Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


BMW oslavuje 100 rokov

Tento rok je významný míľnik pre niektoré automobilky. Mercedes-Benz, najstaršia automobilka na svete, oslavuje 130 rokov od svojho založenia. Značka BMW oslavuje „len“ okrúhle výročie 100 rokov od prvej oficiálnej zmienky.

Zámerne sme spomenuli na začiatku značku Mercedes-Benz. Tá totiž pripravila pre zamestnancov BMW výnimočný darček. Od 8. do 13. marca môžu navštíviť múzeum v Stuttgarte zadarmo, čo je podľa nás milý darček pre konkurenciu z Mníchova.

Vráťme sa však k BMW. Po 100 rokoch sa dokázala automobilka prepracovať medzi popredného výrobcu vozidiel, ktorý predáva viac ako milión automobilov ročne. Minulosť však nebola vždy jednoduchá.

BMW po druhej svetovej vojne stálo takmer pred krachom, z ktorého ho vyviedli niektoré modely. V súčasnosti však produkuje niekoľko úspešných tried vozidiel, ktoré vyrábajú v 14 krajinách sveta.

BMW oslavuje 100 rokov BMW oslavuje 100 rokov

Automobilka BMW (Bayerische Motoren Werke) nevyrábala od začiatku len motocykle a vozidlá. Cez druhú svetovú vojnu boli hlavným artiklom spolu s motocyklami letecké motory. Pripomeňme si niektoré dôležité míľniky BMW.

Prvá zmienka o BMW je zo 7. marca 1916, kedy vznikla spoločnosť Bayerische Flugzeugwerke AG. Tá bola nástupcom výrobcu lietadiel Gustav-Otto-Flugmaschinenfabrik. O 6 rokov neskôr premenovali spoločnosť na Bayerische Motoren Werke, pod ktorým názvom ju poznáme až dodnes.

Prvé vozidlo, ktoré predstavili pod značkou BMW, bol motocykel R 32 na výstave v Berlíne v roku 1923. Pohonnou jednotkou bol dvojvalec boxer, ktorý prezentuje motocykle BMW dodnes. Prvé víťazstvo v motoršporte má značka z roku 1924. Rudolf Schleicher získal prvé miesto s motocyklom R 32 v pretekoch do vrchu Mittenwalder Gsteig.

BMW 3/15 BMW Dixi

V roku 1928 prebrali továreň v Eisenachu, kde vyrábali licenčné vozidlá Dixi 3/15. Prvý automobil s logom BMW zišiel z výrobných pásov na jar 1929. BMW 3/15 PS je tak považované za prvý automobil značky.

Prvý radový šesťvalec, najznámejšie usporiadanie motora BMW, prišiel na trh v roku 1933. BMW 303 predstavili na autosalóne v Berlíne a bol to tiež prvý automobil s typickými „ľadvinkami“ v prednej maske. Tento znak používa BMW dodnes.

BMW 328 BMW 328

Prvý športovo orientovaný model 328 prišiel na trh v júni 1936. Počas druhej svetovej vojny vyrábali v Mníchove prevažne letecké motory. Prvým povojnovým výrobkom bol motocykel R 24 s jednovalcovým motorom v roku 1948.

V roku 1954 sa BMW vrátilo k výrobe luxusných vozidiel s modelom 502, ktorý mal prvý celohliníkový vidlicový osemvalec na svete. O rok neskôr predstavili na autosalóne v Ženeve model 507, ktorý bol pre značku takmer klincom do rakvy.

Dizajnér Albrecht Graf Goertz vytvoril nádherný umelecký skvost, avšak v nevhodnej dobe. Povojnová Európe stále trpela nedostatkom tovaru a peňazí, trh nebol na takéto vozidlo pripravený. O to vzácnejší je tento veterán v súčasnosti.

BMW 507 BMW 507

V roku 1959 dokonca prišla hrozba so zánikom spoločnosti, keď skupinka akcionárov navrhla prevziať spoločnosť BMW značkou Daimler-Benz. Našťastie sa tak nestalo a o rok neskôr začali s reštrukturalizáciou , ktorej výsledkom bol v roku 1961 model 1500. Začal éra takzvanej „Nove triedy“.

V roku 1968 sa podarilo BMW prekonať ročnú produkciu 100 000 vozidiel a tak bol krach spoločnosti čiastočne zažehnaný. Vozidlá série 02 mali úspech v motoristickom športe a model 2002 turbo bol prvým európskym sériovo vyrábaným vozidlom s preplňovaním turbodúchadlom.

BMW 2002 turbo BMW 2002 turbo

Na olympijských hrách v roku 1972 v Mníchove predstavili predchodcu elektromobilov, model 1602 na elektrický pohon. Ten zabezpečoval ako podporný automobil maratónsky beh. V tom istom roku predstavili prvý novodobý model.

Nasledovníkom takzvanej Novej triedy sa stal rad 5 (e12), ktorý je tak od roku 1972 najdlhšie existujúcim modelom v ponuke BMW. V roku 1973 otvorili známu budovu v Mníchove, takzvaný štvorvalec, ktorá je dnes vyhľadávanou atrakciou.

BMW 3 e21 BMW 3 e21

Produkcia BMW 5 v roku 1973 začala v prevádzke Dingolfing, kde bez prestávok pokračuje dodnes. Nástupca Série 02 prišiel v podobe BMW 3 (e21) v roku 1975. O rok neskôr predstavili luxusné kupé 6 (e24), ktoré má nasledovníka aj dnes.

V roku 1978 prezentovali na výstave v Paríži prvý a zatiaľ jediný superšport automobilky s motorom v strede. Model M1 poháňal radový šesťvalec. Vznik automobilu bol podmienený vstupom BMW do súťaží rally.

BMW 6 e24 BMW 6 e24

V súčasnosti v ponuke prevládajú vznetové motory, v minulosti tomu tak nebolo. Prvé „dieslové“ BMW prišlo na trh až v roku 1983. Radový šesťvalec v BMW 524 td (e28) produkoval 85 kW (115 k) a bol to najrýchlejší sériovo vyrábaný automobil so vznetovým motorom na svete.

BMW 5 e28

Vo Frankfurte o 2 roky neskôr prezentovali prvé vozidlo s pohonom všetkých kolies 325ix (e30) a legendu medzi športovými automobilmi M3 (e30). O ďalšie 2 roky na autosalóne v Ženeve predstavili prvý nemecký povojnový dvanásťvalec v modeli 750i (e32).

BMW 750i e32 BMW 750i e32

V roku 1994 otvorili prvú továreň na americkej pôde a prvým vyrobeným kusom bol model 318i. Prvé vznetové vozidlo, ktoré vyhralo na 24-hodinových pretekoch na okruhu Nürburgring bolo v roku 1998 BMW 320d (e36).

O rok neskôr prezentovali prvého člena rodiny X-modelov, BMW X5 (e53). V roku 2004 vstupuje BMW do segmentu nižšej strednej triedy s modelom 1 (e87). Otvorenie známeho múzea BMW Welt prebehlo v roku 2007.

BMW X5 e53 BMW X5 e53

V roku 2012 sa vrátila značka do pretekov DTM po dlhých 18 rokoch. V prvom roku vyhrali 3 tituly vrátane titulu konštruktérov. O rok neskôr sa rozbehla sériová výroba prvého elektrického modelu i3. V roku 2014 ho nasledoval športový kúsok i8.

História nemeckej značky BMW je plná významných udalostí, ale tiež poznačená druhou svetovou vojnou a krízami po nej. Motoristickí nadšenci nám však dajú za pravdu, že BMW v súčasnosti patrí medzi významné automobilky sveta a ďakujeme akcionárom, ktorí fúziu s Daimler-Benz odmietli.

MM, BMW

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov