Škoda 1101 Tudor prekonala očakávania
Automobil Škoda 1101 Tudor, ktorého prvý exemplár zišiel z výrobného pásu 7. mája 1946, znamenal začiatok novej etapy vývoja automobilky. Rozvíjal prednosti niekoľkých vývojových generácií radov Popular a Rapid, vďaka ktorým sa značka Škoda stala už v roku 1936 najväčším výrobcom aj exportérom automobilov vo vtedajšom Československu.
Neprehliadnuteľný
Model Škoda 1101 vynikal na svoju dobu atraktívnym dizajnom a modernou technickou koncepciou, ktorá zahŕňala nezávislé zavesenie všetkých kolies, účinné hydraulické brzdy, rovnako ako výkonný a úsporný radový štvorvalcový motor, ktorý zo zdvihového objemu 1089 cm3 dával najvyšší výkon 23,5 kW (32 k). Vozidlo dosahovalo maximálnu rýchlosť 100 km/h.
Základ ponuky modelu Škoda 1101 v roku 1946 predstavoval dvojdverový uzavretý automobil: anglicky “two-door”, odkiaľ sa odvodilo pomenovanie Tudor. V snahe vyhovieť rozmanitým potrebám zákazníkov, doma aj v zahraničí, k nemu v roku 1949 pribudla štvordverová karoséria typu sedan, ktorá sa veľmi rýchlo stala najrozšírenejším variantom. Ako služobné automobily ho totiž okrem iných používali napríklad československé ministerstvá alebo diplomatický zbor.
Skúsenosti z jazdy
S Tudorom som zažil veľa radosti, hoci sa ku mne dostal už ako riadne ojazdený (mal najazdených už vyše 100 000 km). Spolu s tromi kamarátmi sme ho na začiatku šesťdesiatich rokov získali od pôvodného majiteľa za vtedy primeranú cenu. Na Tudor mi zostali pekné spomienky. Z interiéru mi v pamäti zostali pohodlné sedadlá, na pohľad dobre tvarovaný archaický volant padol do ruky. Na svoju dobu malo auto športovo vyladený zvuk motora a výfukového potrubia, ktoré sa nám raz pri ceste na Záhorie uvoľnilo a museli sme ho núdzovo pripevniť pomocou drôtu. Inak slúžil Tudor k úplnej spokojnosti, hoci na rozdiel od dnešných áut si vyžadoval väčšiu pozornosť pri kontrole stavu hladiny oleja v motore, hladiny chladiacej kvapaliny, funkcie karburátora, či účinnosti bŕzd. Auto sme po čase predali a možno ako veterán slúži podnes.
Auto sa štartovalo stlačením tlačidla nad plynovým pedálom špičkou nohy. Spojka mala ľahký chod. Bubnové brzdy bez v súčasnosti vždy prítomného posilňovača mali oproti súčasnosti slabší účinok, a tak trvalo dlhšie kým sa auto pozvoľna zastavilo. Veď dosahovalo na tú dobu vcelku pozoruhodnú maximálnu rýchlosť až 100 km/h. Jazda s Tudorom bolo šoférovanie aj pre nesynchronizovanú štvorstupňovú prevodovku komplexnou činnosťou s trochou medziplynu.
Hodnotiť dizajn nemá zmysel. Štósy papiera o tom popísali rôzni kvalifikovaní odborníci a nakoniec – je to v prvom rade vec vkusu. Najlepším hodnotiteľom je však čas a uznajte, že Tudor aj ako veterán vyzerá stále výborne.
Tudor bol síce jednoduchý, ale účelný, robustný, zároveň štýlový a inovatívny. Namiesto klasického nosného rámu využíval stredovú trubicovú kostru (akoby chrbticu, inšpirovanú autami Tatra) a nezávislé zavesenie všetkých kolies. Tudor bol jedným z prvých áut s moderným rozložením ovládacích prvkov (spojka, brzda, plyn, automatická regulácia predstihu zážihu…), ručnú brzdu mal pod volantom. Počet palubných prístrojov bol skromný: teplomer, tachometer a palivomer.
Úspešný aj v cudzine
Škoda 1101 respektíve škoda 1102, známa tiež pod ľudovou prezývkou Tudor, boli osobné a ľahké úžitkové automobily, vyrábané v AZNP Mladá Boleslav a v jej pobočných závodoch, predovšetkým v Kvasinách a Vrchlabí. Vozidlo Škoda 1101 bola modernizáciou predvojnového typu Škoda Popular 1101, od ktorého sa líšilo predovšetkým upravenou karosériou. Vozidlá Škoda 1101/1102 vznikali vo veľkom počte karosárskych variantov. Tie zahŕňali základný dvojdverový sedan (Tudor), štvordverový sedan, dodávku, sanitku, kombi, tudor-kabriolet, roadster a vojenskú otvorenú verziu VO/P. Medzi rokmi 1946-1952 bolo vyrobených 71 591 vozidiel všetkých verzií (66 904 civilných Tudor a ďalších 4 237 exemplárov určených pre ozbrojené zložky), z ktorých veľká väčšina bola exportovaná do 76 krajín, najviac do Poľska, Holandska a Belgicka. Na báze vozidla Škoda 1101 vzniklo niekoľko kusov pretekárskych špeciálov Škoda Šport a Škoda Supersport. Nechýbali však ani dodávkovej verzie alebo kombi označené ako Station Wagon. Škoda vyrábala Tudor tiež ako VO (vojenský otvorený) a P (pohotovostný).
Variácie
Ponuka otvorených karosérií zahŕňala obľúbené tudor-kabriolety s dverami v pevných rámoch a sťahovateľným textilným dielom strechy, alebo elegantné roadstery. Vysokú praktickosť preukázali dodávkové karosérie s jedným párom bočných okien či kombi dobovo označovaná Station Wagon, teda STW. Už vtedy mali sklopnú zadnú lavicu, umožňujúcu vznik úložnej plochy s dĺžkou až 1 490 mm a šírkou 980-1380 mm.
Škoda 1101/1102 zaznamenala rad významných úspechov na poli motoristického športu. Napríklad pri pretekoch na 24 hodín v belgickom Spa došli roku 1948 tri Tudory štartujúce v triede do 1 100 cm3 víťazne do cieľa – a podľa predchádzajúcej dohody navyše triumfálne bok po boku. Odvodené špeciály Škoda Sport a Supersport s motormi v niekoľkých vyhotoveniach, vrátane verzie s objemom 1 490 cm3, preplňované kompresorom Roots a vďaka výkonu až 180 koní (132,4 kW) dosahovali rýchlosť 200-210 km/h.
Úspešný angažmán v motoristickom športe významne napomáhal propagácii automobilov ŠKODA 1101/1102 na významných exportných trhoch a zároveň umožnil priebežné zlepšovanie úžitkových vlastností sériovej produkcie.
V bohatej histórii mladoboleslavskej značky patrí automobilom modelového radu 1101/1102 čestné miesto. Nástupnícke modelové rady jeho pokrokovú koncepciu úspešne rozvíjali až do roku 1964, kedy sa začala produkcia úplne novej generácie automobilov Škoda 1000 MB s motorom umiestneným v zadnej časti samonosnej celokovovej karosérie.
Škoda Auto (šr)
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov