, navigácia podľa toho zmení odporúčanie a preferovanú trasu vodiča začne považovať za štandardnú. Aktualizáciu máp, ktorá je na prvé tri roky bezplatná, dokáže na vybraných trhoch realizovať aj automaticky, prostredníctvom výbavy ConnectedDrive Services a vo vozidle zabudovanej SIM karty.

Do štandardnej výbavy nového BMW radu 5 patrí aj systém sledovania tlaku v pneumatikách. Vo svojej najnovšej verzii automaticky rozozná rozmer použitých pneumatík, zároveň však aj čas, kedy boli namontované, ich najazdenú vzdialenosť a ročné obdobia, ktoré sa za daný čas vystriedali. Na základe toho je možné nielen presnejšie vopred pripraviť v servise výmenu kolesa po defekte, ale aj odhadnúť, kedy dosiahnu pneumatiky hranicu svojej životnosti a vyžiadajú si prezutie.

Aj nové BMW radu 5 obsahuje systém núdzového volania BMW Emergency Call, ktorý v prípade nehody automaticky nadviaže tiesňový telefonický hovor so strediskom integrovanej záchrannej služby 112. Núdzové volanie dokážete aktivovať aj manuálne, napríklad v prípade ak ste sa stali svedkom nehody a chcete privolať pomoc iným účastníkom premávky. Na území niektorých európskych krajín sa spolu s núdzovým volaním automaticky odošlú aj informácie o pozícii vášho vozidla, závažnosti kolízie a možných zraneniach posádky.

BMW_5_Sedan_68  BMW_5_Sedan_67

Špičková ochrana posádky

Vysokú mieru bezpečnosti poskytuje nové BMW radu 5 svojej posádke aj vďaka unikátnej inteligentnej konštrukcii s premyslene cielenou kombináciou materiálov, ktoré prinášajú svoje benefity v mnohých ďalších oblastiach. Maximálna ochrana priestoru pre posádku sa spája s dômyselne dimenzovanými deformačnými zónami a prvkami, ktoré pohlcujú energiu kolízie spredu, zozadu aj zboku. Inteligentne riadená je aj aktivácia airbagov: nafúknu sa iba tie, ktorých ochrana je pri danej konkrétne kolízii potrebná, čo ponecháva ostatné airbagy pripravené napríklad pre možný scenár sekundárnej kolízie z iného smeru a inou rýchlosťou.

Systém detekcie kolízií Active Protection poskytuje ďalšiu ochranu posádky pri nárazoch tým, že v predstihu napne bezpečnostné pásy a zatvorí bočné okná (aj strešné okno, ak je vo výbave). Nové BMW radu 5 sa takto dokáže pripraviť na kolíziu s vozidlom pred vami, ale aj na náraz vozidla zozadu – v prípade, že sa mu nepodarilo zabrániť napríklad automatickou aktiváciou varovných smeroviek s dvojnásobnou frekvenciou blikania.

Optimálne chránení pri kolízii sú aj chodci. Ak systém Varovania pred chodcami s funkciou brzdenia v meste nedokáže zabrániť zrážke s nimi, k dispozícii je viacero funkcií, ktoré aspoň zmiernia závažnosť následkov. Okrem dostatočne dimenzovaných absorpčných a deformačných zón na prednej časti vozidla je to napríklad aktívna predná kapota, ktorá sa pri náraze nadvihne pomocou pyrotechnických prvkov v pántoch, aby poskytla väčší ochranný priestor pred kontaktom osoby s pevnými časťami vozidla.

BMW_5_Sedan_34  BMW_5_Sedan_26

Pohonné jednotky a EfficientDynamics

Siedma modelová generácia BMW radu 5 sa jednoznačne zameriava na jazdné pôžitky. Do veľkej miery stavia tieto svoje ambície na špičkových motoroch, ktoré sú základom vyššej dynamiky, ale nižších nákladov na palivo a redukovaných emisií. V oboch týchto disciplínach nová generácia nielen prekonáva tú predošlú, ale aj stanovuje nové meradlá v rámci svojho segmentu vozidiel. Hneď pri uvedení budú k dispozícii dva benzínové a dva naftové motory, v krátkom slede pribudnú ďalšie agregáty, vrátane ultra ekologického plug-in hybridného modelu iPerformance a mimoriadne športového osemvalcového benzínového modelu M Performance.

Všetky motory sú vybavené termodynamicky optimalizovanou celohliníkovou konštrukciou a technológiami BMW TwinPower Turbo. Sú extrémne ľahké a všetky spĺňajú emisnú normu EU6. Benzínové agregáty kombinujú prepĺňanie TwinScroll turbodúchadlom, priame vstrekovanie High Precision Injection a systémy variabilného manažmentu ventilov Valvetronic a Double-VANOS. Naftové agregáty pre zmenu disponujú technológiou turbodúchadiel s variabilnou geometriou a priamym vstrekovaním common-rail najnovšej generácie, so vstrekovacím tlakom až do 2500 barov. Výfukové systémy všetkých naftových variantov využívajú technológiu BMW BluePerformance, ktorá kombinuje filter pevných častíc, oxidačný katalyzátor a zásobníkový NOx katalyzátor, so systémom vstrekovania roztoku močoviny AdBlue.

BMW_5_Sedan_66  BMW_5_Sedan_01

BMW 530i a BMW 540i

Všetky motory v novom BMW radu 5 Sedan sú členmi novo vyvinutej modulárnej rodiny pohonných jednotiek BMW EfficientDynamics. Každého z jej členov privádza technológia TwinPower Turbo k vynikajúcej dynamike, kombinovanej s výnimočnou efektivitou. Hneď pri uvedení vozidla na trh budú k dispozícii dva benzínové a dva naftové agregáty, buď v kombinácii s pohonom zadných kolies alebo s inteligentným pohonom všetkých kolies BMW xDrive.

Nový dvojlitrový benzínový 4-valec v BMW 530i vyvinie maximálny krútiaci moment 350 Nm a najvyšší výkon 185 kW (252 k). V kombinovanom cykle však spotrebuje iba 5,5 l/100 km, pri emisiách CO2 len 126 g/km – a to je až o 11 percent menej, než u predchodcu. Najvýkonnejším agregátom pri uvedení bude motor v BMW 540i: Tento radový 3,0-litrový benzínový šesťvalec dosahuje maximum 250 kW (340 k), jeho krútiaci moment vrcholí hodnotou 450 Nm. Napriek vyššej dynamike konzumuje v kombinovanom cykle iba 6,5 l/100 km, pri emisiách CO2 len 149 g/km.

BMW 520d a BMW 530d

Naftový dvojlitrový štvorvalec pod kapotou BMW 520d vyvinie maximálny výkon 140 kW (190 k) a najvyšší krútiaci moment 400 Nm. V kombinovanej prevádzke má spotrebu paliva 4,2 l/100 km s emisiami CO2 na úrovni 109 g/km v kombinácii s manuálnou prevodovkou a dokonca iba 4,1 litra, resp. 108 g/km pri osemstupňovej prevodovke Steptronic. Príkladnou efektivitou disponuje aj BMW 530d. Výkonom 195 kW (265 k) a krútiacim momentom 620 Nm tento radový trojlitrový šesťvalec výrazne prekonáva svojho predchodcu. Napriek tomu prináša až 13-percentné vylepšenie údajov o spotrebe a emisiách, čo znamená v kombinovanej prevádzke 4,5 l/100 km, resp. 118 g/km.

Elita v spotrebe a emisiách CO2
Krátko po uvedení nového BMW radu 5, už v marci 2017, pribudne do ponuky najúspornejší naftový motor v modeli BMW 520d EfficientDynamics Edition s osemstupňovou prevodovkou Steptronic. Popredná pozícia mu však nepatrí iba v rámci modelu, ale aj v danom segmente, hodnotou kombinovanej spotreby iba 3,9 l/100 km, pri emisiách CO2 len 102 g/km.

BMW_5_Sedan_70  BMW_5_Sedan_69

V marci budúceho roku sa ponuka obohatí aj o BMW radu 5 Sedan s plug-in hybridným pohonom, v podobe modelu BMW 530e iPerformance. Jeho kombinácia elektrického pohonu BMW eDrive a benzínového štvorvalcového motora produkuje extrémne nízke emisie CO2 – v kombinovanom režime iba 46 g/km, pri adekvátne nízkej spotrebe len 2,0 l/100 km. Systémový výkon hybridnej pohonnej sústavy je pritom až 185 kW (252 k). V čisto elektrickom režime dosiahne nový iPerformance model maximálnu rýchlosť 140 km/h a plne nabitá batéria mu vystačí na čisto elektrický dojazd do 45 km.

Hviezdny športovec

Tretím plánovaným prírastkom v treťom mesiaci roka 2017 bude BMW M550i xDrive, ktorý sa – aspoň pre dané obdobie životného cyklu modelu – stane výkonovým vrcholom nového BMW radu 5. Jeho benzínový motor V8 vyvinie výkon až 340 kW (462 k) a krútiaci moment 650 Nm, rovnako však dvíha obočia aj svojou hospodárnosťou: V kombinovanej prevádzke spotrebuje iba 8,9 l/100 km, pri emisiách CO2 len 204 g/km. V podobe M550i xDrive zároveň dostanú zákazníci k dispozícii prvý M Performance model s benzínovým pohonom pre BMW radu 5.

BMW_5_Sedan_35  BMW_5_Sedan_30

Všetky motorizácie, dostupné v termíne uvedenia nového BMW radu 5 na trh, budú k dispozícii aj s inteligentným systémom pohonu všetkých kolies BMW xDrive. Ten okrem zlepšenia trakcie a stability na náročnom povrchu prinášaj aj benefity v oblasti dynamiky pri prejazdoch zákrut, ktorá je pre BMW typická. BMW xDrive aktívne pomáha predchádzať nedotáčavosti aj pretáčavosti pri ostrých vjazdoch a prudkých výjazdoch z oblúkov. Nová generácia BMW radu 5 prináša optimalizovanú rozvodovku pohonu všetkých kolies s vyššou vnútornou efektivitou a po prvýkrát aj možnosť kombinácie pohonu BMW xDrive s Integrálnym aktívnym riadením a zníženým športovým podvozkom.

BMW 520d má v štandardnej výbave manuálnu šesťstupňovú prevodovku, pre ktorú je typický hladký chod, presné radenie a optimálne odstupňovanie. Voľba osemstupňovej automatickej prevodovky Steptronic prinesie výnimočný komfort radenia, športovo dynamické zmeny prevodov a špičkovú efektivitu. K dispozícii je aj ďalší variant osemstupňovej prevodovky – Steptronic Sport – pre ešte dynamickejšie radenie v manuálnom režime, aj pomocou pádiel na volante.

-jj-, bmwgroup

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov