Mercedes-Benz E-Klasse: tradícia od druhej svetovej vojny
Najstaršia automobilka sveta Mercedes-Benz produkuje modely vyššej strednej triedy už viac ako pol storočia. Trieda E však získala svoje pomenovanie až v roku 1993. Poznáte všetkých jej predchodcov?
Pri premiére najnovšej triedy E pripravila automobilka rozsiahlu dokumentáciu o predchodcoch tohto súvisle najdlhšie predávajúceho vozidla na svete. Prvý model v kategórii súčasnej triedy E prišiel na trh už v roku 1947.
Pred vypuknutím prvej svetovej vojny mala značka Mercedes v ponuke viac ako 4 modely, ktoré mohli byť kvalifikované do segmentu E-Class. Po fúzii vznikla spoločnosť Daimler-Benz AG. Za predchodcov triedy E môžeme považovať tiež model 8/38 hp (w02) z roku 1926 alebo 10/50 hp Stuttgart 260 (w11) z roku 1928.
Predchodcom novodobej E-Class bol aj model 260 D (w138) z roku 1936, prvý veľkosériovo vyrábaný osobný automobil so vznetovým motorom na svete. Po druhej svetovej vojne prichádza na trh model 170 V (w136), ktorý už zaraďujeme do vyššej strednej triedy.
Mercedes-Benz z neho predal viac ako 73 tisíc kusov, čo je po druhej svetovej vojne mimoriadne úspešné číslo. Automobil mal v ponuke tiež vznetový motor so zdvihovým objemom 1,7 litra a luxusnejšiu verziu S.
V rokoch 1953 až 1962 vyrábali triedu w120/w121, ľudovo zvanú „Ponton“. Zásluhu na tom mal tvar karosérie, ktorá bola po prvýkrát samonosná. Mercedes-Benz z tejto verzie predal viac ako 440 tisíc kusov vozidiel.
Trieda w110 („Fintail“) mala prezývku žralok, ktorá bola odvodená od zadnej časti karosérie. Tá pripomínali chvost žraloka. Model 230 po prvýkrát po druhej svetovej vojne priniesol šesťvalcový motor.
V polovici 60-tych rokov ponúkal Mercedes-Benz rozsiahlu príplatkovú výbavu, vrátane automatickej prevodovky, posilňovača riadenia, elektricky ovládaných okien, strešného okna alebo klimatizácie.
V rokoch 1968 až 1976 bol na trhu model w115/w114, ktorý mal prezývku „Stroke 8“. K dispozícii boli štvorvalcové vznetové a zážihové motory vrátane vrcholných šesťvalcových motorizácii. V roku 1972 prišli na trh nové 6-valcové zážihové verzie 280 a 280 E. Od roku 1974 bol k dispozícii prvý 5-valcový vznetový motor 240 D v osobnom vozidle s maximálnym výkonom 59 kW (80 k).
U nás známa generácia w123 s prezývkou „Piano“ bola na trhu od roku 1976 do 1985. V ponuke boli 4- a 6-valcové zážihové verzie a 4- a 5-valcové vznetové varianty. V roku 1977 Mercedes-Benz rozšíril ponuku karosérii s verziou kombi a kupé.
V roku 1980 debutoval v kombi verzii na nemeckom trhu prvý „turbodieslový“ motor v osobnom vozidle. V generácii w123 prišli do ponuky moderné technológie vrátane systému ABS, airbagu vodiča alebo automatickej klimatizácie.
Od roku 1984 do roku 1996 bola v ponuke generácia w124, ktorú ešte dnes môžeme v malých počtoch stretnúť na našich cestách. Osobne používam tento automobil na súkromné jazdy, bližšie vám ho predstavíme v priebehu nasledujúcich dní.
Trieda w124 tiež po prvýkrát dostala pomenovanie E-Class v rámci malého „faceliftu“ v roku 1993. K donedávna ponúkaným verziám kombi a kupé pribudol štýlový kabriolet. Po prvýkrát bola k dispozícii tiež pohonná jednotka V8. Mercedes-Benz začal predávať zážihové a vznetové verzie aj s pohonom všetkých kolies 4Matic. Limitovaná edícia E60 AMG patrí dnes k vzácnym a vyhľadávaným youngtimerom.
V roku 1995 prišla na trhu generácia w210, ktorá pre nadšencov značky znamenala krok vedľa. Dizajn zmenil vozidlo zo všetkých uhlov a priniesol tiež rozporuplné otázky s kvalitou výroby a protikoróznou ochranou plechov.
V roku 1998 prišla na trh verzia E 220 CDI, ktorá spolu s koncernom Fiat po prvýkrát využívala vstrekovanie Common-Rail. V roku 1999 mali všetky verzie v sériovej výbave stabilizačný systém ESP.
Nástupca s kódovým označením w211 prišiel na trh v roku 2002. O 2 roky neskôr prišiel na trh najvýkonnejší sedan s pohonom na zemný plyn, Mercedes-Benz E 200 NGT. V roku 2005 dosiahli 3 štandardné verzie E 320 CDI na okruhu Laredo v americkom Texase rýchlostný rekord pri priemernej rýchlosti 224,82 km/h počas 100 000 najazdených míľ (160 934 km).
Predchodca najnovšej verzie prišiel na trh v roku 2009. Generácia w212 mala nové asistenčné systémy a až o 23 % nižšiu spotrebu voči predchodcovi. Kabriolet mal vo svojej dobe najnižší súčiniteľ odporu vzduchu medzi produkčnými vozidlami na svete s hodnotou cx len 0,24.
V roku 2010 predstavili prvý hybridný model so vznetovým motorom, verziu E 300 BlueTec Hybrid. V roku 2013 prešla trieda E rozsiahlou modernizáciou, v rámci ktorej získala výrazne zmenenú prednú a zadnú časť.
Najnovšiu generáciu w213 sme vám predstavovali vo viacerých článkoch vrátane prvého predstavenia v časopise. Trieda E je synonymom bezpečného a pohodlného vozidla. Tieto atribúty spĺňali všetci jej predchodcovia „do bodky“.
MM, Mercedes-Benz
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov