Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku
kia sorento

Premiéra športového Renault Clio R.S. 16

Malý, vrtký, silný: oslavuje 40. narodeniny  prototypu kompaktného športového vozidla.

Najdôležitejšie rozdiely limitovanej špeciálnej edície oproti sériovému modelu sú pod kapotou, kde 2,0-litrový preplňovaný zážihový motor s výkonom 201 kW/273 k odvodený z modelu Mégane R.S. 275 Trophy-R. Powerhouse mobilizuje maximálny krútiaci moment 360 Nm pri 3000 1/min. Podvozok s 19-palcovými kolesami je širší o šesť centimetrov a veľký strešný spojler robí z Clia R.S.16  športového preborníka značky Renault. Meno mu dal nový monopost Formule 1 R.S.16, s ktorý tím F1 Renault Sport súťaží od začiatku sezóny 2016. Aj lakovanie karsérie v žltej s čiernou farbou je pripomenmutím monopostu, na ktorom bojuje tím Renaultu o body v majstrovstvách sveta. Neprekvapí preto, že premiéra Clio R.S.16 sa uskutočnila počas voľného tréningu na Veľkej cene Monaka na okruhu F1 v Monte Carlo a následne na Goodwood Festival of Speed.

clio 3       clio 1

Model Clio R.S.16 je výsledkom intenzívnej päťmesačnej spoluprácu medzi tímami Renault Sport Cars a Renault Sport Racing.

Základom bol výkonný 2,0-litrový preplňovaný benzínový motor z modelu Mégane R.S. 275 Trophy-R. Z tohto modelu prevzali nielen motor, ale aj 6-stupňovú manuálnou prevodovkou a chladiaci systém. Kvôli chladeniu bolo potrebné prepracovať aj predný nárazník. A vzhľadom na krútiaci moment 360 Nm bolo tiež nutné upraviť aj uloženie motora. Za týmto účelom vývojári Renault Sport použili diely z modelov Renault Mégane, Kangoo a Espace.

clio 5       clio 4

Predmetom rozsiahlych úprav bol aj výfukový systém. Zlepšená priestupnosť výfukového systému sa dala dosiahnuť bez zmeny usporiadania jednotlivých zložiek pod vozidlom. Riešenie priniesol špeciálny Gateway-software v riadení činnosti dvojlitrového  agregátu, ktorý zabezpečil komunikáciu so systémami modeli  Clio R.S. na požadovanú úroveň. Tlmič výfuku od renomovaného špecialistu Akrapovic zabezpečuje nenapodobiteľný Soundscape.

Zvláštnu pozornosť venovali aj elektronike. Systémy Mégane R.S.. 275 Trophy-R a Clio R.S. nie sú rovnaké. Preto doplnili softvér riadiaceho systému motora tak, aby komunikoval so systémom Clia.

Aby Clio R.S. 16 dokázal efektívne preniesť silu pohonnej jednotky na cestu, dostal z Mégane 275 Trophy-R zavesenie predných kolies podľa štandardov ISA (Independent Axis System). Systém pochádza zo súťažného športu a zaisťuje maximálnu presnosť riadenia a trakciu. Zosilnená zadná náprava pochádza z modelu Clio R3T, verzie pre rally. V porovnaní so štandardnou verziou je vystužená sériou zváraných priečnych dielov. V snahe vyrovnať sa so stresom v tých najťažších šotolinových súťažiach má tuhosť vyššiu o viac ako 50 percent.

Z modelu Mégane R.S. 275 Trophy-R prevzalo Clio R.S.16 aj nastaviteľné pretekové tlmiče pruženia s dvojitým ventilom. Táto technika zaisťuje, aby sa kolesá a pneumatiky rýchlo vrátili do svojej optimálnej polohy na ceste a mali lepšiu priľnavosť a trakciu.

Brzdové kotúče s priemerom 350 milimetrov boli prevzaté tiež z Mégane R.S. 275 Trophy-R. Vzadu sú kotúče s priemerom 260 mm.Lítium-iónová batéria Clia R.S.16 ušetrila okrem 15 kilogramov aj cenný priestor.

Konštrukcia Clio Renault Sport R.S.16 má v porovnaní s produkčnou sériovou verziou podstatne veľkolepejší vzhľad bez toho, aby bol príliš extrovertný. Tvoria ho napr. 19-palcové kolesá, nápadný strešný spojler, ktorý zabezpečuje zvýšený prítlak kolies na cestu – až 40 kg pri rýchlosti 200 km/h.V kabíne sú športové sedadlá s vynikajcou bočnou oporou a 6-bodové bezpečnostné pásy.

Okrem športových proporcií má Clio R.S.16 jedinečné LED svetlomety R.S.VISION v dizajne šachovnicovej vlajky. Technológia Multi-reflektor kombinuje funkcie predných hmloviek, natáčacich svetlometov, diaľkových svetiel a obrysových svetiel.

Renault (šr)

 

Technické údaje CLIO R.S.16 typ F4R M 874

Motor Radový štvorvalec/DOHC
Ventily/valec 4
Zdvihový objem (cm3) 1 998
Vŕtanie x zdvih (mm) 82,7 x 93
Verdichtung 8,6:1
Výkon (kW/k/ot/min) 201/273 pri 5 500
Max. Nm pri ot/min 360 pri 3 000-5 000
Spotreba Super (95 oktánov)
Vstrekovanie Multipoint/turbo
Pohon Predné kolesá
Prevodovka Mechanická 6-stupňová
Riadenie Elektrické servo
Priemer otočena (m) 10,93
Pneumatiky/kolesá 235/35 R 19 / 8,25 J x 19
Dĺžka (m) 4,09
Šírka (m) 1,73
Výška so spojlerom (m) 1,43
Rázvor (m) 2,59

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov