Test: BMW R 1250 GS Triple Black: Svätý grál

BMW R 1250 GS Triple Black je motorka, ktorú sa všetci ostatní snažia poraziť.

Podobne ako Porsche Cayenne zachránil Porsche pred krachom, tak aj divíziu motocyklov BMW zachránil model GS. Vlastne to bola prvá SUV motorka. Skratka G/S (Gelände/Strasse, čiže Terén/Cesta) je v podstate skratkou účelu tejto cestnej enduro motorky, ktorá si svoje meno vydobyla najmä na neúprosných pretekoch rely Paríž – Dakar v roku 1980. Pre BMW bolo toto víťazstvo nutnosťou. Kedysi neexistoval internet a motoristický šport bol jedinou účinnou reklamou, ktorá bola nielen globálna, ale prinášala značkám aj večnú slávu. Pretočme hodinky o viac ako 40 rokov dopredu a predo mnou stojí nádherná čierna GS na cestných pneumatikách, ktorú akoby som konfiguroval ja sám. Nádherný vzhľad s výpletovými kolesami a masívnym centrálnym kufrom nepotrebuje komentár. Ak sa vám nepáči, tak smer konfigurátor to za vás vyrieši doslova v priebehu pár minút a môžete si vytvoriť vlastnú predstavu ideálnej GS-ky. Výhovorky v tomto smere neexistujú.

A neexistujú ani v prípade vášho strachu pred cestovným endurom, jeho výškou, či dokonca motorom typu Boxer. Vývoj aký prekonal rad GS v posledných rokoch celkom zmazal nevýhody koncepcie GS. V tomto prípade už iba nasadnete a idete. A nebudete sa stačiť diviť nad tým, ako sa konštruktérom podarilo eliminovať prejavy motora typu Boxer, či pocit ťažkej motorky. Lebo ťažká je. Všetko, čoho ste sa kedy pri modeli GS báli zmizlo. Výsledkom je dojem absolútne ľahko ovládateľnej motorky, ktorú naklopíte na limit snáď už aj na parkovisku. Príplatkový výfukový systém od Akrapoviča je súčasťou tejto hry a najskôr znie ako tuningový výfuk na skútri, neskôr prechádza do hlbších tónov a poskytne „géese“ ten správny „soundtrack“. Neexistuje oblasť, kde by som kritizoval. Opakujem, kedysi GS nielen bola, ale aj pôsobila ťažko, čo bol problém ak ste neboli skúsený motorkár, dnes sa dá ovládanie porovnať so skútrom. A to neklamem.

Elektronicky riadený podvozok ESA sa postará o to, aby ste nebáli žiadneho výmoľa, či zlého asfaltu. Spôsob akým dokáže tento podvozok eliminovať nerovnosti sa dá porovnať jedine so vzduchovým podvozkom na automobiloch. Ak treba, viete si doobjednať automatické zníženie podvozka elektroniky. Brzdy? Vpredu dva kotúče s priemerom 305 milimetrov s plávajúcimi štvorpiestovými strmeňmi a vzadu jeden 276 milimetrový kotúč s plávajúcim strmeňom s dvoma piestami. Nechýba ABS a predná brzda je prepojená s tou zadnou, takže ani prudké brzdenie v zákrute neskončí podšmyknutím predného kolesa a zabudnúť môžete aj na povestné klesnutie prednej časti pri prudkom brzdení. Aby toho nebolo málo, nechýba ani Hill Holder, čo znamená, že ak silno stlačíte zadnú brzdu, tak sa motorka zabrzdí až kým jej nedáte povel na rozjazd. Spraviť chybu pri bežnej jazde je v tomto prípade prakticky nemožné. Limit naklopenia motorky je v podstate šírka trčiacich valcov do bokov plus ochranný rám v našom prípade.

Motor má po novom maximálny výkon rovných 100 kW (136 koní) a maximálny krútiaci moment je 143 Nm, Suchopárna dvojica informácii prezrádza, že aj napriek tomu, že R 1250 GS je dynamická motorka podstatou stále ostáva všadeprítomný krútiaci moment. Toho je prebytok, takže motor ťahá prakticky od voľnobežných otáčok. Ak budete využívať tento fakt, môžete rátať aj s príjemnou spotrebou paliva na úrovni piatich litrov benzínu na 100 kilometrov. Motor si dokážete nakonfigurovať, k dispozícii sú jazdné režimy Road, Rain a ECO, ale keď si priplatíte, máte navyše aj režimy Pro, teda Dynamic a Enduro v prípade, že to s jazdou v teréne myslíte vážne. Koncept diaľkového cestovania zvláda GS asi najlepšie zo všetkých konkurentov o čom svedčí aj 6,5 palcový TFT displej s konektivitou a ľahkým ovládaním cez otočné tlačidlo a prídavný držiak na navigáciu. Nechýba USB výstup ani klasická 12 Voltová zásuvka. Zimy sa báť nemusíte, riadidlá sú vyhrievané a za mierny príplatok vám bude vyhrievať aj zadnú časť tela. Prosto ideálna motorka. Hoci v tomto prípade za cenu auta, no to fanúšikom a aj majiteľom tejto motorky iba pridáva na imidž. A o ten ide nielen v prípade áut, ale aj motoriek.

Stručne

Čo treba uznať

Je to stále najlepšia motorka, ku ktorej sa ostatné len prirovnávajú.

Čo nám chýbalo

Viac času v sedle motorky.

Čo nás prekvapilo

Istota s akou táto motorka jazdí.

BMW R 1250 GS Triple Black

Cena (základ/test)                                                         17 900/25 050 €

Záruka                                                                                3 roky bez obmedzenia km

Motor

Kvapalinou chladený R2/8V, zdvihový objem valcov 1 254 cm3, max. výkon 100 kW (136 k) pri 7 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 143 Nm pri 6 250 ot.min-1. Emisie CO2 99 g/km.

Jazdné výkony

Pohotovostná hmotnosť 249 kg, vmax = ~200 km/h, spotreba výrobca/test 4,7/5,0 l/100 km.

BMWBMW MotorradBMW R 1250 GSTripple Black
Komentáre (0)
Pridať komentár