Fiat 500X: Turínske prekvapenie
Fiat 500X, mestský crossover pre duchom mladých, prešiel výrazným omladením. Zaujímavejšia ako osviežený dizajn však pre nás bola nová technika.
Fiat na kultovej päťstovke postavil celú rodinu modelov. Niektoré majú v mestským mini spoločného viac, iné skôr menej. Crossover 500X som od počiatku radil do prvej skupiny a po aktuálnych zmenách to platí ešte viac. Toto auto má skrátka štýl Made in Italy.
Ku vkusným zmenám v dizajne karosérie a interiéru navyše pribudlo to podstatné. Omladená päťstovka na vysokej nohe dostala výbavu, ktorá je pre jazdu v meste dôležitá. Začneme modernými LED reflektormi a zadnými skupinovými svetlami, pokračovať môžeme asistentmi, ktoré zabránia kolíziám počas jazdy aj parkovaní. Multimediálny systém teraz dokáže komunikovať s mobilnými telefónmi obidvoch platforiem. Toto všetko robí jazdu príjemnou a bezpečnou. Je ale táto modelka pripravená na nástrahy mesta? Hneď po prebraním kľúčov od vozidla som ho postavil čelom k nadštandardne vysokému obrubníku. Hoci bola spodná hrana nárazníka na pohľad nízko, ku kontaktu s obrubníkom ešte zopár centimetrov chýbalo.
Mimoriadne dôležitá zmena sa odohrala aj pod prednou kapotou. A keďže je Fiat 500X jednoznačne mestským crossoverom, na testovacie kilometre som si zo zostavy siedmich agregátov vybral dve benzínové novinky nesúce označenie FireFly Turbo. Začnem preplňovaným litrovým trojvalcom s maximálnym výkonom 88 kW (120 k), ktorý štandardne spolupracuje so šesťstupňovým manuálom. Jazda v meste bola príjemne svižná, motor na želanie vodiča reagoval s chuťou. Ako základná motorizácia obstojí litrový trojvalec bez straty kvetinky. Toto teda rozhodne nie je prípad základného modelu s výhodnou cenou od…, ktorý si aj tak nikto nekúpi. Pri „obyčajnom“ aute by som si povedal fajn. No toto je zvonka aj zvnútra veľká kočka a tá potrebuje niečo viac. A to viac som dostal po presadnutí do auta so štvorvalcom 1.3 Turbo (110 kW/150 k). Motor ide za plynom ochotnejšie, jeho prejav je kultivovanejší a čo je kľúčové, je sériovo skombinovaný so šesťstupňovým dvojspojkovým automatom DCT. A to je pre jazdu v meste o poznanie lepšia a komfortnejšia kombinácia.
Fiat 500X po zmenách vyzrel a vďaka novým motorom emóciu z dizajnu prenáša aj do emócie pri šoférovaní. A to je to, čo z neho robí veľmi zaujímavé auto pre ľudí, ktorí vedia, že vkusne navrhnutá a kvalitne vyrobená móda stojí o čosi viac, než možno rovnako funkčná, ale konfekcia.
Text: Peter Lacena, foto: archív
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov