Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Mercedes-Benz E-Klasse: tradícia od druhej svetovej vojny

Najstaršia automobilka sveta Mercedes-Benz produkuje modely vyššej strednej triedy už viac ako pol storočia. Trieda E však získala svoje pomenovanie až v roku 1993. Poznáte všetkých jej predchodcov?

Pri premiére najnovšej triedy E pripravila automobilka rozsiahlu dokumentáciu o predchodcoch tohto súvisle najdlhšie predávajúceho vozidla na svete. Prvý model v kategórii súčasnej triedy E prišiel na trh už v roku 1947.

Pred vypuknutím prvej svetovej vojny mala značka Mercedes v ponuke viac ako 4 modely, ktoré mohli byť kvalifikované do segmentu E-Class. Po fúzii vznikla spoločnosť Daimler-Benz AG. Za predchodcov triedy E môžeme považovať tiež model 8/38 hp (w02) z roku 1926 alebo 10/50 hp Stuttgart 260 (w11) z roku 1928.

Predchodcom novodobej E-Class bol aj model 260 D (w138) z roku 1936, prvý veľkosériovo vyrábaný osobný automobil so vznetovým motorom na svete. Po druhej svetovej vojne prichádza na trh model 170 V (w136), ktorý už zaraďujeme do vyššej strednej triedy.

Mercedes-Benz E-Class w02 Mercedes-Benz 260 D

Mercedes-Benz z neho predal viac ako 73 tisíc kusov, čo je po druhej svetovej vojne mimoriadne úspešné číslo. Automobil mal v ponuke tiež vznetový motor so zdvihovým objemom 1,7 litra a luxusnejšiu verziu S.

V rokoch 1953 až 1962 vyrábali triedu w120/w121, ľudovo zvanú „Ponton“. Zásluhu na tom mal tvar karosérie, ktorá bola po prvýkrát samonosná. Mercedes-Benz z tejto verzie predal viac ako 440 tisíc kusov vozidiel.

Mercedes-Benz E-Class w120

Trieda w110 („Fintail“) mala prezývku žralok, ktorá bola odvodená od zadnej časti karosérie. Tá pripomínali chvost žraloka. Model 230 po prvýkrát po druhej svetovej vojne priniesol šesťvalcový motor.

V polovici 60-tych rokov ponúkal Mercedes-Benz rozsiahlu príplatkovú výbavu, vrátane automatickej prevodovky, posilňovača riadenia, elektricky ovládaných okien, strešného okna alebo klimatizácie.

Mercedes-Benz E-Class w110

V rokoch 1968 až 1976 bol na trhu model w115/w114, ktorý mal prezývku „Stroke 8“. K dispozícii boli štvorvalcové vznetové a zážihové motory vrátane vrcholných šesťvalcových motorizácii. V roku 1972 prišli na trh nové 6-valcové zážihové verzie 280 a 280 E. Od roku 1974 bol k dispozícii prvý 5-valcový vznetový motor 240 D v osobnom vozidle s maximálnym výkonom 59 kW (80 k).

Mercedes-Benz E-Class w115

U nás známa generácia w123 s prezývkou „Piano“ bola na trhu od roku 1976 do 1985. V ponuke boli 4- a 6-valcové zážihové verzie a 4- a 5-valcové vznetové varianty. V roku 1977 Mercedes-Benz rozšíril ponuku karosérii s verziou kombi a kupé.

V roku 1980 debutoval v kombi verzii na nemeckom trhu prvý „turbodieslový“ motor v osobnom vozidle. V generácii w123 prišli do ponuky moderné technológie vrátane systému ABS, airbagu vodiča alebo automatickej klimatizácie.

Mercedes-Benz E-Class w123

Od roku 1984 do roku 1996 bola v ponuke generácia w124, ktorú ešte dnes môžeme v malých počtoch stretnúť na našich cestách. Osobne používam tento automobil na súkromné jazdy, bližšie vám ho predstavíme v priebehu nasledujúcich dní.

Trieda w124 tiež po prvýkrát dostala pomenovanie E-Class v rámci malého „faceliftu“ v roku 1993. K donedávna ponúkaným verziám kombi a kupé pribudol štýlový kabriolet. Po prvýkrát bola k dispozícii tiež pohonná jednotka V8. Mercedes-Benz začal predávať zážihové a vznetové verzie aj s pohonom všetkých kolies 4Matic. Limitovaná edícia E60 AMG patrí dnes k vzácnym a vyhľadávaným youngtimerom.

Mercedes-Benz E-Class w124

V roku 1995 prišla na trhu generácia w210, ktorá pre nadšencov značky znamenala krok vedľa. Dizajn zmenil vozidlo zo všetkých uhlov a priniesol tiež rozporuplné otázky s kvalitou výroby a protikoróznou ochranou plechov.

V roku 1998 prišla na trh verzia E 220 CDI, ktorá spolu s koncernom Fiat po prvýkrát využívala vstrekovanie Common-Rail. V roku 1999 mali všetky verzie v sériovej výbave stabilizačný systém ESP.

Mercedes-Benz E-Class w210

Nástupca s kódovým označením w211 prišiel na trh v roku 2002. O 2 roky neskôr prišiel na trh najvýkonnejší sedan s pohonom na zemný plyn, Mercedes-Benz E 200 NGT. V roku 2005 dosiahli 3 štandardné verzie E 320 CDI na okruhu Laredo v americkom Texase rýchlostný rekord pri priemernej rýchlosti 224,82 km/h počas 100 000 najazdených míľ (160 934 km).

Mercedes-Benz E-Class w211

Predchodca najnovšej verzie prišiel na trh v roku 2009. Generácia w212 mala nové asistenčné systémy a až o 23 % nižšiu spotrebu voči predchodcovi. Kabriolet mal vo svojej dobe najnižší súčiniteľ odporu vzduchu medzi produkčnými vozidlami na svete s hodnotou cx len 0,24.

Mercedes-Benz E-Class w212

V roku 2010 predstavili prvý hybridný model so vznetovým motorom, verziu E 300 BlueTec Hybrid. V roku 2013 prešla trieda E rozsiahlou modernizáciou, v rámci ktorej získala výrazne zmenenú prednú a zadnú časť.

Mercedes-Benz E-Class w213

Najnovšiu generáciu w213 sme vám predstavovali vo viacerých článkoch vrátane prvého predstavenia v časopise. Trieda E je synonymom bezpečného a pohodlného vozidla. Tieto atribúty spĺňali všetci jej predchodcovia „do bodky“.

MM, Mercedes-Benz

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov