Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Pneumatika IntelliGrip zabráni zrážkam

Goodyear predstavil štúdiu pneumatík s pokročilou senzorovou technológiou pre prvú generáciu autonómnych vozidiel, ktoré sa už zaobídu bez vodiča.

Štúdia pneumatík IntelliGrip pre samoriadiace (autonómne) vozidlá zahŕňa pokročilú senzorovú technológiu, ktorej cieľom je poskytovať maximálnu oporu kontrolným systémom týchto vozidiel. Autonómne vozidlá závisia od dát získaných od okolitých vozidiel, vodičov, chodcov a „inteligentných miest“ a pneumatiky ako Goodyear IntelliGrip by pri takejto výmene informácií mohli zohrať kľúčovú úlohu.

Podľa štúdie Svetového ekonomického fóra mestá očakávajú, že autonómne vozidlá sa stanú realitou už v priebehu budúcich desať rokov. A štúdia J.D. Power 2015 U.S. Tech Choice dopĺňa, že za najdôležitejšiu úlohu automobilového priemyslu na prahu týchto nadchádzajúcich očakávaných zmien zákazníci pokladajú vývoj technológií, ktoré dokážu zabrániť zrážkam.

IntelliGrip1 ds

Monitorovací systém

Vďaka pokročilej technológii senzorov a špeciálne konštruovanému behúňu sú pneumatiky IntelliGrip schopné snímať rôzne podmienky, ktoré na ceste panujú, vrátane stavu jej povrchu a aktuálnych poveternostných podmienok. K vyhodnocovaniu stavu pneumatiky a vozidla IntelliGrip zase využíva technológiu aktívneho opotrebovania spoločnosti Goodyear, ktorá je založená na senzorovej technológii monitorovacieho systému aktívneho opotrebovania a tlaku v pneumatike. Goodyear vyvinul špeciálne algoritmy pre výpočet takých premenných, ako je tlak nahustenia a teplota pneumatiky, aby zlepšil popis stavu pneumatík, a vďaka tomu v konečnom dôsledku optimalizoval autonómny kontrolný systém vozidla.

Popri snímaní podmienok panujúcich na povrchu komunikácie a vnútri pneumatík IntelliGrip rovnako komunikuje s centrálnym počítačovým systémom, čo by malo prispieť k efektívnejšej a bezpečnejšej jazde. Ak pneumatika odhalí vlhký alebo klzký povrch cesty, autonómne vozidlo prispôsobí rýchlosť novej situácii. Výsledkom je skrátenie brzdnej dráhy, lepšia reakcia vozidla v zákrutách, optimálna stabilita a účinná pomoc antikolíznym systémom.

Goodyear pracuje s celým radom výrobcov vozidiel s cieľom ďalej prispôsobiť túto novú technológiu ich potrebám a posilňuje jej konektivitu napríklad s elektronickým systémom riadenia stability a asistenčnými systémami na podporu bŕzd a odpruženia (Brake Control System a Suspension Control System).

Spoločnosť Goodyear predstavila aj víziu futuristických pneumatík, ktoré vyzerajú úplne inak ako tie, ktoré už 117 rokov vyrába – majú totiž tvar gule. V podobe guľovitej pneumatiky z 3D tlačiarne ponúkol svoju predstavu o budúcnosti pneumatík a inšpiratívne riešenie pre budúcnosť, keď sa autonómne vozidlá stanú bežnejšou súčasťou dopravy.

Napríklad podľa najnovšej štúdie spoločnosti Navigant Research sa očakáva, že na svete sa bude do roku 2035 ročne predávať 85 miliónov vozidiel schopných autonómnej prevádzky.

Unikátny tvar Goodyear Eagle-360 by mal zvýšiť bezpečnosť jazdy a ovládateľnosť vozidla, čo sú hlavné potreby nastupujúcej éry prevádzky autonómnych vozidiel. Guľovitý tvar pneumatiky je základným predpokladom dosiahnutia ich maximálne možnej riaditeľnosti. Pneumatiky, ktoré sa budú môcť pohybovať vo všetkých možných smeroch, prispejú k zvýšeniu bezpečnosti cestujúcich. Aktívna technika dovolí pneumatike taký pohyb, ktorý obmedzí šmyk na potenciálne nebezpečnom povrchu, ako je poľadovica, alebo pomáha pri prekonávaní náhlych prekážok, aby vozidlo zostalo na bezpečnej dráhe.

GY_Eagle 360_HD ds

Guľovitý tvar Goodyear Eagle-360 poskytuje hladkú jazdu i vďaka tomu, že dovoľuje plynulý priečny pohyb. To vozidlu pomáha prekonávať prekážky bez toho, aby muselo meniť smer jazdy.A nakoniec to, že guľovitá pneumatika zvláda i obrat o 360 stupňov by malo pomôcť zvládať očakávané budúce problémy s parkovaním, pretože vozidlá vybavené guľovitými pneumatikami budú pri parkovacích manévroch potrebovať menej miesta. Pokiaľ budú verejné parkoviská v budúcnosti hrať rovnakú rolu ako dnes, mohla by sa tým zvýšiť ich kapacita bez toho, aby sa musela rozširovať ich plocha.

Magnetická evitácia

O zavesení pneumatík Goodyear Eagle-360 na vozidle sa podľa vízie postará magnetická levitácia. Pneumatiky budú s vozidlom spojené pomocou magnetických polí; jazda na vankúši magnetického poľa, podobne ako pri rýchlovlakoch, by mala priniesť vyššie pohodlie pre cestujúcich a nižšiu hlučnosť.Napriek tomu, že ide o čistú víziu, ukazuje niektoré najlepšie inovatívne myšlienky značky Goodyear a možnosti, ako reagovať na potreby vodičov v budúcnosti. A iste poslúži ako inšpirácia pre automobilový priemysel.

Medzi ďalšie významné prvky dizajnu pneumatík Eagle-360 patria biomimikry, teda imitácie prírody, čo je princíp, ktorý Goodyear pri konštrukcii pneumatík využíva často. Ich behúň je inšpirovaný povrchovým vzorom koralu vetevníku mozgového a segmenty dezénu a drážky vo všetkých možných smeroch pomáhajú udržať bezpečný kontakt pneumatiky s vozovkou. Dno drážok obsahuje obdobu prírodnej huby, ktorá po vysušení tuhne, zatiaľ čo vo vlhku mäkne, čo by malo poskytnúť zodpovedajúci jazdný výkon a odolnosť voči aquaplaningu. V záujme zníženia rizika aquaplaningu pneumatika pohlcuje povrchovú vodu a odstredivou silou ju vypudzuje zo stopy.

Goodyear (šr)

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov