Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Kia Optima vs Renault Talisman: čaro protikladov

Dve manažérske limuzíny zdanlivo bojujú o rovnakého zákazníka. Ich charaktery sú však diametrálne odlišné.

Kompletnú galériu fotografií nájdete v rubrike Galérie.

Vždy sa rád vozím v „biznis triede“ automobilov, teda v manažérskych sedanoch a limuzínach. Práve v nich je totiž často vidieť to najlepšie, čo daná značka v rámci svojich síl dokáže. Tentoraz sa nám do redakcie dostali dva sedany „ľudovej“ strednej triedy. Oba ani zďaleka nepatria medzi tie najdrahšie v segmente, no zároveň pôsobia reprezentatívne a ponúkajú vodičovi a posádke komfortnú jazdu v obklopení tých najrôznejších technológií zameraných na komfort, bezpečnosť či len jednoducho zábavu pasažierov. Kórejská Kia Optima vyzýva na súboj francúzsky Renault Talisman.

Kia Optima vs Renault Talisman 024     Kia Optima vs Renault Talisman 033

Takmer na chlp

Tento rozstrel začnem porovnaním rozmerov, pretože z neho vyplývajú zaujímavé skutočnosti. Tie dve autá sú takmer na chlp rovnako veľké. Najväčší rozdiel medzi nimi je v šírke – a aj tu vyhráva Talisman iba o 8 mm. V oblasti rázvoru vedie francúz len o 3 milimetre, pričom v dĺžke zaostáva o zanedbateľných 6. Čo je však oveľa zaujímavejšie, ani pri pohľade na obe autá zvonka, ani zvnútra by ste týmto autám takéto podobné vonkajšie parametre netipovali.

Rozdiel triedy

Stačí sa posadiť na zadné sedadlá oboch áut a zistíte, že je medzi nimi výrazný rozdiel. Kým v Talismane je miesta tak akurát pre dospelého, aby zvládol aj dlhšiu cestu, v Kii si môžete pomaly preložiť nohu cez nohu. Aj samotný posed je v Kii príjemnejší. Zadná vyklápateľná lakťová opierka síce nemá odkladací priestor ako v Talismane, ale aspoň je dostatočne dlhá a mäkšie čalúnená. V Kii nezabudli ani na vyhrievanie zadných sedadiel. Chvíľku sme sa čudovali, kam sa podel priestor v Talismane, ale stačí sa pozrieť do batožinového priestoru a všetko je jasné. Talisman má o 100 litrov väčší kufor. Natíska sa otázka, načo je v manažérskom sedane dobrý vyše 600-litrový kufor. To je už extrémny údaj, ktorý majú problém pokoriť aj vyslovene praktické kombíky. Na druhej strane sa však kratšia kabína Talismanu podpísala pod nádhernú, elegantnú siluetu, ktorou sa Kia pýšiť nemôže. Nuž, všetko má svoje klady aj zápory. Treba však povedať, že Kia Optima pôsobí celkovo väčšie a mohutnejšie, či už zvonku, alebo zvnútra. Jej exteriér sa síce nemôže chváliť takým extravagantným dizajnom ako Renault, ale aj tak je veľmi pekný a elegantný. Nikto nemôže povedať, že je škaredá, aj keď jej dizajn neohúri umeleckými excesmi. Vo vnútri zasa pôsobí vzdušne a komfortne. Talisman je v oblasti dizajnu oveľa odvážnejší, takže je možné, že si získa väčšie množstvo vášnivých obdivovateľov, ale zároveň nemusí byť jeho vzhľad po chuti každému. V mojich očiach sú obidve autá pekné, ale Talisman ma očaril viac.

Odlišné filozofie

Optima je kus poctivého auta. Jej interiér vyzerá byť veľmi kvalitne vypracovaný. Palubnú dosku dokonca križuje prešívanie niťou (aj keď detailnejšie skúmanie odhalí, že je falošné). Mäkčené čierne štruktúrované pasty dopĺňajú prvky s finišom klavírneho laku. Rozloženie palubnej dosky je prehľadné, ľahko čitateľné a ergonomické. Vo vrchnej časti nájdeme veľký dotykový displej, ktorý sa však dá z veľkej časti ovládať aj tlačidlami, prípadne malým otočným ovládačom. Každá dôležitejšia funkcia má pridelené svoje vlastné tlačidlo. Renault Talisman stavil všetko na obrovský, vertikálne uložený dotykový displej. Ten hádam netreba nikomu predstavovať. Jeho obsah sa dá ovládať aj viacsmerovým joystickom, pričom jeho logika je sprvoti trochu zvláštna, ale dá sa na ňu zvyknúť. Príliš veľa funkcií je však ukrytých v menu a chýba k nim priamy prístup. Za všetky spomenieme ovládanie podsvietenia prístrojov. Interiér Talismanu je oproti Optime o poznanie vyšperkovanejší. Je tu väčšie množstvo rôznych materiálov a niektoré z nich sú použité aj tam, kde sa Kia spolieha len na plast (napríklad tapacíre dverí). Príjemným detailom je čalúnenie spodnej časti káps vo dverách. Ako kontrastná dekorácia slúži v interiéri falošné bledé drevo. Na pohľad však vyzerá veľmi kvalitne. Oko poteší aj farebné podsvietenie, ktoré dodáva interiéru modernú atmosféru. Celkovo je Talisman robený viac na efekt. Jeho sedadlá majú oveľa extravagantnejšie tvarovanie aj čalúnenie. Sú však podobne pohodlné, ako má Optima. Ich výhodou je možnosť masáže pre vodiča a spolujazdca, čo je na dlhých cestách celkom príjemná záležitosť. Na druhej strane, Kia ponúka trojstupňové vyhrievanie a ventiláciu sedadiel. Renault iba dvojstupňové.

Motory

Dosť bolo statických údajov. Auto má hlavne jazdiť, nie? A práve na to slúži v prípade Kie 1,7- litrový turbodiesel s výkonom 104 kW (141 k) a vysokým krútiacim momentom 340 Nm. Jeho chod je dobre utlmený a aj keď trochu trpí turbodierou, po jej prekonaní dokáže celkom príjemne potiahnuť. Pri akcelerácii nemá problém sa nechať vytočiť až k 4 000 otáčkam. Veľmi príjemným prekvapením je spotreba. Pri zdržanlivej jazde sme podliezli hranicu 5 l/100 km, pričom reálna spotreba sa ustálila v okolí šiestich litrov. To je na takúto limuzínu parádny výsledok.  Renault Talisman má pod kapotou  modernejšiu pohonnú jednotku. Ide o 1,6-litrový vznetový motor s dvoma turbodúchadlami a s výkonom 118 kW (160 k). Do predných kolies sa pritom opiera krútiacim momentom až 380 Nm. Pocitovo je tento motor o poznanie živší, pričom lepšie reaguje najmä v nižších otáčkach, kde je Kia deravá. Vo vyšších jeho výkon nepoľavuje, aj keď Kia sa zdanlivo ľahšie vytáčala. To však môže byť aj tým, že motor Kie mal viac najazdené, a teda bol lepšie zabehnutý. Ako vidno, v oblasti pohonu sú konkurenti dosť vyrovnaní.

Prevodovky

Kia Optima používa 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku. Z jej logiky sme však padli na zadok. Hádam neexistuje situácia, na ktorú by táto prevodovka nemala odpoveď. Pri jazde z kopca si automaticky podradí, aby brzdila motorom, na pokyny plynového pedála rýchlo reaguje, rýchlo sa prispôsobí vášmu jazdnému štýlu a dokáže sa celkom pekne rozbiehať z miesta. Správa sa skrátka inteligentne. Absolútne nepodtáča motor. No radosť jazdiť. Talisman je na tom podobne. Jeho prevodovka síce pri akcelerácii nepodraďuje až tak rada, avšak ani nemusí. Talisman má v nízkych otáčkach lepší krútiaci moment než Kia. Jeho prevodovka je taktiež rýchla, pričom obzvlášť sa mi páči jej schopnosť pohnúť auto z miesta. Keď treba, spraví to s riadnou razanciou. Skrátka chápe, že keď sa chcete rýchlo pohnúť z križovatky, luxus radenia môže počkať. Jedinou nevýhodou prevodovky Talismanu je menší počet prevodov. Kii stačí o jeden prevod viac, aby bola v šprinte reálneho sveta takmer rovnako rýchla ako Talisman. V Kii chválim aj použitie pádiel pod volantom. Tie v Talismane chýbajú a nedajú sa ani dokúpiť. Aspoň že volič má aj manuálny režim so „správnou“ kulisou v smere zotrvačných síl.

Podvozok

Dostávame sa k tomu najzaujímavejšiemu. Talisman sme na test preberali skôr a po krátkej jazde v ňom som žasol, ako veľmi sa zmenil od doby, keď som ho prvýkrát testoval v Taliansku. Francúzi na kvalite riadne zapracovali. Už takmer žiadne vŕzganie ani odskakovanie zadnej nápravy. Náš Talisman bol vybavený aj adaptívnymi tlmičmi a systémom pririaďovania zadných kolies – 4Control. Vďaka voliču jazdných režimov Multi-Sense si tak vodič môže nastaviť množstvo parametrov a prispôsobiť si Talisman svojim predstavám. Nám to v takomto teste komplikuje rozhodovanie, lebo tých možností je toľko, že sa nedajú vyskúšať všetky kombinácie. Kia Optima je v tomto iná – ber alebo nechaj tak. Nastaviť sa tu dá v troch režimoch iba odozva motora a prevodovky. Pravda, v Kii som reálne ani nikdy nemal pocit, že by som potreboval niečo upravovať. Jazdí totiž perfektne v takom nastavení, v akom ho výrobca vyladil. Najmä na rozbitých cestách mi vyrazila dych – ale nie od nerovností! Skôr tým, ako príkladne ich dokázala tlmiť, fyzicky aj akusticky. Za takýto výkon by sa nemuseli hanbiť ani ozaj prémiové značky. Naozaj som sa počas jazdy s Kiou prestal vyhýbať nerovnostiam. Na dobrej ceste je príjemne plavná a vynikajúco odhlučnená od aerodynamického hluku, ako aj hluku odvaľovania pneumatík. Talisman je v porovnaní s Kiou podstatne tvrdší. V komfortnom nastavení tlmičov je síce na dlhých nerovnostiach plavnejší, ale jamy a výmole už auto zabolia. Je aj trochu hlučnejší, pričom zamrzí aerodynamický svist od spätných zrkadiel. V izolácii by som Talisman hodnotil veľmi dobre, ale Optima ho aj tak výrazne zatieňuje. Čo však Talisman stráca na komforte, to si získava na jazdných vlastnostiach. Tie sú fantastické. S autom si môžete robiť, čo chcete. Môžete dokonca načrieť aj do repertoára vecí, ktoré by sa nemali robiť (brzdiť v uťahovacej zákrute, prudko meniť smer…). Vďaka 4Control dokáže byť Talisman zároveň nesmierne agilný, ale aj mimoriadne stabilný. Dieselový sedan nie je síce primárne stavaný na vymetanie horských zákrut, ale ak by ste sa do toho v Talismane pustili, boli by ste sakramentsky rýchli. Odozvu auta na riadenie, tuhosť posilňovača, tlmičov a zvuk motora si môžete samozrejme nastaviť podľa vašich predstáv. Aj vzhľadom na to je spektrum talentov Talismanu veľmi široké. Kia Optima sa s pribúdajúcou rýchlosťou cíti na ceste čoraz menej isto. Jej zadok pláva, určite by som s ňou v zákrute nechcel riešiť krízovú situáciu. Možno je to daň za mäkké nastavenie podvozka, možno je to systémová chyba… Mne to však v podstate vôbec neprekážalo, pretože Optima nenabáda k rýchlej jazde. Skôr ma trápi, čo by sa stalo, keby som v neprehľadnej zákrute musel prudko zmeniť smer kvôli neočakávanej prekážke. To už však hovoríme o situáciách nad limity zákonov. Pri normálnom tempe je Optima fantasticky pohodlné a pohodové auto.

Modrá alebo červená?

Konečný rozsudok nad týmito dvoma autami je na vás. Renault Talisman ponúka nesmierne zaujímavý sedan plný najmodernejších technológií a všetky výhody systému Multi-Sense. 4Control je tiež niečo, čo treba zažiť. Je však robený skôr na efekt a poteší viac dynamicky a technokraticky zameraných vodičov. V záplave technologických hračiek sa pritom zabudlo na pár každodenných detailov, o ktorých sme písali v predchádzajúcom teste Talismanu. Kia Optima je limuzína v pravom zmysle slova. Tichá, plavná, pohodlná a priestranná aj pre pasažierov vzadu. Navyše je veľmi kvalitne poskladaná. Jej dynamické schopnosti nesiahajú Talismanu ani po pás, ale práve to je na tom to krásne.

Renault Talisman

+          dynamický dizajn

+          jazdné vlastnosti

+          Multi-Sense

+          odozva motora

+          perfektný bezkľúčový vstup

–           tlmenie nerovností

–           nedotiahnuté detaily

Kia Optima

+          komfortný podvozok

+          ovládanie aj tlačidlami

+          adaptívne xenóny

+          cena

–           plávanie v zákrutách

–           v ponuke chýba silnejší motor

           turbodiera

 

Text: Juraj Hrivnák, foto: autor a Peter Varga

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov