Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Shell Eco-marathon: tri tímy zo Slovenska

Európska časť súťaže úsporných vozidiel Shell Eco-marathon Europe 2016 tento rok privíta až tri slovenské študentské tímy. V predvečer odchodu symbolicky odštartovali v uliciach Bratislavy.

Prvý raz v histórii budú o titul najúspornejšieho vozidla v súťaži Shell Eco-marathon Europe 2016 v areáli Queen Elizabeth Olympic Park v Londýne súťažiť od 30. júna do 3. júla 2016 až tri študentské tímy zo Slovenska. K študentom bratislavskej STU, ktorí sa súťaže zúčastnia po štvrtý raz s vozidlom poháňaným CNG, sa pridajú aj študenti z košickej TUKE. Obrovským úspechom je však účasť mladých stredoškolákov zo Strednej školy v Tvrdošíne, ktorí dokázali, že šikovnosťou môžu hravo konkurovať aj nádejným inžinierom z vysokých škôl. Nezaostáva ani Stredná priemyselná škola dopravná z Trnavy, ktorá si naživo vyskúšala, aké je to pretekať sa na trati Le Mans v rámci prípravnej súťaže Shell Eco-marathon Challenger. Pri svojej premiére na legendárnom okruhu dosiahli mladí študenti skvelý výsledok 158 km na 1 kWh.

shell eco 2 (2)    shell eco 2 (1)

shell eco (2)    shell eco (1)

Súťaže sa tento rok zúčastní až 199 študentských tímov z 29 európskych krajín. Medzi nimi nie sú študenti bratislavskej STU žiadni nováčikovia. Hlavnej časti súťaže sa zúčastnia už po štvrtýkrát. Na dizajne vozidla spolupracovali s Fakultou architektúry STU. Najdôležitejším faktorom úspornosti ich vozidla je nízka hmotnosť, ktorá nepresahuje 50 kilogramov, pričom samotná karoséria vyrobená z karbónu váži len necelých 15 kilogramov. Ďalším dôležitým prvkom je dizajn, vďaka ktorému vozidlo dosahuje minimálny odpor vzduchu a motor s malým objemom a nízkym výkonom. „Je to pre nás veľká výzva súperiť so študentmi technických škôl z celej Európy. Vidieť riešenia rovnakých problémov z rôznych uhlov pohľadu nám dáva veľkú inšpiráciu pri napredovaní a pri vývoji nášho vozidla. Výsledky sa dajú následne efektívne aplikovať aj v reálnej praxi. Inovatívny dizajn, nové materiály či efektívnejšie využívanie paliva by mohlo v budúcnosti pomôcť pri tvorbe vozidiel, ktoré by boli nielen priateľské k životnému prostrediu, ale rovnako nápomocné v plynulosti mestskej premávky,“ hovorí člen FME Racing Teamu Tomáš Milesich.

Košický tím sa zúčastnil súťaže už viac ako pätnásťkrát a tohto roku chce byť úspešný na benzínovom vozidle z minuých rokov, ktoré však prešlo modernizáciou interiéru, exteriéru a pohonu. „Minimálnu spotrebu dosahujeme spojením viacerých faktorov – hmotnosti, aerodynamiky, minimalizáciou jazdných odporov, vhodným výberom a nastavením motora či jazdeckou zručnosťou. Celá konštrukcia auta sa podriaďuje týmto faktorom,“ dopĺňa Branislav Konečný, vedúci člen košického tímu.

Stredná škola z Tvrdošína musela svoje úsporné vozidlo postaviť od základov. Dizajn vozidla s benzínovým pohonom navrhli študenti sami tak, aby bol čo najjednoduchší na výrobu a spĺňalo aerodynamický tvar. Karoséria vznikla v modelovacom programe a podľa nej vyhotovili formu z polystyrénu. Celkové konštrukčné riešenie vozidla je zamerané predovšetkým na znižovanie hmotnosti. To študenti dosiahli výrobou odľahčeného rámu z duralu, laminátovej karosérie, úsporným motorom, použitím kolies s nízkou trakciou, odľahčenou sedačkou a aerodynamickým tvarom vozidla. „Tešíme sa, že sa nám podarilo uspieť v silnej konkurencii stredných a najmä vysokých škôl a dostali sme pozvánku do Londýna. Pre našich študentov je to veľká príležitosť premeniť teoretické vedomosti do praxe a zúčastniť sa pretekov po boku skúsených európskych škôl. Veríme, že súťaž prehĺbi v študentoch chuť pokračovať v štúdiu technických smerov aj v budúcnosti,“ hovorí Ing. Ľudmila Uhlíková, riaditeľka SŠ Tvrdošín.

Stredoškolskí študenti z Trnavy síce do Londýna nepocestujú, ale zato dosiahli skvelý výsledok v súťaži Shell Eco-marathon Le Mans – Challenger event, kde v kategórii elektromobilov úspešne konkurovali tímom z celej Európy. Svoj elektromobil postavili za tri mesiace a necelých 200 hodín práce. Rám vozidla pozostáva zo železa, na plášť študenti použili dutinkový lexan, kabína vodiča je z priehľadného 3 mm polykarbonátu, pohon zabezpečuje trojfázový elektromotor napájaný 36 voltovým jednosmerným napätím z Lithium-ionového akumulátora, výkon motora je 250 W a maximálna rýchlosť vozidla 30 km/h s dojazdom približne 50 kilometrov. „Študenti na pretekoch nazbierali vzácne skúsenosti a tipy pre zlepšenie vozidla, ktoré môžu zužitkovať budúci rok v hlavnej súťaži. Možnosť prejsť technickou kontrolou a postaviť sa na štart bol pre celý tím vynikajúcou príležitosťou. Navyše takáto príležitosť uplatniť ich teoretické vedomosti v praxi stojí za všetku námahu. S výsledkom 158 kilometrov na 1 kWh máme veľkú šancu kvalifikovať sa na hlavné preteky Shell Eco-marathon Europe pre budúci rok,“ povedal vedúci tímu inžinier Milan Eliáš.

Súťaž už viac ako 30 rokov motivuje budúcu generáciu inžinierov k neustálemu znižovaniu energetickej náročnosti vozidiel. Shell Eco-marathon ukazuje riešenie energetických výziev, ktorým spoločnosť v súčasnosti čelí. Je skvelé vidieť, že aj slovenskí študenti majú čo povedať k téme mestskej mobility.

(šr)

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov