Volkswagen up!: vrtuľa v zadku
Volkswagen up! dostal síce iba jemne vynovený kabát, o to podstatnejšie sú však zmeny pod jeho kapotou.
Dobré veci meniť netreba a tak ani nový Volkswagen up! nie je radikálnym odklonom od toho, čím doteraz bol. Tipujem, že väčšinu zákazníkov presvedčil svojim dizajnom a tým, že je to Volkswagen. Prvá vec sa zmenila iba mierne – ostrejšie tvarované nárazníky, nové svetlomety (predným pribudlo LED denné svietenie, zadné sú zatmavené a majú vzhľad mozaiky), nové zrkadielka s integrovanými smerovkavmi… Oveľa viac, než samotným tvarom, bola pozornosť venovaná možnostiam individualizácie. V ponuke sú nové farby, polepy karosérie, disky kolies… Kombinácií je nespočet. K tomu prirátajme interiér, ktorý je hádam ešte viac konfigurovateľný. Na výber sú dokonca rôzne dizajny sedadiel a palubnej dosky.
Dizajn však nemení spôsob, akým sa človeku s autom nažíva. Prejdime teda k funkčným zmenám. Asi najkrajšou a najzaujímavejšou novinkou je nové rádio Composition Phone s farebným displejom a ovládaním pomocou kontextových tlačidiel. Na displej rádia sa premieta aj obraz z novej cúvacej kamery. K rádiu sa dá cez Bluetooth pripojiť telefón, ktorý je možné uchytiť do špeciálneho držiaka na palubnej doske. Pomocou aplikácie Volkswagen app môže telefón prebrať funkciu palubného počítača, trénera ekojazdy, navigácie či hudobného prehrávača. Funguje to výborne. V prípade, že si objednáte špeciálnu verziu up! beats, dostanete do auta aj kvalitný 300-Wattový audiosystém od Beats Audio.
Ja som sa však najviac tešil na nový motor. Známe trojvalcové pohonné jednotky 1,0 MPI totiž doplnil preplňovaný variant 1,0 TSI. Maximálny výkon mini Volkswagenu tak poskočil z doterajších 55 kW (75 k) na 66 kW (90 k). Ešte dôležitejší je nárast krútiaceho momentu na 160 Nm, ktorý je navyše dostupný v širokom spektre otáčok. Možno to neznie ako veľa, ale s ľahkým up! robí nová motorizácia divy. Volkswagen up! vždy pôsobil ako až prekvapivo dospelé auto vzhľadom na jeho rozmery. Hlavu mi z oblakov vždy stiahol až jeho slabý, aj keď stále charizmatický motor. S motorom 1,0 TSI sa však všetko mení a up! má konečne aj dynamiku, ktorá prináleží jeho pohodlnému podvozku, dobre odhlučnenej kabíne a príjemným jazdným vlastnostiam. Bez preháňania môžem povedať, že up! s vrtuľou v zadku je až prekvapivo rýchle a svižné auto. Veď z 0 na 100 km/h vie zrýchliť za 9,9 sekundy a dokáže upaľovať rýchlosťou až 185 km/h. Spotrebu pritom nie je problém udržať pod 5 l/100 km.
Text: Juraj Hrivnák, foto: autor a archív
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov