Ford Focus ST kombi: Rýchla šťuka
Ford Focus ST kombi patrí medzi vzácne druhy. O hot-hatchoch ste určite už počuli, ale kedy ste naposledy počuli o hot-kombi?
Text: Juraj Hrivnák, foto: Emil Páleš a autor
Schopnosť auta prevážať rodinu, či väčší náklad sa málokedy spája so schopnosťou riadne prevetrať vodičove schopnosti a vyčarovať mu široký úsmev na tvári. Ford Focus ST vo verzii kombi patrí medzi tie svetlé výnimky. Už po pár kilometroch jazdy, ktoré som absolvoval veľmi poctivo, aby sa v motore dôkladne zahriali všetky prevádzkové kvapaliny, som vedel, že Focus ST je špeciálne auto.
RUKY, UŠI, OČI
O svojej výnimočnosti mi začal špeciálny Focus rozprávať hneď po prvých metroch. Sedel som hlboko v úžasne tvarovaných sedačkách Recaro. Cez volant sa mi dostávali informácie o kvalite povrchu vozovky. Dozvedel som sa o koľajách, ktoré by som voľným okom ani nespozoroval. Riadenie je tu extrémne priame – od dorazu po doraz treba iba dvakrát otočiť volantom. Ďalším útokom na zmysly bolo prvé razantnejšie zošliapnutie plynového pedála. Celkom tichý Focus zo seba razom dostal agresívny tón sania, ktorý rezonoval celou kabínou. Motor ťahal ako o život už od nízkych otáčok a pohotovo reagoval na plyn. O týchto veciach vie šofér. Focus ST však má niečo pripravené aj pre okoloidúcich. Po elegantných, ale predsa-len trochu fádnych čierno-sivo-vielych odtieňoch väčšiny testovacej flotily pôsobí oranžová farba Tangerine Scream ako riadne štipľavá facka, ktorá vás má z kómy prebrať do bdelosti. Je úžasná. Myslel si to aj jeden majiteľ mierne upraveného Focusu, ktorý dokonca zastavil na parkovisku, z ktorého som sa chystal vyjsť, aby si oranžové kombi prezrel. „To je Tangerine Scream, však? Nádherná farba! Bál som sa, že nikto nebude mať odvahu na to, aby si ju našpecifikoval. Paráda!“.
PRIVEĽKÉ POKUŠENIE
Focus ST kombi má dvojakú povahu. Na jednej strane je tichý, pohodlný a dajú sa na ňom bez mihnutia oka absolvovať každodenné nákupy, či výlety na chalupu. Jeho podvozok je nastavený geniálne a ani na bratislavských cestách z posádky nevytrasie dušu. Práve naopak – už som sa viezol v menej pohodlných autách, ktoré mali ani nie polovičný výkon nášho Focusu. Druhá strana, na ktorú vás auto neustálym komunikovaním a prosením o „pritlačenie píly“ láka, je priam diabolsky zábavná. Našiel som si sériu zaujímavých, otvorených zákrut, vypol som stabilizáciu, stúpil Focusu riadne na krk a strhlo sa peklo. Auto zarevalo a vystrelilo vpred. Keď som s ním vpálil do zákruty, vysmialo sa mi v zmysle „…a to je všetko?“ a opäť zamierilo k ďalšej zákrute.
…ako sa rodinná strela od Fordu
správala na Slovakia Ringu, to sa dozviete v čísle 9-2014 Auto magazínu.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov