Nový Opel Astra Sports Tourer nadväzuje na tradíciu „kombíkov“
Opel v rámci modelového radu Astra na trh uviedol zaujímavé kombi s označením Sports Tourer. Pri tejto príležitosti porovnal predchodcov všetkých generácií.
Najnovšia generácia Astry Sports Tourer priniesla do triedy kompaktných vozidiel novinku v podobe osvetľovacej techniky IntelliLux LED, ktoré v porovnaní s konkurenciou vodičovi zabezpečia bezkonkurenčný svetelný výkon. Opel Astra Sports Tourer samozrejme nie je prvým „kombíkom“, ktorý v tejto triede automobilka predáva. Dodajme, že Opel z kombi verzií modelov Kadett a Astra doteraz predal už viac ako 24 miliónov kusov. Všetky predané vozidlá by po zoradení za sebou vytvorili kolónu dlhú 100 000 km.
Príbeh kombi vozidiel značky Opel sa začal písať v roku 1963 v rámci modelového radu Kadett. Ten priniesol do triedy veľký batožinový priestor a 6 miest na sedenie. Bol to veľký úspech, veď Opel z neho za dva roky vyrobil až 650 tisíc kusov.
Opel Kadett A Caravan do konkurenčného boja s Volkswagenom Bettle vstúpil s reklamným sloganom: „Už nikdy nebudete cítiť pach benzínu v kufri“. S moderným, vodou chladeným motorom umiestneným vpredu mal voči „chrobáku“ výhodu. Zo zdvihového objemu 1,0 litra ponúkal 29 kW (40 k).
Od roku 1965 do 1973 bol v predaji nástupca Kadett B Caravan, ktorý s dĺžkou ložnej plochy 1,57 metra ponúkal na výber karosériu s 2 alebo 4 dverami. Silnejší 1,1-litrový štvorvalec ponúkal 33 kW (45 k).
K dispozícii bol tiež výkonnejší variant s prívlastkom S a výkonom 41 kW (55 k). Opel predal z tejto generácie 2,6 milióna kusov vozidiel. V roku 1966 predali až 50 % modelov na zahraničných trhoch.
Opel Kadett C Caravan vyrábali v rokoch 1973 až 1979. Najprv bol v ponuke s dvojicou dvier, neskôr pribudla do ponuky aj štvordverová karoséria. Pre Kadett C Caravan sa rozhodlo 1,7 milióna zákazníkov.
Najpopulárnejším motorom bol 1,2-litrový štvorvalec s výkonom 44 kW (60 k) a krútiacim momentom 88 Nm. Posledný Caravan s pohonom zadnej nápravy a novou dvojitou lichobežníkovou nápravou chválili tiež v časopise Auto Motor und Sport.
Od roku 1979 do 1984 bol v predaji Kadett D Caravan. Štvrtá generácia prešla na pohon predných kolies. Dĺžku vozidla predĺžili len nenápadne na 4,2 metra. Vnútorný priestor však vďaka novému typu pohonu zaznamenal rapídny skok.
Zadná náprava prišla s novou torznou priečkou a na pohon slúžil nový 1,3-litrový štvorvalec s ventilovým rozvodom OHC a výkonom 44 kW (60 k) alebo 55 kW (75 k). Batožinový priestor mal po sklopení zadných sedadiel objem 1 425 l. Z modelu Kadett D Caravan predali 2,1 milióna kusov automobilov.
Posledným Kadettom v ponuke bola verzia Kadett E Caravan. V rokoch 1984 až 1991 predali viac ako 3,7 milióna kusov. S koeficientom odporu vzduchu cx „len“ 0,35 to bolo najaerodynamickejšie vozidlo vo svojej triede. Päťdverová verzia mala hodnotu cx len 0,32.
V roku 1987 dve vozidlá Kadett E Caravan so vznetovým motorom prešli 30 000 km z Aljašky na juh kontinentu do Ohňovej zeme. Od apríla 1989 mali všetky zážihové motory v Nemecku katalyzátor.
Od roku 1991 do 1997 bol v predaji nástupca s novým názvom, Opel Astra F Caravan. Opel z nej predal viac ako 4,1 milióna kusov a vďaka tomu to bol najpredávanejší Opel všetkých čias. Opel Kadett predávali vo Veľkej Británii ako Vauxhall Astra už od roku 1980 a tak bola zmena názvu len otázkou času.
Po prvýkrát boli všetky motory sériovo dostupné s katalyzátorom. Opel zapracoval na pasívnej bezpečnosti s bočnými výstuhami vo dverách alebo s predpínačmi pásov na predných sedadlách.
Nástupca Opel Astra G Caravan bol vo výrobe od roku 1998 do 2004. Opel vylepšil dvojnásobne torznú tuhosť skeletu a k lepšej aktívnej bezpečnosti prispeli nové svetlomety so žiarovkami H7. Po prvýkrát bola k dispozícii športová verzia OPC, ktorá mala maximálnu rýchlosť 240 km/h.
Opel Astra H Caravan bol na trhu od roku 2004 do 2010. V ponuke bolo 12 motorov s výkonom od 66 kW (90 k) do 178 kW (240 k). Do ponuky pribudol okrem iného aj adaptívny podvozok IDS Plus a adaptívne svetlomety AFL.
Predposledným modelom v ponuke bola Astra J Sports Tourer. Tá bola na trhu od roku 2010 do minulého roku. Zmena názvu priniesla batožinový priestor s objemom až 1 550 l. Zákazník si mohol priplatiť za asistenta rozpoznávania dopravných značiek alebo za adaptívne tlmenie FlexRide.
Po prvýkrát boli k dispozícii nové predné sedadlá s ergonomickým posedom, za ktoré nová Astra získala pečať kvality od nezávislých lekárskych organizácii. Od tohto roku je v predaji najnovšia Astra K Sports Tourer s trojvalcovými motormi a full LED Matrix reflektormi.
MM, Opel
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov