Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Audi: 40 rokov „päťvalcov“

Päťvalcový motor je v automobilovom priemysle raritou a v súčasnosti ho má v ponuke len málo značiek. Jednou z nich je Audi, ktorá oslavuje už 40 rokov od prvej produkcie takejto pohonnej jednotky.

Donedávna známa automobilka, ktorá sa preslávila svojimi „päťvalcami“, bolo Volvo. To však po príchode modulárnej koncepcie od tohto počtu valcov upustilo na poli zážihových aj vznetových pohonných jednotiek. Podľa nás je to veľká škoda.

Druhou známou značkou, ktorá päťvalcové motory produkovala a stále produkuje, je Audi. V tomto roku oslavujú jubileum 40 rokov od prvej sériovej produkcie päťvalcovej pohonnej jednotky. Svetovú premiéru mal „päťvalec“ v roku 1976 pod kapotou modelu Audi 100.

Audi 100 Audi 200

Audi 100 generácie C2 malo prísť do vyššej strednej triedy, kde v tej dobe zákazníci preferovali 6- a viacvalcové motory. Audi preto muselo k základným štvorvalcom ponúknuť alternatívu s vyšším počtom valcov.

Inžinieri tak konfrontovali s myšlienkou 5- alebo 6-valcových radových motorov. Väčšie šesťvalcové motory boli zamietnuté pre ich dĺžku a vyššiu hmotnosť. To podporilo vývoj a vznik novinky s interným označením EA 827.

Päťvalcová pohonná jednotka odvodená od menšieho štvorvalca mala zdvihový objem 2,1 litra a maximálny výkon 100 kW (136 k). V roku 1978 prišiel do ponuky prvý vznetový motor so zdvihovým objemom 2,0 litra a maximálnym výkonom 51 kW (70 k) a 123 Nm. V roku 1984 prišiel na trh obdobný motor s preplňovaním a výkonom 64 kW (87 k) a 172 Nm.

O rok neskôr debutoval preplňovaný zážihový motor s výkonom 125 kW (170 k) a krútiacim momentom 265 Nm. Ďalšie známe päťvalcové pohonné jednotky pracovali pod kapotou modelov s prívlastkom quattro.

Audi quattro Audi RS2

Na začiatku mali výkon 147 kW (200 k). Neskôr predstavený hliníkový motor so štvorventilovou koncepciou mal maximálny výkon až 225 kW (306 k). V známej skupine B súťažili vozidlá s výkonom 331 kW (450 k).

V roku 1989 prišiel míľnik na poli vznetových motorov. Na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom predstavili prvý vznetový „päťvalec“ s priamym vstrekovaním paliva TDI. Pohonná jednotka produkovala 88 kW (120 k).

V roku 1994 prišiel na trh model Audi RS2 s päťvalcovým motorom a výkonom 232 kW (315 k). V Audi A4 generácii B5 nastala zmena a päťvalcové motory boli generačne obmenené za vidlicové šesťvalce. Poslednými päťvalcovými pohonnými jednotkami boli 2,5 TDI v Audi A6 a 2,3 Turbo v Audi S6 v roku 1997.

Audi RS3 Audi TT RS

Veľký comeback prišiel v roku 2009 s modelom TT RS. Päťvalcový motor 2,5 TFSI produkoval 250 kW (340 k) a pracoval tiež v modeloch RS3 Sportback a RS Q3. V súčasnej generácie TT RS má 2,5-litrový motor výkon 294 kW (400 k).

Druhá generácia Audi RS3 Sportback prišla v roku 2015 s päťvalcom s maximálnym výkonom 270 kW (367 k). Priame vstrekovanie paliva a turbodúchadlo dopomohlo ku krútiacemu momentu 465 Nm. Ten je k dispozícii od 1 625 do 5 550 ot./min.

MM, Audi

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov