Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Škoda 1101 Tudor prekonala očakávania

Automobil Škoda 1101 Tudor, ktorého prvý exemplár zišiel z výrobného pásu 7. mája 1946, znamenal začiatok novej etapy vývoja automobilky. Rozvíjal prednosti niekoľkých vývojových generácií radov Popular a Rapid, vďaka ktorým sa značka Škoda stala už v roku 1936 najväčším výrobcom aj exportérom automobilov vo vtedajšom Československu.

Neprehliadnuteľný

Model Škoda 1101 vynikal na svoju dobu atraktívnym dizajnom a modernou technickou koncepciou, ktorá zahŕňala nezávislé zavesenie všetkých kolies, účinné hydraulické brzdy, rovnako ako výkonný a úsporný radový štvorvalcový motor, ktorý zo zdvihového objemu 1089 cm3 dával najvyšší výkon 23,5 kW (32 k). Vozidlo dosahovalo maximálnu rýchlosť 100 km/h.

Základ ponuky modelu Škoda 1101 v roku 1946 predstavoval dvojdverový uzavretý automobil: anglicky “two-door”, odkiaľ sa odvodilo pomenovanie Tudor. V snahe vyhovieť rozmanitým potrebám zákazníkov, doma aj v zahraničí, k nemu v roku 1949 pribudla štvordverová karoséria typu sedan, ktorá sa veľmi rýchlo stala najrozšírenejším variantom. Ako služobné automobily ho totiž okrem iných používali napríklad československé ministerstvá alebo diplomatický zbor.

 Skoda Tudor.1

Skúsenosti z jazdy

S Tudorom som zažil veľa radosti, hoci sa ku mne dostal už ako riadne ojazdený (mal najazdených už vyše 100 000 km). Spolu s tromi kamarátmi sme ho na začiatku šesťdesiatich rokov získali od pôvodného majiteľa za vtedy primeranú cenu. Na Tudor mi zostali pekné spomienky. Z interiéru mi v pamäti zostali  pohodlné sedadlá, na pohľad dobre tvarovaný archaický volant padol do ruky. Na svoju dobu malo auto športovo vyladený zvuk motora a výfukového potrubia, ktoré sa nám raz pri ceste na Záhorie uvoľnilo a museli sme ho núdzovo pripevniť pomocou drôtu. Inak slúžil Tudor k úplnej spokojnosti, hoci na rozdiel od dnešných áut si vyžadoval väčšiu pozornosť pri kontrole stavu hladiny oleja v motore, hladiny chladiacej kvapaliny, funkcie karburátora, či účinnosti bŕzd. Auto sme po čase predali a možno ako veterán slúži podnes.
Auto sa  štartovalo stlačením tlačidla nad plynovým pedálom špičkou nohy. Spojka mala ľahký chod. Bubnové brzdy bez v súčasnosti vždy prítomného posilňovača mali oproti súčasnosti slabší účinok, a tak trvalo dlhšie kým sa auto pozvoľna zastavilo.  Veď dosahovalo na tú dobu vcelku pozoruhodnú maximálnu rýchlosť až 100 km/h. Jazda s Tudorom bolo šoférovanie aj pre nesynchronizovanú štvorstupňovú prevodovku komplexnou činnosťou s trochou medziplynu.

Skoda Tudor.3  Skoda Tudor.2 

Hodnotiť dizajn nemá zmysel. Štósy papiera o tom popísali rôzni kvalifikovaní odborníci a nakoniec – je to v prvom rade vec vkusu. Najlepším hodnotiteľom je však čas a uznajte, že Tudor aj ako veterán vyzerá stále výborne.

Tudor bol síce jednoduchý, ale účelný, robustný, zároveň štýlový a inovatívny. Namiesto klasického nosného rámu využíval stredovú trubicovú kostru (akoby chrbticu, inšpirovanú autami Tatra) a nezávislé zavesenie všetkých kolies. Tudor bol jedným z prvých áut s moderným rozložením ovládacích prvkov (spojka, brzda, plyn, automatická regulácia predstihu zážihu…), ručnú brzdu mal pod volantom. Počet palubných prístrojov bol skromný: teplomer, tachometer a palivomer.

Úspešný aj v cudzine

Škoda 1101 respektíve škoda 1102, známa tiež pod ľudovou prezývkou Tudor, boli osobné a ľahké úžitkové automobily, vyrábané v AZNP Mladá Boleslav a v jej pobočných závodoch, predovšetkým v Kvasinách a Vrchlabí. Vozidlo Škoda 1101 bola modernizáciou predvojnového typu Škoda Popular 1101, od ktorého sa líšilo predovšetkým upravenou karosériou. Vozidlá Škoda 1101/1102 vznikali vo veľkom počte karosárskych variantov. Tie zahŕňali základný dvojdverový sedan (Tudor), štvordverový sedan, dodávku, sanitku, kombi, tudor-kabriolet, roadster a vojenskú otvorenú verziu VO/P. Medzi rokmi 1946-1952 bolo vyrobených 71 591 vozidiel všetkých verzií (66 904 civilných Tudor a ďalších 4 237 exemplárov určených pre ozbrojené zložky), z ktorých veľká väčšina bola exportovaná do 76 krajín, najviac do Poľska, Holandska a Belgicka. Na báze vozidla Škoda 1101 vzniklo niekoľko kusov pretekárskych špeciálov Škoda Šport a Škoda Supersport. Nechýbali však ani dodávkovej verzie alebo kombi označené ako Station Wagon. Škoda vyrábala Tudor tiež ako VO (vojenský otvorený) a P (pohotovostný).

 Skoda Tudor.7  Skoda Tudor.4

Variácie

Ponuka otvorených karosérií zahŕňala obľúbené tudor-kabriolety s dverami v pevných rámoch a sťahovateľným textilným dielom strechy, alebo elegantné roadstery. Vysokú praktickosť preukázali dodávkové karosérie s jedným párom bočných okien či kombi dobovo označovaná Station Wagon, teda STW. Už vtedy mali sklopnú zadnú lavicu, umožňujúcu vznik úložnej plochy s dĺžkou až 1 490 mm a šírkou 980-1380 mm.
Škoda 1101/1102 zaznamenala rad významných úspechov na poli motoristického športu. Napríklad pri pretekoch na 24 hodín v belgickom Spa došli roku 1948 tri Tudory štartujúce v triede do 1 100 cm3 víťazne do cieľa – a podľa predchádzajúcej dohody navyše triumfálne bok po boku. Odvodené špeciály Škoda Sport a Supersport s motormi v niekoľkých vyhotoveniach, vrátane verzie s objemom 1 490 cm3, preplňované kompresorom Roots a vďaka výkonu až 180 koní (132,4 kW) dosahovali rýchlosť 200-210 km/h.

Úspešný angažmán v motoristickom športe významne napomáhal propagácii automobilov ŠKODA 1101/1102 na významných exportných trhoch a zároveň umožnil priebežné zlepšovanie úžitkových vlastností sériovej produkcie.

V bohatej histórii mladoboleslavskej značky patrí automobilom modelového radu 1101/1102 čestné miesto. Nástupnícke modelové rady jeho pokrokovú koncepciu úspešne rozvíjali až do roku 1964, kedy sa začala produkcia úplne novej generácie automobilov Škoda 1000 MB s motorom umiestneným v zadnej časti samonosnej celokovovej karosérie.

Škoda Auto (šr)

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov