Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


MAN oslavuje 90 rokov so vznetovými motormi

Nemecká automobilka MAN tento rok oslavuje výročie – pred 90 rokmi ako prvý výrobca na svete vybavil automobil so vznetovým motorom priamym vstrekovaním nafty do valcov.

12. marca 1924 inžinieri Sturm a Wiebicke vyrazili z továrne v Augsburgu do Norimbergu vo vozidle MAN Suarer. 4-tonový valník poháňal experimentálny motor, ktorý po prvýkrát vstrekoval palivo priamo do valcov.

Približne 140 km dlhú cestu absolvovali za 5,5 hodiny. Tento úspešný pokus predurčil novú technológiu pre budúcnosť pohonných jednotiek nákladných a osobných vozidiel. Motor bol v porovnaní so súčasníkmi taký kompaktný, že ho dokázali použiť ako pohonnú jednotku motorovéhovozidla.

Proces priameho vstrekovania nafty mal zásadný význam. Bernard Maieerhofer, člen predstavenstva pre výskum a vývoj v MAN prezradil: „Prvý MAN so vznetovým motorom a priamym vstrekovaním predstavuje míľnik v technológii motorov. Každý motor v súčasnosti pracuje s týmto systémom. Jeho najnovšia reinkarnácia je Common-Rail.“

Vyriešením problému, ako zabezpečiť potrebný vstrekovací tlak, bol vynález vstrekovacieho čerpadla a vstrekovacej trysky. Rudolf Diesel patentoval svoj motor v roku 1897. Až do polovice 20-tych rokov používali vznetové motory iba ako statické jednotky v továrňach alebo lodiach. Aj prvé vozidlá MAN mali zážihové motory.

Konštruktéri riešili 2 technické problémy. Prvým bola veľkosť motora a druhým použitie vstrekovacieho zariadenia. Vstrekovanie paliva bez vstrekovania vzduchu bolo obrovským krokom vpred vo vývoji.

MAN Sauer

Vstrekovanie paliva do valcov dosiahli konštruktéri použitím vstrekovacieho čerpadla. Na spracovanie čerpadla potrebovali technici vysokú presnosť, preto celý vývoj prebiehal v réžii inžinierov z MAN-u.

V tomto motore vstrekuje palivo vstrekovacia tryska cez 2 otvory do strán hlavy valcov. Usporiadanie ventilov bolo tiež kľúčovým prvkom úspechu priameho vstrekovania. Prvé pohonné jednotky dosiahli výkon 26,1 kW (35 k) až 30 kW (40 k) pri 1 000 ot./min. Hmotnosť motora dosahovala 420 kg.

Časopis nemeckého združenia inžinierov vydal verdikt, že vznetový motor bez kompresoru od spoločnosti MAN je najvýznamnejšou inováciou vystavenou na berlínskom autosalóne. Prvým zákazníkom, ktorý dostal vozidlá s takýmto vznetovým motorom, bol pivovar Zum Hasen. Tieto vozidlá boli v prevádzke celé desaťročia bez vážnych porúch.

Zákazníci ocenili 2 hlavné výhody nového typu pohonných jednotiek. Prvou bola nízka hmotnosť motora, ktorá dovoľovala zvýšiť užitočnú hmotnosť vozidla. Druhou a najvýznamnejšou výhodou bola úspora paliva. Náklady na pohonné hmoty klesli až o 80 % v porovnaní s dovtedy bežnými  motormi.

MM, MAN

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov