Nová Škoda Fabia Combi: Praktická elegancia
Na tohtoročnom autosalóne v Paríži oslavuje svetovú premiéru nielen nová Fabia, ale aj Fabia Combi, ktorá je najobľúbenejším modelom v segmente malých kombi.
Tretia generácia modelu Fabia Combi stanovuje nové meradlá v ponuke priestoru, funkčnosti a ohľaduplnosti k životnému prostrediu. Vzhľad novinky zaujme emocionálnym dizajnovým jazykom. Nová Fabia Combi ponúkne moderné prvky bezpečnosti, komfortu a infotainmentu, ktoré boli doteraz výsadou automobilov vyšších tried. Na prvé európske trhy vstúpi nová Škoda Fabia Combi už v januári 2015.
Začiatkom roka 2015, teda len niekoľko týždňov od štartu predaja novej generácie modelu Fabia, vstúpi na prvé európske trhy tiež nová Fabia Combi. Týmto modelom chce česká automobilka ďalej posilňovať úspech svojho obľúbeného malého kombi, ktoré je neoddeliteľnou súčasťou ponuky mladoboleslavskej značky už od roku 2000. Do konca augusta 2014 dodala Škoda Aaut svojim zákazníkom viac ako 1,1 milióna vozidiel Škoda Fabia Combi oboch generácií.
Fabia Combi zosobňuje tradičné kvality vozidiel značky Škoda. Ponúkne dostatok vnútorného priestoru, rad praktických Simply Clever riešení, nízku spotrebu, vyspelú techniku a výhodný pomer ceny a ponúkanej hodnoty. Vďaka týmto vlastnostiam sa stala najpredávanejším malým vozidlom s karosériou kombi.
Pri kompaktných vonkajších rozmeroch ponúka nová Fabia Combi dostatok priestoru až pre päť cestujúcich a ich batožinu. S objemom 530 litrov je batožinový priestor najväčší vo svojom segmente. Základný objem je oproti predchádzajúcemu modelu o 25 litrov väčší. Po sklopení zadných sedadiel sa prepravná kapacita modelu Fabia Combi zväčší na 1 395 litrov.
Nová Fabia Combi ponúka nielen veľa miesta pre cestujúcich a ich batožinu, ale vnútorný priestor je zároveň využitý lepšie a praktickejšie než kedykoľvek predtým. Posádke modelu Fabia Combi uľahčuje život až 17 Simply Clever riešení. Desať z nich je pre tento model v ponuke prvýkrát.
Nová Fabia Combi môže byť na želanie vybavená variabilnou medzipodlahou v batožinovom priestore. Ide o zvýšenú podlahu, ktorá delí batožinový priestor do dvoch horizontálnych rovín a zvyšuje tak rozsah jeho využitia. V hornej polohe sa podlaha fixuje tak, že sa jednoducho zasunie do dvoch držiakov v bočných stenách. Medzipodlaha je vybavená háčikom na pružnom úchyte, ktorý ju po zavesení na hornej hrane vstupného otvoru udrží odklopenú a uľahčí tak manipuláciu s nákladom. Maximálna kapacita batožinového priestoru je k dispozícii po presunutí medzipodlahy do dolnej pozície.
Technológia MirrorLink™ umožňuje zrkadliť aplikácie zo smartfónu, vrátane navigácie, na displeji infotainmentu. Rozhranie SmartGate naopak dokáže určité dáta vozidla zobrazovať, ukladať a využívať pomocou špeciálnych aplikácií v smartfóne.
Nová Fabia Combi bude mať v sériovej výbave tiež škrabku na ľad, ktorá má svoje pevné miesto vo veku palivovej nádrže. Namiesto nápoja možno do držiaka v stredovej konzole pred radiacou pákou odložiť smartfón alebo iPod. K tomu slúži praktický držiak multimediálnych zariadení. Pre reflexnú vestu, povinnú v mnohých krajinách, má vozidlo špeciálny odkladací priestor vo výplni dverí vodiča. Pre výplne bočných dverí je k dispozícii aj odpadkový kôš. Odkladacie vrecká na vnútornej strane predných operadiel pojmú najrôznejšie drobnosti.
Viac možností má tiež posádka. Do oboch zadných dverí sa zmestí jedna fľaša s objemom 0,5 litra. Odkladacia schránka pred sedadlom spolujazdca navyše pojme aj jednu fľašu s objemom 1 liter. Keď pripočítame aj tradičné miesta na nápoje pred radiacou pákou (0,5 a 0,4 litra) a v predných dverách (po 1,5 litra), možno v novej generácii modelu Fabia bezpečne umiestniť až sedem fliaš.
Funkčnosť však nie je jedinou silnou stránkou tretej generácie modelu Fabia Combi. Malé kombi z Mladej Boleslavi zaujme novým, emocionálnym dizajnom z pera slovenského šéfdizajnéra značky ŠKODA Jozefa Kabaňa. Rovnako ako jej súrodenec s karosériou hatchback uvádza Fabia Combi do sériovej výroby dizajnové prvky, známe zo štúdie VisionC, dynamické proporcie a atraktívne moderné tvary.
Nová Škoda Fabia Combi je o 10 mm dlhšia, 90 mm širšia a 31 mm nižšia ako jej predchodkyňa. Predná časť vozidla je identická s verziou hatchback a vďaka väčšej šírke a cielenému zdôrazneniu horizontály pôsobí veľmi sebavedome. Výraznými prvkami sú rovnako ako u hatchbacku ostro rezané široké svetlomety, kryštalický výbrus skla a pre značku ŠKODA typická lamelová mriežka chladiča, do ktorej zasahuje výbežok kapoty s logom. Zvýraznená je grafická jednota masky chladiča a svetlometov, všetky línie a hrany majú precízny akcent. Veľmi výrazná je kapota s dvoma dominantnými prelismi, ktoré lemujú vonkajšiu hranu kapoty a v prednej časti sa strácajú smerom k logu.
Pri pohľade zozadu vyžaruje z vozidla Fabia Combi sila a suverenita. Zadná časť je jasne usporiadaná, má výrazné kontúry a opäť zdôrazňuje horizontálnu orientáciu. Zadné združené svetlá majú kontrastný tmavý okraj. Ich grafika skladá poctu tradičnému umeniu českých sklárov. Ako je u značky Škoda typické, do tmy Fabia Combi svieti písmenom C.
Nová Fabia Combi ponúka širokú škálu možností individualizácie. Interiér je vytvorený úplne nanovo. Zaujme hodnotným vzhľadom, precíznym spracovaním, horizontálnymi líniami a pestrou ponukou farieb a farebných kombinácií.
Nová Fabia Combi je úspornejšia ako kedykoľvek predtým a v porovnaní s druhou generáciou je jej spotreba až o 17% nižšia. Toto zlepšenie je výsledkom úplne novo vyvinutej generácie benzínových a dieselových motorov, radikálneho zníženia hmotnosti až na 1 004 kg a zlepšenej aerodynamiky. Napríklad pri modeli Škoda Fabia Combi GreenLine, ktorý príde na trh v roku 2015, klesá spotreba paliva až na 3,1 l/100 km a hodnota emisií CO2 na 82 g/km.
Konštruktéri využili potenciál inovatívnej techniky z ponuky modulárnej platformy MQB koncernu Volkswagen, napr. motory, elektromechanické riadenie a veľkú časť elektrických zariadení (okrem iného riadiace jednotky, združený prístrojový panel, asistenčné systémy a systémy infotainmentu).
Pre model Fabia Combi sú v ponuke tri benzínové motory a tri dieselové agregáty. Všetky motory spĺňajú emisnú normu EU 6 a sú štandardne osadené systémom Štart-Stop a rekuperáciou brzdnej energie. Výkonové spektrum benzínových jednotiek siaha od 55 kW (75 k) až po 81 kW (110 k). Nová paleta trojvalcových dieselových motorov ponúkne výkon od 55 kW (75 k) až po 77 kW (105 k). Moderné prevodovky sú buď s ručným radením, alebo automatické dvojspojkové ústrojenstvo DSG.
Mimoriadny dôraz kládli vývojári tiež na komfortný podvozok. Ten odladili vzhľadom na ešte vyššie pohodlie cestovania pri zachovaní maximálnej jazdnej stability. Skvelý výsledok dosiahli okrem iného aj nasadením nového elektromechanického riadenia alebo nových motorov s upraveným uložením v karosérii. Novinke v neposlednom rade prospelo aj medzigeneračné rozšírenie predného a zadného rozchodu o 30 mm, spolu s predĺžením rázvoru o 5 mm.
Napriek vyššej technickej úrovni a vyššiemu komfortu je nová Fabia Combi medzigeneračne ľahšia. V závislosti od konkrétnej konfigurácie, a po zohľadnení rozsahu štandardnej výbavy, klesla hmotnosť až o 55 kg. S trojvalcovým motorom 1,0 MPI má Fabia Combi pohotovostnú hmotnosť (bez vodiča) iba 1 004 kg.
Nová Škoda Fabia Combi presvedčí vysokým stupňom bezpečnosti. Model má bezpečnostné systémy, ktoré boli ešte nedávno len vo vozidlách vyšších tried. Voliteľný Front Assistant s funkciou núdzovej brzdy City, ktorý vozidlo samočinne zastaví, znižuje riziko nehôd v kolónach. Multikolízna brzda vozidlo po nehode automaticky zabrzdí, aby zabránila ďalšiemu nárazu po kolízii.
Začínajúcu únavu vodiča rozpozná Driver Activity Assistant. Nový Speedlimiterautomaticky obmedzuje maximálnu rýchlosť vozidla na vopred nastavenú hodnotu. Pri rozjazdoch v stúpaní pomáha funkcia Hill Hold Control. Pre krajiny Európskej únie je štandardom elektronická kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách.
Pre bezpečné prechádzanie zákrut je nová Fabia Combi sériovo vybavená rozšírenou funkciou elektronickej uzávierky diferenciálu, označovanej ako XDS+.
Z oblasti prvkov pasívnej bezpečnosti ponúkne až šesť airbagov a trojbodové bezpečnostné pásy na všetkých sedadlách.
Tretia generácia malého kombi z Mladej Boleslavi stanovuje úplne novú úroveň v ponuke komfortných výbav. Prvýkrát možno tento model získať so systémom bezkľúčového odomykania, štartovania a zamykania KESSY (Keyless-Entry-Start-and-Exit-System). Premiéru oslavuje tiež signalizácia vzdialenosti pri parkovaní vpredu aj vzadu. Doteraz mohla mať Fabia Combi parkovacie senzory len vzadu.
Optimálny výhľad z vozidla zaisťuje Rain–Light Assistant. Skladá sa z dažďového senzora, ktorý automaticky reguluje spúšťanie a rýchlosť stieračov, a svetelného senzora, ktorý v závislosti na svetelných podmienkach automaticky prepína medzi denným svietením a stretávacími svetlami.
Premiéru má v novej generácii modelu Fabia Combi elektromechanické riadenie C-EPS (Column-Electric Power Steering). Nahrádza doteraz používaný elektrohydraulický posilňovač a šetrí hmotnosť i palivo.
Zákazník si pre model Fabia Combi môže tiež prvýkrát objednať panoramatickú presklenú strechu, príjemne presvetľujúcu interiér.
Kompletne novo koncipované sú systémy infotainmentu. Technika vychádza z takzvanej modulárnej stavebnice infotainmentu (MIB) a umožňuje rad atraktívnych funkcií, ktoré v tomto segmente nie sú vôbec obvyklé. V ponuke sú tri autorádiá, pričom najvyšší rad disponuje displejom, ktorý rozpozná viac dotykov naraz.
K nárastu komfortu prispieva aj najnovšia generácia klimatizácií, ktorých riadiace jednotky sú založené na platforme MQB. Zákazník môže voliť medzi manuálnou klimatizáciou, alebo plne automatickou klimatizáciou Climatronic. V porovnaní s doteraz používanou technikou pracuje nový Climatronic podstatne efektívnejšie. Riadiaca jednotka zaznamenáva všetky dôležité parametre ako napr. intenzitu slnečného žiarenia alebo vonkajšiu teplotu a automaticky zodpovedajúcim spôsobom privádza do kabíny vozidla viac či menej chladného vzduchu. Climatronic reguluje nielen teplotu vzduchu, ale aj intenzitu a smer jeho prúdenia.
Škoda, DK
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov