Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Autonómny kamión Iveco Z-Truck

Talianske Iveco predstavilo na nedávnom autosalóne IAA 2016 v Hannoveri koncept nákladného vozidla, ktorá predpovedá prechod k ekologickej energii a autonómnemu riadeniu v diaľkovej doprave.

Koncepcia, ktorá je chránená 29 patentmi, je založená na ťažkom nákladnom vozidle s pohonom na bioplyn s upravenými nádržami, vylepšenou aerodynamikou a systémom rekuperácie odpadového tepla pre diaľkovú dopravu s dojazdom 2 200 km a prakticky nulovými emisiami CO2.

iveco z truck_jpg (1)    iveco-z-truck-concept-2016

V roku 2014 spoločnosť Iveco predstavila na výstave IAA vozidlo Iveco Vision, koncepciu dodávkového vozidla, z ktorej sa zrodila obchodná platforma navrhnutá s cieľom uľahčiť každú oblasť pracovného dňa vodiča. Mnohé z ideí predstavených v koncepcii Vision sa odvtedy stali realitou v novom Daily. IVECO Z TRUCK dnes urobil ďalší krok do budúcnosti a naznačil spôsob, akým by nové technológie a automatizované riadenie mohli zmeniť úlohu, aktivity a pracovný deň vodičov v diaľkovej nákladnej dopravy.

Nákladné vozidlo novej generácie s pohonom na LNG spotrebuje až o 33 % menej paliva a vo výraznej miere znižuje emisie CO2.

IVECO Z TRUCK je vybavený motorom novej generácie s pohonom na biometán, ktorý je odvodený od rafinovaného bioplynu. Toto palivo zohráva kľúčovú úlohu v úsilí skupiny CNH Industrial vyvinúť udržateľné spôsoby dopravy na ceste za nulovými emisiami, znižuje emisie CO2 a produkuje mimoriadne nízke množstvá pevných častíc.

iveco-z-truck-concept-2016_09-galeria

Motor s pohonom na LNG má výkon 340 kW/460 k a krútiaci moment 2 000 Nm a je vybavený 16-rýchlostnou automatizovanou prevodovkou s funkciou Powershift pre horné rýchlostné stupne. Technológia LNG použitá spolu s motorovými olejmi s nízkou viskozitou PETRONAS Urania prispieva k realizácii cieľa v oblasti nulových emisií a ďalej pomáha znižovať spotrebu paliva.

IVECO Z TRUCK je obuté v pneumatikách MICHELIN X® LINE™ ENERGY™, ktoré ako prvé získali hodnotenie AAA v oblasti valivého odporu. V diaľkovej doprave tieto pneumatiky prispievajú k úspore jedného litra paliva na 100 km. Jednou z vlastností týchto pneumatík sú vstavané RFID vysielače, ktoré umožňujú sledovať každú pneumatiku počas celého životného cyklu a poskytujú informácie o type, rozmeroch, názve modelu, stave ojazdenia, výkonnosti či teplote. Spolu so systémom na monitorovanie tlaku v pneumatikách, ktorý je vstavaný v diskoch kolies, dokážu tiež merať tlak v pneumatikách.

Vo vozidle IVECO Z TRUCK je použitá nová koncepcia nádrže, ktorú vyvinula firma SAG. Nádrž je vyrobená z hliníka s novým systémom izolácie s názvom MLI (viacvrstvová izolačná vrstva), reflexnou fóliou, ktorá chráni nádrž pred vyžarovaným teplom. Použité technológie umožňujú zachovať štvorcový tvar nádrže pre optimalizovanie využitia priestoru a použitie dvoch nádrží, ktoré sa plnia na jedno natankovanie. Nádrže majú celkovú kapacitu 1 200 litrov pre dojazd 2 200 km – o 60 % viac v porovnaní sú súčasným modelom Stralis NP a ešte viac v porovnaní s vozidlom s dieselovým motorom.Vstavaný systém rekuperácie odpadového tepla s rankinovým cyklom používa výfukové plyny ako zdroj tepla pri rekuperácii energie pre ďalšie zníženie spotreby paliva pri jazde.

Prístup vozidla IVECO Z TRUCK k realizácii cieľa nulových nehôd je založený na systémoch aktívnej a preventívnej bezpečnosti a ide o najúčinnejší prístup k bezpečnosti cestnej premávky. Snímače umiestnené na rôznych miestach na vozidle umožňujú vývoj smerom k automatizovanému riadeniu a technologické napredovanie v oblasti úplnej bezpečnosti.

Od funkčného vylepšenia až po vytvorenie jedinečného dizajnu pre obytný a pracovný priestor.

Kamión budúcnosti počíta so špičkovou aerodynamikou a autonómnym riadením, ktoré by navyše oprostilo vodičov od dlhého a únavného šoférovania na diaľniciach. Tomu zodpovedá aj interiér, kde už nenájdete klasický volant, ale riadiacu konzolu drive-by wire s integrovaným displejom zobrazujúcim všetky potrebné údaje. Ďalšie sa premietajú pomocou head-up displeja na čelné okno. Virtuálnu podobu na seba prevzali aj spätné zrkadlá. Obraz kamier vidí vodič na dvoch postranných displejoch a ďalšom veľkom nad čelným oknom.

Informácie sa menia sa podľa toho, aké vodič práve potrebuje. Obsahujú napríklad údaje o pneumatikách Michelin v reálnom čase – informácie o tlaku, teplote a stave opotrebovania, ktoré dokážu vo výraznej miere zvýšiť bezpečnosť vodiča.

Výhodou úplného odpútania riadenia od mechanických prepojení je aj to, že konzolu možno po zastavení odsunúť smerom vpred. To znamená, že v kabíne vznikne viac miesta na relax. Sedadlo vodiča sa dá otočiť do polohy vhodnej pre vybavovanie administratívnych úkonov.

IVECO Z TRUCK, navrhnuté dizajnérskym centrom skupiny CNH Industrial, ukazuje, ako možno vytvoriť nový priestor pre život v kabíne. Predstavilo spôsob, akým automatizované riadenie zmení úlohu vodiča, ktorý bude tráviť menej času šoférovaním a viac času vybavovaním administratívy. Koncepcia umožňuje vodičovi rýchlo zmeniť konfiguráciu kabíny v závislosti od toho, akým spôsobom si v danom okamihu želá nákladné vozidlo používať: na jazdu v mestskom prostredí alebo na diaľniciach či na autonómne riadenie na rýchlostných cestách, vybavovanie administratívy, oddych či prespanie.

Keď je vozidlo zaparkované, vodič môže zmeniť konfiguráciu interiéru kabíny a plne využívať obývací priestor spolu s ďalšími osobami. Posuvná stena v zadnej časti sa automaticky posúva smerom dozadu a zväčší dĺžku interiéru o 500 mm a životný priestor v kabíne. Táto funkcia umožňuje využívať všetky vymoženosti a výbavu pre potreby vodiča, napríklad skladaciu posteľ, sprchový kút, kuchynskú linku, chladničku, drez a multimediálnu stenu. Ovládacie rozhranie je navrhnuté tak, aby sa celé nachádzalo v zornom poli vodiča a poskytovalo presne správne informácie na správnom mieste a v správnom čase.

Sedadlo, systém volantu, pedále a konzola s ovládačmi tvoria samostatný celok, ktorý je zavesený nezávisle od kabíny pre maximálny komfort pri jazde. Klimatizačný systém vytvára ideálne podmienky v priestore sedadla vodiča, tzv. klimatickú bublinu, ktorá obklopuje riadiacu platformu a pre vodiča vytvára ideálne teplotné podmienky bez rušivého prúdenia vzduchu.

IVECO (šr)

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov