Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Prvý nemecký povojnový dvanásťvalec

Motor s počtom valcov 12 je unikátom na cestách.  Luxusne orientované automobilky však niekoľko špeciálnych motorov s takouto konštrukciou vyrobili.

Prvý unikátny dvanásťvalec v našej rubrike je dvanásťvalec z nemeckej produkcie. Nie je to však bežný motor, v povedomí motoristickej verejnosti sa predstavil ako prvý povojnový nemecký dvanásťvalec.

O motor tejto koncepcie mali záujem viaceré automobilky. Konkurenčný boj s uvedením na trh vyhralo BMW, ktoré vyvinulo verziu 750i (e32). Automobilka predbehla Mercedes-Benz, ktorý tak zostal nemilo zaskočený.

BMW 750i malo premiéru v roku 1987. V tej dobe to nebola pokroková pohonná jednotka, s osvedčenou technikou však získala titul prvého nemeckého dvanásťvalcového motora. S jednoduchou konštrukciou však neprišla jednoduchá údržba.

BMW 750i e32 BMW 750i e32

Verzia 750i využívala v každej hlave valcov jeden vačkový hriadeľ a 2 ventily na valec. Zapaľovanie používalo starý rozdeľovač, vstrekovanie paliva však riadila jednotka motoru. V prípade 750i sú niektoré zdvojené komponenty, medzi ktoré patrila aj riadiaca jednotka alebo elektronické ovládanie škrtiacej klapky.

V dobe vzniku pôsobili 2 riadiace jednotky ako výhľad do budúcnosti, dnes však predstavujú množstvo rizík. V prípade poruchy jednej riadiacej jednotky (nie je to výnimočný stav) motor funguje s polovičným počtom valcov. Druhá strana mince tak predstavuje možnosť dojazdu do servisu, ktorý však tento motor nemá v obľube.

Zážihový dvanásťvalec mal maximálny výkon 220 kW (300 k). Dnes je to nízka hodnota, pohonná jednotka s interným označením M70B50 však ani v dobe vzniku neohúrila výkonom. Jej prednosťou bol kultivovaný chod, ktorý dokazuje aj video s mincou.

Prevodovka bola vždy automatická so 4 rýchlostnými stupňami. Pohonná jednotka sa neskôr dostala tiež do luxusného kupé 8 a získala nasledovníka v podobe verzie M73. V súčasnosti získavajú automobily s týmito motormi na hodnote a sú vyhľadávaným artiklom. Aj s náročnou údržbou a neoslnivým výkonom mu ale nemôžeme uprieť prvenstvo medzi „dvanásťvalcami“ z kolísky automobilizmu.

Pozrite si video akcelerácie na nemeckej diaľnici

V ďalšej časti predstavíme konkurenciu zo Stuttgartu.

MM

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov