Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Rubrika V12; 2. diel: Odpoveď zo Stuttgartu

V prvom dieli “seriálu” venovanému 12- valcovým motorom sme popísali prvý nemecký povojnový dvanásťvalec. Konkurencia zo Stuttgartu však nezostala dlho zaskočená a pripravila voči automobilke z Mníchova výrazný protiútok .

Mercedes-Benz bol vždy výkladnou skriňou technologického pokroku a bezpečnosti. Značka predstavila prvé európske ABS pre osobné vozidlá, prvý airbag v európskom osobnom vozidle alebo prvý systém ESP. Prvý povojnový dvanásťvalec im však „vyfúklo“ BMW.

Inžinieri však nezačali bezmyšlienkovito pripravovať konkurenčnú pohonnú jednotku ale nechali si na nej záležať. Odpoveď prišla v roku 1991 a stála za to. Pod interným názvom M120 predstavili novinku s 12 valcami a modernou 4 ventilovou technikou.

Mercedes-Benz w140 S 600 Mercedes-Benz w140 S 600

Zo zdvihového objemu 6,0-litra dokázali konštruktéri získať 300 kW (408 k), ktoré v tej dobe bez problémov zatienili konkurenciu z Mníchova. Neskôr bol výkon znížený na 290 kW (400 k). Maximálny krútiaci moment vrcholil hodnotou 580 Nm a prenášala ho na zadné kolesá 4-stupňová automatická prevodovka. Zrýchlenie s viac ako 2-tonovým vozidlom zvládne slabšia verzia za 6,6 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h.

Motor mal 12 jednotlivých zapaľovacích cievok, riadené zapaľovanie a vstrekovanie s palivovými mapami vyladenými pre každý valec samostatne. Merač hmotnosti vzduchu už mal novodobú podobu s odporovým drôtikom namiesto klapky v sacom potrubí. Voči konkurencii z BMW to bol pokrokový motor, ktorý však neskôr potrápil každého majiteľa nákladnou údržbou.

Mercedes-Benz w140 S 600 Mercedes-Benz w140 S 600

Pohonnú jednotku po prvýkrát predstavili v luxusnom modeli 600 SEL / S 600 (w140). Neskôr sa objavil tiež v kupé verzii S 600 Coupe, CL 600 alebo SL 600. Vynovená verzia s označením M120S poháňala Mercedes-Benz CLK GTR.

BMW síce prišlo s prvým nemeckým povojnovým dvanásťvalcom, ale až automobilka Mercedes-Benz pripravila pre jeho vrcholnú verziu technologický pokrok. Dvanásťvalcový motor pre konkurenciu z Ingolstadtu však ešte len ležala na projekčných stoloch. Tú vám predstavíme opäť o týždeň.

MM

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov