Jesenné cesty vyžadujú maximum opatrnosti
V sychravom jesennom počasí musíme na cestách zvýšiť opatrnosť na maximum.
V ostatných týždňoch sme zaznamenali viacero prípadov, keď prišli o život chodci v tmavom oblečení za zníženej viditeľnosti. Vodiči, ktorí zranili chodcov sa zhodujú v tom, že si ich nevšimli, alebo ich zbadali neskoro. Počas troch týždňov (39. až 41. týždeň) eviduje polícia 129 dopravných nehôd za zníženej viditeľnosti, pri ktorých zomrelo sedem osôb. Malo by nás to viesť k mimoriadnej opatrnosti na cestách.
V jesennom období sú evidentne sťažené podmienky na jazdu autami, pretože kombinácia dažďa, mrholenia, tmy a mokrej vozovky si vyžaduje maximálnu koncentráciu. Pamätajme, že jazdu treba vždy prispôsobiť stavu a povahe vozovky, poveternostným podmienkam i svojim schopnostiam a zručnostiam. Rátať treba aj s tým, že vo vyjazdených koľajach môže stojaca voda najmä v zákrutách spôsobiť šmyk. Tomu sa dá predísť len prispôsobením rýchlosti jazdy. Dôležité je jazdiť vždy opatrne, dodržiavať medzi vozidlami bezpečnú vzdialenosť, brzdiť uvážene a najmä včas.
Najzraniteľnejší
Chodci a cyklisti sú tí najzraniteľnejší, len si to neuvedomujú alebo nechcú pochopiť, že nestačí len vidieť, ale aj byť videný. Za nosenie reflexných prvkov sa netreba hanbiť, nie sú určené len pre deti a vo vrecku, alebo v taške vám nepomôžu. Farebné či reflexné oblečenie, osvetlený bicykel a mimoriadna obozretnosť prispievajú k bezpečnosti na cestách. Zákon hovorí jasne, za zníženej viditeľnosti musí mať chodec idúci po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo mať oblečený reflexný bezpečnostný odev. Fatálne následky môžu nastať v prípadoch, ak chodci vstúpia na riadený priechod pre chodcov na „červenú“. Najčastejšie riskujú práve takýmto spôsobom, stretávame sa však aj s prípadmi, keď nepoužijú priechod pre chodcov vôbec, pohybujú sa po nesprávnej strane vozovky a ničím nezvyčajným nie je tmavé oblečenie.
Aj samosprávy môžu prispieť k bezpečnosti na cestách. Polícia už vyzvala starostov, aby predĺžili prevádzku verejného osvetlenia za šera (pred západom slnka) a počas ranných hodín. Nefunkčnosť osvetlenia je totiž ďalším faktorom ovplyvňujúcim vznik vážnych dopravných nehôd.
Najviac nehôd podľa správania sa chodcov bolo spôsobených:
- náhlym vstupom na vozovku z chodníka (krajnice, okraja vozovky) bez rozhliadnutia
- zlým odhadom vzdialenosti a rýchlosti vozidla
- nárazom do vozidla zboku
- náhlou zmenou smeru chôdze (otočenie, vybočenie pri pozdĺžnej chôdzi).
Celková bilancia nehodovosti na slovenských cestách je napriek pozitívnemu trendu v medzinárodnom porovnávaní stále veľmi žalostná. Vlani na nich zahynulo 57 chodcov a 24 cyklistov a väčšina z týchto tragických nehôd sa stala práve v jesennom období v ranných alebo večerných hodinách, teda v čase, keď sú všetci, či už na vozovke, na chodníku alebo na prechode pre chodcov vystavení riziku, že ich vodiči neuvidia.
Autá i cyklisti majú povinnosť svietiť, ale chodci, ktorí sú v cestnej premávke najzraniteľnejší, zatiaľ takúto povinnosť nemajú.
POKUTY ZA OSVETLENIE NA SLOVENSKU | |
Neosvetlenie motorového vozidla počas jazdy pri nezníženej viditeľnosti | 10 až 20 eur |
Neosvetlenie motorového vozidla počas jazdy pri zníženej viditeľnosti | 50 eur |
Neosvetlenie nemotorového vozidla počas zníženej viditeľnosti | 20 eur |
Použitie predných a zadných hmloviek v čase, keď nie je hmla, nesneží alebo neprší | 30 eur |
Neosvetlenie stojaceho vozidla pri zníženej viditeľnosti v obci na mieste, kde tvorí prekážku cestnej premávky alebo na ceste mimo obce | 50 eur |
Zdroj: Minv.sk (šr)
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov