Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Porsche Múzeum: 40 rokov pohonu transaxle

Porsche už v minulosti športovo ladené modely s motorom vpredu a pohonom zadných kolies vyrábalo. A práve na ich počesť vo svojom múzeu pripravilo špeciálnu expozíciu.

Porsche je kultovým výrobcom, ktorého preslávili predovšetkým autá s motorom vzadu a pohonom zadných kolies. V roku 1976 však predstavilo model (924), ktorý síce pohon zadných kolies mal, no motor by ste vzadu hľadali márne.  Bol pod prednou kapotou. Konštruktéri ale z dôvodu dosiahnutia optimálneho rozloženia hmotnosti medzi prednú a zadnú nápravu (50:50) umiestnili prevodovku spolu s rozvodovkou a diferenciálom až pri zadnej náprave (transaxle).  V roku 1976 tak automobilka prišla s riešením, ktoré odštartovalo novú éru jej histórie. A treba povedať, že úspešnej.

Porsche výstava transaxle modelov Porsche výstava transaxle modelov

Pre niektorý z  modelov s pohonom transaxle sa totiž rozhodlo takmer 400 tisíc zákazníkov. V rokoch 1976 až 1995, počas ktorých ich automobilka vyrábala, to znamenalo veľký úspech. V 90-tych rokoch však začali predajné počty klesať, a tak sa Porsche rozhodlo produkciu modelov s pohonom transaxle ukončiť.

Niektoré unikáty z tejto éry sú v Porsche múzeu vystavené vôbec po prvýkrát. Napríklad Porsche 924 Turbo Targa z roku 1979. Bol to prototyp, ktorý sa, žiaľ, do sériovej výroby nedostal. Z iného súdka je Porsche 928, ktoré oslávilo premiéru na ženevskom autosalóne v marci 1977.

Porsche výstava transaxle modelov Porsche výstava transaxle modelov

Pôvodným zámerom bolo nahradiť kultové Porsche 911. O rok neskôr dokonca vyhralo anketu Car of the Year. V septembri 1981 prišlo na trh Porsche 944 so štvorvalcovým motorom. Jeho výroba skončila v roku 1991 s celkovým počtom 163 302 vyrobených kusov. Koncept kabrioletu postaveného na modeli 944 predstavili v roku 1985. Porsche 944 v projekte Luna s vodičom Gergardom Plattnerom v roku 1987 prešlo zo Severnej Ameriky cez Európu do Ázie za 258 dní. Celkovo najazdili 384 405 km.

Porsche výstava transaxle modelov Porsche výstava transaxle modelov

Koniec éry transaxle znamenal model 968. Štvorvalcový motor so zdvihovým objemom 3,0 litra produkoval 178 kW (240 k). Návštevníci múzea uvidia tiež koncept modelu 968, ktorý vytvoril dizajnér Harm Laagay. Na konci roku 1992 ho vyradili z ponuky v prospech pripravovanej novinky Boxster.

MM, Porsche

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov