Test: BMW R18 – Nedokonale dokonalé

BMW R18. Hovorí sa, že veci „Made in Germany“ sú dokonalé. BMW R18 ani zďaleka nie je, no práve tie „nedokonalosti“ ho robia dokonalým.

 

Foto: Peter Varga, Marek PAUCO

Er-osemnástka je jednou z najviac retro motoriek súčasnosti. Pre BMW typické valce trčiace do boku, zvody výfukov s rebrovanou spojkou pri hlave valcov, mohutný blok motora, rúrkový rám, nádrž v tvare kvapky s pochrómovaným skrutkovacím krytom hrdla, sedadlo tvarované do trojuholníka, kruhový svetlomet a kruhový budík najjednoduchšieho tvaru ciferníka, aký môže byť… Naoko všetko ako na motorkách spred desiatok rokov, ale technika, samozrejme, dnešná. Motoriek s retro dizajnom a modernou technikou je však ako maku. V prípade BMW R18 sa však spomínané „retro“ dizajnom ani zďaleka nekončí. BMW vám totiž vracia aj pocity z jazdy na motorke spred desiatok rokov.

A to už od štartovania. Neštartujete síce nakopávačkou ako za „starých dobrých“ čias, to by dnes nebolo ani dobré, ani prípustné, ale elektricky, ako sa patrí, no  keď motor naskočí, tak to s vami doslova trhne a riadidlá sa rozkmitajú. Na voľnobehu potom zreteľne cítite vibrácie, samotné voľnobežné otáčky lietajú hore a dole. A nie je to tým, že by inžinieri BMW nevedeli vyhladiť voľnobežné otáčky, jednoducho to nechceli. Vibrácie viac či menej cítite prakticky v celom spektre otáčok motora. Ďalšia vec je, že pri podraďovaní s motorkou sekne. Jednak kardan nepustí a jednak gigantické valce pozdĺžne 1,8-litrového motora majú svoju zotrvačnosť. K retro prvkom patrí aj pomerne jednoduchý kruhový budík. Po obvode je analógový rýchlomer, uprostred zopár kontroliek a v spodnej časti malý displej palubného počítača. Motorka nemá ukazovateľ množstva paliva, namiesto neho má počítadlo kilometrov najazdených na rezervu. Totálnym retro prvkom je prepínací ventil na rezervu. Ten však, samozrejme, nemusíte prepínať ihneď, ako palubný počítač začne rátať kilometre na rezervu. K dispozícii máte ešte mnoho kilometrov, pokojne stihnete natankovať.

Dr. Jekill & Mr. Hyde

Motor vyvinie 67 kW a 158 Nm, takže vám asi nemusím šťavnato vykresľovať, čo sa stane, keď naplno pootočíte plyn. Er-osemnástka trieli dopredu, že sa musíte držať. Mimochodom, v rýchlosti 100 km/h točí motor zhruba 2 200 otáčok. Motor ako taký ma však nijako neoslovil zvukom. Testovaný exemplár mal našťastie v opcii príplatkový výfukový systém Dr. Jekill & Mr. Hyde s aktívnymi klapkami. Po ich otvorení sa začne hromobitie a na záver spomalenia so zaradeným stupňom aj pekne strelí. S montážou stojí až 3 500 eur, ale verte mi, stojí to za to. Samotný motor má tri mapy. V režime Rain skapal pes, ale o to práve ide. V režime Roll už ide, ale roztancuje vás až režim Rock – v ňom to žije.

Vyhovuje mi

Sedíte ultra hlboko, dokonca tak, že kolená máte vyššie ako zadok. Pri mojej výške 176 cm som mal ruky natiahnuté ďaleko dopredu, telo veľmi mierne naklonené dopredu, čo mi maximálne vyhovovalo. Cítil som sa tak trochu „naštartovane“, pripravený na rýchlejšiu jazdu. Sériovo má R18-ka klasické stúpačky, no testovaný kus mal niekoľko príplatkových prvkov a medzi nimi aj veľmi komfortné plošiny. Tá ľavá však nenecháva príliš veľa miesta na to, aby ste pri radení smerom nahor mohli podobrať radičku. Preto je tu aj radička na pätu, ktorú som si obľúbil tak, že som potom na ďalšej motorke kopal pätou do prázdna.

Sedadlo je pomerne tvrdé, ale pohodlne tvarované. Tvrdý je aj podvozok, a v spojení s malým zdvihom zadného kolesa to na horších cestách najmä váš chrbát riadne schytá. Prekvapilo ma tiež to, že zadné koleso ide pri brzdení pomerne skoro do sklzu. Zaujímavá je aj geometria s dopredu natiahnutým predným kolesom a pomerne veľkým sklonom prednej vidlice. BMW R18 nie je najobratnejšia motorka, navyše pomerne skoro vás v náklone zastavia hlásiče. Zato v priamom smere a v dlhých zákrutách exceluje. Mimochodom, motorka váži úctyhodných 345 kg, a túto hmotnosť vám pripomenie už aj pri dvíhaní z bočného stojanu. Preto príde vhod elektrická spiatočka, ktorú mala motorka v rámci príplatkových prvkov.

Dajte jej šancu

Keď si na BMW R18 sadnete z bežnej motorky, asi budete sklamaný. Ani zďaleka nie je dokonalá, má totiž množstvo „chýb“, práve ony ju však robia dokonalou. Pretože BMW R18 vás vráti do „starých dobrých čias“, keď ste na motorke neboli iba módny doplnok, ktorý je tam preto, aby motorka nejazdila sama od seba, ale sami ste ju ovládali.

Test: BMW R 1250 GS Triple Black: Svätý grál

Stručne

Čo treba uznať

  • Priamočiary stroj s pocitom pôvodnej mechanickej surovosti.

Čo nám chýbalo

  • Ukazovateľ paliva.

Čo nás prekvapilo

  • Inžinieri sa vôbec nesnažili potlačiť mechaniku hnacieho ústrojenstva.

BMW R18

Cena (základ/test)                                                         21 350/28 338 €

Záruka                                                                                2 roky bez obmedzenia km

Motor

  • Kvapalinou chladený B2/8V, zdvihový objem valcov 1 802 cm3, max. výkon 67 kW (91 k) pri 4 750  ot.min-1, max. krútiaci moment 158 Nm pri 3 000 ot.min-1. Emisie CO2 n. u. g/km.

Jazdné výkony

  • Pohotovostná hmotnosť 345 kg, vmax= ~180 km/h, spotreba výrobca/test 5,6/5,2 l/100 km.
BMW Motorradbmw r18bmw sloveskofotorecenziaskusenostitest
Komentáre (0)
Pridať komentár