EÚ sa dohodla na emisiách
Európska únia (EÚ) dosiahla kompromis v otázke, ako výrazne znížiť emisie oxidu uhličitého. Do roku 2030 bude nutné škodlivé emisie v prípade osobných automobilov znížiť o 37,5 percenta, v prípade úžitkových vozidiel o 31 percent. Za základ k výpočtu zníženia emisií sa považuje rok 2021.
Európsky parlament a Rada EU tak odstránili názorové rozdiely medzi krajinami s výrazným podielom výroby automobilov a zákonodarcami, ktorí myslia častejšie na ochranu životného prostredia. O výsledkoch rokovaní informoval eurokomisár pre energetiku a klímu Miguel Arias Caňete.
Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) vo vyhlásení vyslovilo vážne pochybnosti nad záväzkom, ktorý bude mať dopad na pracovné miesta v automobilovom priemysle. EÚ bola celé mesiace rozdelená v názore, ako prísne sa postaviť k emisiám CO2 z osobných a dodávkových áut.
Nemecko, ktoré má najväčší automobilový sektor v únii, napríklad varovalo, že tvrdé ciele by mohli poškodiť celé odvetvie a viesť ku strate mnohých pracovných miest. Predstavitelia Európskeho parlamentu a Európskej komisie sa snažili v niekoľkých rokovacích kolách nájsť spoločný postoj.
Exekutíva EÚ pôvodne navrhovala znížiť do roku 2030 emisie o 30 percent z úrovne roku 2021. Plán podporilo Nemecko, niekoľko členských krajín vrátane Holandska a Francúzska, ale bolo pre zvýšenie limitu pre osobné vozidlá na 35 percent.
Európsky parlament v októbri hlasoval v prospech 40-percentného zníženia emisií do roku 2030 s tým, že pre rok 2025 by mal platiť prechodný cieľ 20 percent, čo sa automobilovému priemyslu nepáčilo.
Ciele obmedziť emisie v doprave, jedinom odvetví, kde sa emisie naďalej zvyšujú, majú únii pomôcť dosiahnuť do roku 2030 celkové zníženie emisií skleníkových plynov o 40 percent. Štáty EÚ patria medzi takmer 200 krajín, ktoré sa zhodli na pravidlách pre zavedenie parížskej dohody o klimatických podmienkach z roku 2015.
„Som presvedčený, že naša ekonomická budúcnosť závisí na tom, akým spôsobom budeme riešiť budúcnosť. A k nej čistá mobilita patrí,“ skonštatoval viceprezident Európskej komisie pre energetickú úniu Maroš Šefčovič, podľa ktorého tieto aktivity povedú k investíciám do hodnotového reťazca EÚ, vrátane batérií a ďalších kľúčových technológií.
-jj-
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov