Renault Twingo GT vs Abarth 595 Competizione
Renault Twingo GT vs Abarth 595 Competizione. Ak sa za volantom radi zabávate a veľa jazdíte v meste, každé z týchto áut má svojský recept, ako vás potešiť.
Možno si myslíte, že som sa zbláznil. Porovnávať 180-koňový Abarth 595 s trojvalcovým Twingom GT? Cenovo sú od seba tiež na míle vzdialené. Lenže niekedy tabuľky a peniaze nie sú až také dôležité. Niektorí v aute hľadajú takzvané „je ne sais quoi“ a práve toho majú obe miniautíčka plné priehrštia.
Nová hračka na ihrisku
Renault Twingo GT pridáva k hravému dizajnu, čarovnej priestrannosti a jedinečnej koncepcii s motorom vzadu a zadným náhonom aj porciu zábavy navyše. Stačilo, aby naň svoje čarovné know-how dýchlo oddelenie Renault Sport a Twingo sa zmenilo z obratného mestského presúvadla na sympatického malého chuligána. K trochu výbušnejšiemu charakteru autíčku dopomohlo preladenie trojvalcového motora s objemom miniatúrnych 0,9 litra. Nová palivová pumpa, výkonnejšie vodné čerpadlo, upravený výfukový systém s nižším protitlakom a zvýšenie tlaku turbodúchadla podstatne zvýšili výkon motora. Ten teraz namiesto 66 kW (90 koní) produkuje rovných 80 kW (110 koní). Krútiaci moment vzrástol ešte markantnejšie. Z pôvodných 135 Nm je teraz slušných 170 Nm. Zaujímavé je, že aj s tým istým turbodúchadlom je teraz táto vyššia hodnota dostupná skôr, teda už pri 2 000 otáčkach. Predtým dosahovalo Twingo svoje maximum až pri 2 500 otáčkach. Aby sa výkonnejší motor lepšie nasýtil vzduchom, dostalo Twingo GT malý náduch na ľavej strane karosérie. Pôsobí trochu hračkársky, ale je funkčný, pretože znižuje teplotu nasávaného vzduchu o 12 % a zvyšuje prietok sacím potrubím až o 23 %. Pri motore sa však inžinieri z Renault Sportu nezastavili. Auto dostalo o 20 mm nižší podvozok s prepracovanými tlmičmi a tuhším stabilizátorom. Kolesá majú teraz priemer až 17 palcov. Pochádzajú z konceptu Twin’Run a obúvajú pneumatiky so šírkou 175 mm vpredu a 205 mm vzadu. Na záver inžinieri popracovali ešte na stabilizácii. Tá sa síce nedá vypnúť, ale je nastavená tak, aby povolila vodičovi robiť jemné drifty na výjazdoch zo zákrut. Plynový pedál je zas naladený tak, aby motor mal ostrejšiu odozvu.
Bez konkurencie
Máte na vašu mestskú hračku oveľa väčší rozpočet? Napríklad 34-tisíc eur? Zabudnite na Clio RS Trophy s výkonom 220 koní, 320-koňový Civic Type R, aj na 280-koňový Megane RS. Máte predsa možnosť kúpiť si Abarth 595 Competizione, ktorý má výkon až… 180 koní. Lenže má taký prebytok charakteru, že zaň proste musíte zaplatiť. Jeho 1,4-litrový turbo štvorvalec vydychuje cez taký krásne hlučný výfuk, až sa čudujem, že je legálny. Jeho agresívne nárazníky, spojler a difúzor sa snažia, aby ste karosériu Fiatu 500 brali vážne a strašne sa im to nedarí. A to nie je kritika. Sú tu však veci, pri ktorých nadšený motorista spozornie: mnoholúčové ultraľahké disky pod sebou ukrývajú obrovské dierované kotúče bŕzd Brembo so štvorpiestikovými strmeňmi vpredu. V päťstupňovej prevodovke s jednoducho (a geniálne) guľatou hlavou radiacej páky je integrovaný samosvorný diferenciál. Podvozok je navyše znížený o 3 milimetre a stojí na špeciálnych tlmičoch Koni. Takže Abarth nie je iba na parádu. Na druhej strane, v pomere cena/výkon absolútne nemá konkurenciu. Nič drahšie si s týmto výkonom nekúpite.
Praktickosť, kde ju nehľadáte
Nie všetko na svete však musí dávať zmysel. Aj preto porovnávam zdanlivo neporovnateľné autá. Začnem Twingom GT. Určite nie som sám, ak poviem, že vyzerá božsky! Je chutné, s príjemným náznakom drzosti, perfektnou farebnou schémou a tie kolesá z neho robia fakt seriózne vyzerajúce auto. Po usadnutí do jeho interiéru ma vždy prekvapilo, ako vysoko je podlaha. Posed za volantom je teda pre vyšších ľudí trochu neprirodzený, aj keď pozícia samotného volantu je celkom dobrá. Sedadlá pochádzajú z obyčajného Twinga, čo je trochu škoda, keď viem, aké parádne má Clio RS alebo Megane GT. Aspoň, že majú GT zafarbenie, ktoré pekne dopĺňa ostatné farebné prvky v interiéri. Úžasné na Twingu je, aké je napriek svojim rozmerom praktické a priestranné. Zmestia sa doň štyria dospelí. Vo dverách má obrovské kapsy. Vzadu sú dokonca doplnené o praktickú gumičku, ktorá drží predmety pekne na mieste. Dlhšie predmety si odložíte aj pod zadné sedadlá. Kufor nie je veľký, ale má relatívne kubický tvar, a tak je dobre využiteľný. Najpraktickejší element Twinga GT však nenájdete v interiéri. Je ním totiž jeho polomer otáčania, ktorý je len 4,3 metra! S Twingom GT sa otočíte takmer na mieste a je to nesmierne návykové.
Za štýl sa platí
Obratnosť Twinga GT je taká návyková, že keď som si presadol do Abarthu 595 Competizione, chvíľu som vyzeral ako čerstvý držiteľ vodičského oprávnenia. Mnoho manévrov som musel robiť na viackrát. Ale nie som na vine iba ja. Abarth v skutočnosti napriek svojim piadirozmerom nie je veľmi obratný. Ani odkladacích priestorov v ňom nie je toľko a nie sú ani také praktické. Ak ste čítali test tohto Abarthu od môjho kolegu Peťa Vargu (AM 10/2017), nasledujúce riadky vás možno trochu zmätú. Jemu totiž toto auto sadlo ako uliate. Ja, žiaľ, to isté povedať nemôžem. Začnem sedadlami. Úžasné Sabelty s karbónovou škrupinou vyzerajú perfektne, ale pre mňa sú príliš široké, s tvrdou a zle tvarovanou chrbtovou časťou a úplne im chýba opora ramien. Opierka hlavy je tiež strašne ďaleko. Ďalej je tu priestor nad hlavou, resp. jeho nedostatok. Vo verzii s otváracou strechou som sa totiž hlavou dotýkal strechy a nebol to vôbec príjemný pocit. Ľuďom s výškou nad 190 cm teda odporúčam vynechať otváraciu strechu a určite si treba posed v aute vyskúšať. Ak plánujete s autom jazdiť na okruhu, je možné, že s prilbou by ste sa doň nezmestili už vôbec. Posed na zadných sedadlách je vyslovene núdzový. Čo sa mi však ráta, je perfektná pozícia za volantom (ak si odmyslím nedostatok priestoru nad hlavou). Pedále sú perfektne rozmiestnené na medziplyny a radiaca páka je hneď pri volante. To sa mi veľmi páči. Tiež sa mi páči až obsesívna pozornosť venovaná detailom: logá škorpióna, červené tiahla sklápania sedadiel, karbón kade-tade… Vidno, že najviac času nad týmto autom sa ušlo práve dizajnérom.
Kde je zábava?
Poďme konečne jazdiť. Renault Twingo GT je hneď po pár metroch odlišný od „bežnej“ verzie. Jeho motor je oveľa ochotnejší a som až prekvapený, aký sa zdá byť živý. Síce tu nie je otáčkomer, ale mám pocit, že ťahá už od nízkych otáčok. Moje Twingo je vybavené šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou EDC, ktorej logika radenia je prosto famózna. Pri ostrejšom brzdení okamžite podraďuje, takže pri výjazde už máte zaradený správny prevodový stupeň. Radí rýchlo a pri každom preradení to trochu zaduní vo výfuku. Manuálny režim som ani nepotreboval využívať, ale potešilo by ma, keby mal rovnakú logiku ako v Cliu R.S. Teraz sa radí na vyššie stupne tlačením páky dopredu a podraďuje smerom dozadu, čo nie je intuitívne. Veľmi chválim aj podvozok. Auto pre svoj krátky rázvor a takmer neexistujúce previsy síce nemôžem nazvať pokojné, ale vždy, keď som ho zoznámil so zákrutou, fungovalo výborne. Predná náprava má perfektný grip a odozva na riadenie je famózna. Škoda toho nevypínateľného ESC. Je pravda, že dovolí jemné šmyky, ale myslím, že Renault mohol byť odvážnejší. Naladenie podvozka je veľmi neutrálne, až mám pocit, že sa inžinieri snažili čo najviac „poprieť“ koncepciu auta s motorom vzadu. Aj tak však jazdí výborne a na prepletanie sa mestskými uličkami si neviem predstaviť nič lepšie. Dokonca ani tá automatická prevodovka mi tu nevadila. Páčilo by sa mi, keby malo Twingo GT výraznejší zvuk z výfuku. Myslím, že trojvalec s krátkym športovým výfukom by mohol znieť veľmi zaujímavo. Abarth 595 Competizione je po Twingu GT hotové zviera. Už len jeho zvuk z výfuku akoby pochádzal z dvojnásobne veľkého motora. V nízkych otáčkach v ňom dokonca počuť aj jemné pískanie turbíny! Po pridaní plynu sa chvíľu nič poriadne nedeje, ale potom treba veru pevne držať volant, lebo Abarth začne dosť zbesilo zrýchľovať a dosť pri tom ťahá za ruky. Toto je auto pre chlapov! Vďaka samosvoru má výbornú trakciu. Nechápem, prečo nemá vypnuteľnú stabilizáciu, najmä ak jej zásahy sú dosť brutálne. Podvozok je dosť tvrdý a prepožičiava autu veľkú stabilitu. Na mňa možno až príliš. Kolega Peťo sa so mnou síce hádal, ale mne sa zdal Abarth trochu nedotáčavý a nevedel som ho plynom prinútiť utiahnuť líniu. Na brzdách sa mi to občas podarilo, ale môj celkový pocit je taký, že Abarth si treba užívať najmä v oblasti akcelerácie, ideálne medzi nejakými budovami či v tuneli, kde sa naplno rozoznie jeho výfuk. Aj pomalá jazda v meste je vďaka úžasne naladenému výfuku doslova zážitkom. Do serpentín by som teda paradoxne radšej zobral Twingo GT. Bodaj by sa dal skombinovať motor Abarthu s podovzkom a koncepciou Twinga GT. K tomu ešte vypínateľná stabilizácia, samosvor… Ale to už sme v ríši snov.
Tabuľka | ||
Renault Twingo GT | Abarth 595 Competizione | |
Cena | ||
Základ/verzie od/test [€] | 13 190/16 390 | 17 700/34 660 |
Záruka | 5 rokov/100 000 km | 2 roky bez obmedzenia km |
Technika | ||
Valce/ventily/palivo | R3/12V/zážihový preplňovaný | R4/16V/zážihový preplňovaný |
Prevodovka | R6 | M5 |
Zdvihový objem valcov [cm3] | 898 | 1 368 |
Výkon [kW (k) pri min-1] | 80 (110)/5 750 | 132 (180)/5 500 |
Krút. moment [Nm pri min-1] | 170/2 000 | 250/3 000 |
Max. rýchlosť [km/h] | 182 | 225 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] | 10,4 | 6,7 |
Priemerná spotreba paliva výrobca/test [l/100 km] | 5,8/6,8 | 6,0/7,5 |
Emisie CO2 | 132 | 139 |
Parametre | ||
D/š/v [mm] | 3 595/1 646/1 554 | 3 660/1 627/1 485 |
Rázvor náprav [mm] | 2 492 | 2 300 |
Objem batož. priest. [dm3] | 219 | 185 – 550 |
Prevádz. hmotnosť [kg] | 1 103 | 900 |
Objem palivovej nádrže [l] | 35 | 35 |
Line-in, USB – áno, Wi-Fi – nie, Bluetooth – áno, MirrorLink – áno ø7,0″ | Line-in, USB – áno, Wi-Fi – nie, Bluetooth – áno, MirrorLink – áno ø7,0″ | |
Čas na okruhu: N/A | Čas na okruhu: N/A | |
+ obratnosť, výborné riadenie | + zvuk výfuku | |
+ variabilita, priestrannosť | + samosvorný diferenciál | |
+ odkladacie priestory | + do bodky premyslený dizajn | |
+ jazdné vlastnosti | + výkon motora | |
– vysoká podlaha | – trochu neohrabaný podvozok | |
– nevypínateľné ESC | – priestor v kabíne | |
– ECO režim spojený s klimatizáciou | – cena |
Text: Juraj Hrivnák, foto: autor
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov