Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


150 rokov od narodenia Václava Laurina

V nedeľu 27. septembra ubehlo presne 150 rokov od narodenia Václava Laurina, jedného zo zakladateľov značky Laurin & Klement.

Vyučený technik položil v roku 1895 spoločne s Václavom Klementom základy dnešnej spoločnosti Škoda Auto. Ich firma Laurin & Klement vyrábala najprv bicykle, následne motocykle a od roku 1905 aj osobné automobily.

„Václav Laurin pred 120 rokmi spoločne Václavom Klementom odštartovali úspech, ktorý

trvá dodnes,“ pripomína Andrea Frýdlová, vedúca Múzea Škoda v Mladej Boleslavi. „Laurin patril vo svojej dobe k priekopníkom mobility, išlo o výraznú podnikateľskú osobnosť počiatkov automobilizmu. Remeselná zručnosť a dômyselnosť ľudí ako V. Laurin zabezpečila Česku česť byť jedným zo základných pilierov výroby automobilov v Európe. Z vízií, plánov a snov zakladateľov automobilky Škoda je dnes realita. Škoda Auto je medzinárodne etablovaným masovým výrobcom automobilov a patrí k značkám s vôbec najbohatšou históriou na svete,“ dopĺňa Andrea Frýdlová.

Václav Laurin sa narodil v malej osade Kamení, ktorá sa neskôr pripojila k obci Pěnčín u Turnova. Pochádzal zo skromných pomerov a najvyššie možné vzdelanie, ktoré mu mohli dopriať jeho rodičia, bolo vyučenie na strojného zámočníka. Od malička vynikal výnimočnou manuálnou zručnosťou, takže nemal v odbore po vyučení núdzu o prácu. V roku 1893 v Drážďanoch úspešne zložil skúšky na obsluhu parného stroja a po návrate do vlasti sa stal v Turnove spoločníkom Josefa Krausa, s ktorým vyrábal vtedy moderné velocipédy. Neskôr sa však profesijnej dráhy Laurina a Krausa rozišli a vtedy čerstvo ženatý Václav Laurin zvolil za svoje nové pôsobisko práve Mladú Boleslav, kde nastal celkom zásadný krok v jeho živote: V roku 1895 tu založil spoločne s Václavom Klementom spoločnosť na opravy bicyklov, ale aj výrobu vlastných bicyklov pod značkou Slavia. V roku 1898 dávali prácu už 40 zamestnancom, o rok neskôr predstavili prvý bicykel s pomocným spaľovacím motorom, predzvesť blížiacich sa motocyklov so značkou L & K. Ich motto znelo „Len to najlepšie je pre našich zákazníkov dosť dobré“.

Netrvalo dlho a obaja partneri pochopili, že budúcnosť patrí automobilom, a tak už v roku 1905 predstavili svoj prvý automobil L & K Voiturette typ A s dvojvalcovým motorom s výkonom 7 konských síl. Technicky nadaný Václav Laurin sa s Václavom Klementom, ktorého obchodný talent bol nesporný, vhodne dopĺňali a v pionierskych dobách automobilizmu spolu dokázali vytvoriť automobilku so širokým výrobným záberom a výraznou orientáciou na exportné trhy. V roku 1925 došlo k fúzii značky Laurin & Klement s plzenským priemyselným gigantom ŠKODA a Václav Laurin sa postupne utiahol do úzadia, aj pre vážne zdravotná ťažkostí. Automobilový svet navždy opustil 4. decembra 1930 vo veku 65 rokov.

Mladoboleslavská automobilka si tento rok pripomína celý rad významných výročí. Okrem 150. výročia narodenia Václava Laurina aj 120. výročie založenia spoločnosti v roku 1895.

Pôvodný malý podnik sa do dnešných dní rozvinul na celosvetovo úspešného veľkosériového výrobcu so siedmimi modelovými radmi a takmer 40 modelovými variantmi. Viac ako 17 miliónov automobilov, vyrobených od roku 1905, je dôkazom sily značky Škoda.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov