Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Detroit 2016: svetová premiéra pre Lexus LC 500

Lexus LC 500 stojí na novej podvozkovej platforme, ktorá je prísľubom ešte vyspelejšej dynamiky a jazdných vlastností.

Nové LC 500 je štylistickým pojatím a výkonmi symbolom úspechu, ktorý pramení z intenzívnejšej spolupráce medzi návrhármi a konštruktérmi, ale aj ich snahy vzájomne si pomáhať pri prekonávaní prekážok rôzneho druhu.

Dizajn exteriéru 

Už na prvý pohľad je zrejmé, že spolupráca konštruktérov a návrhárov bola veľmi úspešná, ak to posudzujeme podľa toho, nakoľko sa dizajnové motívy pôvodnej štúdie LF-LC podarilo premietnuť do nového kupé LC 500. Atraktivita kupé LC 500 stavia na atletických prúdnicových tvaroch, zmyselných krivkách, emotívnom stvárnení a splývavej streche z uhlíkových vláken (na želanie – štandardne sklenená strecha). Výsledkom je vysoko funkčná a emotívna karoséria a široko rozkročený postoj.

LC_MS_1-04_GS_3T5_W__mid     LC_MS_1-06_GS_3T5_W__mid

Predné partie LC 500 zaujmú smelou interpretáciou charakteristickej masky chladiča v tvare vretena, z troch strán lemovanej chrómovými dekórami a vyplnenej úplne novým priestorovým rastrom, ktorý z rôznych uhlov mení svoju optiku. Svetlá na denné svietenie v tvare písmena L sú posadené pod novými LED svetlometmi s troma zdrojmi, ktorých konštrukcia umožnila použiť jedny z najmenších projektorov v celom odvetví, aby si vozidlo zachovalo nízku kapotu a krátky predný previs.

Do dizajnu exteriéru LC 500 sa premietla aj funkčná ventilácia, napomáhajúca zlepšovať aerodynamickou stabilitu a chladenie. Dynamický bočný profil vozidla charakterizujú rýchlo klesajúca línia strechy, prúdnicová silueta, dlhý rázvor (2 870 mm) s krátkymi prevismi (920 mm vpredu, 970 mm vzadu) a nízka kapota. Atraktívne krivky a prúdnicové línie sprostredkujú rovnomerné napätie po celej karosérii až k zadnej časti vozidla, do ktorej sú začlenené viacvrstvové koncové svetlá v tenkom vyhotovení s jedinečnou optickou signatúrou vrátane sekvenčného zobrazovania motívu písmena L. K čo najlepšiemu prúdeniu vzduchu pri rýchlej jazde napomáha aj zadný difúzor a (na želanie) aktívny zadný spojler. Kontakt s vozovkou sprostredkujú strojovo opracované zliatinové kolesá s veľkosťou 20″, resp. na želanie 21″ kolesá z kovaného hliníka.

Interiér

Dizajn interiéru LC 500 odráža motív dynamiky a luxusu použitý vo vonkajších partiách. Svojím usporiadaním zdôrazňuje orientáciu na vodiča, ale súčasne zostáva elegantný. Poloha za volantom kupé priamo vyzýva na energickú športovú jazdu, zatiaľ čo intuitívnejšie usporiadanie ovládacích prvkov napomáha rýchlejšie získať potrebnú istotu. Konštruktéri LC 500 sa zámerne snažili o to, aby vzťažný bod bedrového kĺbu vodiča bol čo najbližšie k ťažisku celého automobilu, ktorý tak sprostredkuje najlepšiu možnú spätnú väzbu. Predné sedadlá ponúknu príkladnú oporu a pohodlie na dlhých cestách. Na želanie dodávané športové sedadlá sa pýšia ešte výraznejším čalúnením a lepšou bočnou oporou na rýchly prejazd zákrutami.

LEX-LC5-CY16-0015__mid       LEX-LC5-CY16-0014__mid

Podvozok

LC 500 je vôbec prvým vozidlom Lexus, ktoré bude využívať úplne novú podvozkovú platformu určenú pre prémiové vozidlá Lexus s pohonom zadných kolies, ktorá sa doteraz neobjavila v žiadnom inom vozidle značky, a ktorá je súčasťou novej globálnej architektúry GA-L pre prémiové modely Lexus. Kľúčové vlastnosti tohto nového kupé budú zároveň predobrazom budúcich vozidiel Lexus s motorom vpredu a pohonom zadných kolies. V snahe o precízne jazdné vlastnosti kupé LC 500 sa konštruktéri zamerali na samotný základ platformy a posunuli čo najviac hmotnosti (vrátane motora a cestujúcich) bližšie k stredu vozidla a súčasne nižšie k zemi, aby vozidlo disponovalo čo najlepším ťažiskom.

Zostavu najrôznejších opatrení v súvislosti s preskupovaním kilogramov konštruktéri interne označili ako „ladenie zotrvačnosti“. Vzťažný bod bedrového kĺbu a päty vodiča sa posunul dole, kolesá automobilu boli vytlačené až do rohov karosérie so skrátenými prevismi a hlavná hmota pohonného reťazca bola umiestnená za os prednej nápravy v duchu typického usporiadania s motorom za prednou nápravou. Kupé LC 500 sa tiež spolieha na pneumatiky typu run-flat s ohľadom na čo najlepšie obstavanie priestoru, zníženie hmotnosti (nepoužíva sa rezerva) a skrátenie previsov v záujme optimálnej jazdnej dynamiky. Na dosiahnutie čo najlepšieho rozloženia hmotnosti sa 12V akumulátor presunul do batožinového priestoru.

Aplikovali sa aj ďalšie opatrenia na zníženie hmotnosti, ako sú napr. strecha z uhlíkových vláken (na želanie), hliníkové dverové plášte upevnené na vnútornej konštrukcii dverí vyrobenej z uhlíkových vláken alebo podlaha batožinového priestoru z kompozitov. LC 500 využíva možnosti vysokopevnostnej ocele, a to najviac zo všetkých vozidiel značky Lexus. To prináša vyššiu tuhosť pri súčasnom znížení hmotnosti vozidla – pri jej ideálnom rozložení – v záujme čo najlepšej jazdnej dynamiky. LC 500 sa preto môže pochváliť skvelým vyvážením a prakticky ideálnym rozložením hmotnosti medzi nápravami v pomere 52:48.

Konštruktéri Lexusu navrhli najtuhšiu samonosnú karosériu v histórii tejto značky, čo napomohlo dosiahnuť požadované dynamické parametre tohto nového kupé. Strategické využitie ľahkej vysokopevnostnej ocele v modeli LC 500 pomohlo zaistiť mimoriadne vysokú torznú tuhosť s vyššou odolnosťou voči torzným silám, ako má superšport LFA, ktorý intenzívne stavia na exotických uhlíkových vláknach. Konštrukcia podvozkovej platformy ponúka stabilnú pevnosť v ohybe a tuhosť po celej dĺžke medzi nápravami, čo prináša konzistentné a predvídateľné jazdné správanie a vycibrenejšie reakcie riadenia. Kľúčovým konštrukčným prvkom podvozka sekundujú špeciálne výstuhy v motorovom priestore (oblasť, ktorá je na krútenie pomerne náchylná), veže úchytov predného zavesenia vyrobené z tuhého hliníka alebo doplňujúce prstencové konštrukčné prvky v oblasti zadných blatníkov.

Zvláštnu pozornosť konštruktéri LC 500 venovali aj sústave zavesenia kolies typu multilink. Dvojité guľové kĺby horných aj spodných vodiacich ramien umožňujú reagovať aj na tie najjemnejšie pokyny od vodiča alebo jazdné podmienky. Okrem lepšieho rozloženia záťažových síl toto usporiadanie s dvojitými guľovými kĺbmi tiež pomáha optimalizovať geometriu zavesenia v záujme lepšieho vedenia kolies a presnejších reakcií riadenia s bezprostrednejším prenosom pokynov od volantu. Až na jedno sú všetky vodiace ramená vyrobené z ľahkého kovaného hliníka, čo napomohlo znížiť neodpruženú hmotnosť a súčasne zlepšiť reakcie sústavy zavesenia. Prototypové vozidlo určené na prezentácie je obuté na pneumatikách Michelin Sport: vpredu s rozmermi 245/40 RF21, resp. 275/35 RF21 vzadu. Ak poskladáme dokopy všetky spomínané aspekty jazdných vlastností, LC 500 predstavuje špičkové športové kupé luxusnej triedy, ktoré sa pýši reakciami ostrými ako britva, mimoriadne vyváženou ovládateľnosťou a skalopevnou stabilitou. Úplne nová platforma sa bude aj naďalej vylepšovať a zdokonaľovať počas celej doby životného cyklu vozidla.

Pohonná jednotka

O prenos výkonu na zadné kolesá LC 500 sa stará nová zostava dokonale zladených komponentov s minimom prenosových strát. Srdce nového kupé LC 500 stavia na osvedčenom vysokootáčkovom agregáte V8 s objemom 5,0 litra, ktorý pochádza z modelov RC F a GS F. Nepreplňovaný vidlicový osemvalec V8 bol zvolený pre jeho hladké lineárne reakcie na pokyny od plynového pedála, rovnako ako emotívny zvukový sprievod. Plne hliníkový agregát V8 s 32 ventilmi by mal dosahovať najvyšší výkon 467 k a krútiaci moment 527 Nm. Nový motor bol skonštruovaný s ohľadom na vysokú trvanlivosť, o čom vypovedajú aj ľahké a veľmi pevné kované ojnice alebo titánové ventily, vďaka ktorým sa agregát dobre cíti vo vysokých otáčkach. Pohonná jednotka LC 500 je spojená s duálnou sústavou nasávania, ktorá zlepšuje prívod vzduchu do motora a zároveň prispieva k fantastickému zvukovému prejavu. Tento nepreplňovaný agregát s lineárnym nárastom výkonu je ideálnou pohonnou jednotkou pre vyvážené športové kupé, ktoré zaujme ľahkým ovládaním a mimoriadnym pôžitkom za volantom.

Pri spustení motora LC 500 sa aktivujú špeciálne výfukové ventily na úpravu akustiky, vďaka ktorým vozidlo po naštartovaní hlboko zavrčí. Pri akcelerácii akustický generátor posúva chrapľavú melódiu motora až k hromovému burácaniu, ktorým sa LC 500 odlišuje od svojich konkurentov.

Na prenos výkonu na zadné kolesá slúži nová desaťstupňová automatická prevodovka (v segmente luxusných vozidiel premiéra) s bleskovým radením, ktorá môže smelo konkurovať dvojspojkovým ústrojenstvám. Jednotka je menšia a ľahšia ako niektoré z dnešných osemstupňových prevodových ústrojenstiev. Široké rozpätie sústavy radenia je vďaka desiatim prevodom s malými rozstupmi ideálne pre ľubovoľný jazdný štýl a umožňuje optimálne radenie vo všetkých jazdných podmienkach. Prevodovke sekunduje nový elektronický riadiaci systém so softvérom, ktorý pomáha predvídať pokyny vodiča neustálym sledovaním akcelerácie, brzdenia a síl bočného zrýchlenia.

Nová prevodovka je však len jedným z kľúčových aspektov vozidla, ktorého prvky súvisiace s kontrolou jazdnej dynamiky (prenos výkonu, brzdenie a riadenie) boli zvolené tak, aby pri športovej jazde pripomínali dokonale zladené koncertné teleso. O vyváženej kontrole sa vodič okamžite presvedčí na základe rýchlych a hladkých reakcií prevodovky, lineárneho nástupu výkonu motora a spomaľovania prostredníctvom bŕzd so šesťpiestikovými strmeňmi.

Všetky konštrukčné opatrenia zamerané na platformu a pohonný reťazec LC 500 zapožičiavajú tomuto vozidlu jazdné schopnosti a agilitu, akú by sme pri štvormiestnom kupé ani neočakávali. Vozidlo je schopné akcelerovať z 0 na 96 km/h za menej než 4,5 sekundy.

Elektronická výbava interiéru

Vo vrcholnom kupé sa po prvýkrát objaví multimediálny paket Lexus vo vyhotovení 2017 vrátane grafického užívateľského rozhrania a aktualizovanej, rýchlejšej a pružnejšej softvérovej výbavy s možnosťou budúceho zlepšovania. Cestujúci sa môžu tešiť aj na mimoriadne zážitky pri počúvaní audiosústavy v kabíne vozidla: okrem audio paketu Mark Levinson (na želanie), ktorým nepohrdnú ani skutoční audiofilovia, sa štandardne ponúka nová prémiová audiosústava Pioneer. Špecialisti na akustiku firmy Pioneer v spolupráci s návrhármi karosérie a kabíny LC 500 vylepšili akustické vlastnosti celého interiéru s ohľadom na kvalitu ozvučenia a konštrukčné zmeny, ku ktorým dochádza počas jazdy.

LC 500 sa bude pýšiť aj známym bezpečnostným paketom Lexus Safety System +, ktorý spája niekoľko technológií aktívnej bezpečnosti: bezpečnostný systém na predchádzanie kolíziám (PCS) pomáha predchádzať nehodám a zmierňovať ich následky, asistent pre jazdu v pruhoch (LDA) pomáha zabrániť vozidlu v nechcenom opustení jazdného pruhu, automatické diaľkové svetlá (AHB) pomáhajú zaistiť optimálnu viditeľnosť pri jazde v noci a dynamický tempomat riadený radarom (All-speed DRCC) je schopný fungovať pri všetkých rýchlostiach jazdy.

Balíček Lexus Safety System + v rámci komplexného prístupu k aktívnej bezpečnosti kombinuje radar a kameru s cieľom dosiahnuť čo najvyššiu spoľahlivosť a presnosť.

Lexus, dk

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov