Honda CRF 1000L Africa Twin Adventure Sports: Cesty mimo ciest
11Honda CRF 1000L Africa Twin Adventure Sports. Asfaltové cesty nie sú dogma, ktorých sa treba za každú cenu držať. Tento rok je to presne tridsať rokov, čo Honda uviedla model Africa Twin a k tomuto výročiu obdarila tento model verziou Adventure Sports. Je určená pre jazdcov, ktorí motorku nemajú na parádu, ale na jazdenie. Pre tých, ktorí v kilometroch nevidia prekážku, ale naopak potešenie. Ale najmä pre ľudí, pre ktorých asfaltový koberec nie je dogma, ktorej sa treba držať.
Stručne
Čo treba uznať: Veľký a robustný stroj, výborná spotreba.
Čo nám chýbalo: Azda len tempomat.
Čo nás prekvapilo: Pri prudkom brzdení sa zapnú výstražné smerovky.
Cena: základ/test: 12 890/13 990 €
Záruka: 2 roky bez obmedzenia km
Plus sto km
Africa Twin má 18,8-litrovú nádrž, verzia Adventure Sports má však až 24,2 litra. Tých 5,4 litra navyše vám umožní prejsť zhruba o 100 km viac medzi tankovaniami. Isteže, poviete si, že vás pri motorke ten dojazd na jednu nádrž až tak nezaujíma, pretože na nej aj tak neobsedíte viac ako pár stoviek km. Ale v sedle Africy Twin nebudete pociťovať potrebu zosadnúť, aby ste si oddýchli, a tak si ten predĺžený dojazd budete pochvaľovať. Pravda je taká, že väčšia nádrž je na zväčšenie autonómie v exotických krajinách, kde čerpacie stanice nie sú tak nahusto ako v západnej a strednej Európe a tiež na cestách mimo ciest, teda v teréne. Na cestách mimo ciest oceníte robustnú stavbu motocykla danú najmä pevným rámom a podvozkom. Predné vidlice Showa majú klzáky s priemerom 45 mm, nastaviteľný útlm a kompresiu a zdvih 252 mm, čo je plus 20 mm oproti bežnej Africe Twin. Vzadu je kyvná vidlica s prekovaním Pro-Link a aj tu možno nastaviť predpätie a útlm. Zadné koleso má zdvih 240 mm. Taktiež plus 20 mm oproti Africe Twin. Samotný podvozok výborne filtruje nerovnosti, veľké „hupáky“ utlmí progresívne – to znamená, že doraz je taký jemný, že o doraze vlastne ani nemôžeme hovoriť. Pritom mi dával v zákrutách obrovskú dávku sebavedomia. Akurát brzdy by mohli mať trochu ostrejší nástup. Rozumiem však tomu, že by to v teréne mohlo robiť problémy. Predné koleso by príliš skoro blokovalo. Mimochodom, ABS pre zadné koleso možno vypnúť. V súvislosti s brzdami musím vyzdvihnúť ešte jednu vychytávku – pri intenzívnom brzdení sa automaticky aktivujú výstražné smerovky. Vodič idúci za vami teda vie zareagovať rýchlejšie, čo minimalizuje riziko kolízie. Svetlá výška stroja je 270 mm a motor je zospodu chránený pevným šusplechom. Samozrejmosťou je tiež padací rám a chrániče rukovätí, resp. prstov na rukách.
Minimálne 178 cm
Motocykel ponúka fantastický posed. Ramená naširoko (zrkadlá poskytujú dokonalý pohľad na situáciu za vami), telo vzpriamené, kolená nie sú príliš skrčené a vôbec nechápem, ako je možné, že na pohľad taký malý štít dokáže poskytnúť takú skvelú ochranu voči náporovému vetru. Nielenže na vás fúka iba minimálne, ale vďaka štítu je aj hluk vnímaný v helme oveľa menší. Treba si však uvedomiť jednu vec: sedadlo je vo výške 900 alebo 920 mm (podľa polohy), čiže ešte o 3 cm vyššie než pri normálnej Africe Twin. A to už nie je málo. Už ja s mojou výškou 178 cm som bol špičkový jazdec. Nie však tým, žeby som sa jazdeckým umením vyrovnal Štefanovi Svitkovi, Ivanovi Jakešovi či inému „kunštmajstrovi“, ale tým, že som ledva dočiahol na zem – iba špičkami nôh. Treba povedať, že Honda ponúka znížené sedadlo, no ani ono nebude o moc nižšie, takže aj v jeho prípade si motorka vyžaduje istú výšku jazdca. Dodávam, že motorka váži 243 kg, ale len čo na nej sedíte, všetka tá hmotnosť sa zrazu kamsi stratí. Vôbec ju necítite. Necítite ju ani v zrýchlení, ani v brzdení, ani v zákrutách a ani v tzv. prehadzovačkách.
S podporou elektroniky
Srdcom stroja je vodou chladený radový litrový dvojvalec s výkonom 70 kW (95 k). Tento parameter však sám osebe nič nehovorí. Keď k nemu priradím krútiaci moment 99 Nm, už budeme aspoň tušiť, že má síl nadostač. Jazda však prekoná aj tie najodvážnejšie očakávania. Motor je silný už odspodu, aj na vyššie prevodové stupne bez náznakov nevôle zvládne otáčky hlboko pod 3 000 ot.min-1, v okolí 4 500 – 5 000 ot.min-1 „nakopne“ a ťahá o život až do červeného poľa, ktoré sa začína za 7 500 ot.min-1. V prakticky celom otáčkovom pásme je impozantný. Ak si s ním spojím výbornú ochranu plexištítu, tak môžem povedať, že 80 km/h, keď si len tak „prdkáte“ krajinkou a vychutnávate si výhľady na majestátne alpské končiare a hlboké údolia, na nekonečné vinice Toskánska, na lúky a pastviny Hortobágyu, na pláže Francúzskej riviéry, je krásna cestovná rýchlosť. Ale aj 110-ka, keď si to pokojne šiniete medzi obcami, a tiež 140 – 160 km/h je cestovná rýchlosť. Jednoducho niet situácie, v ktorej by sa motorka cítila zle. Mimochodom, silu motora podčiarkuje energický výfuk, za ktorý určite nebudete potrebovať nejakú tuningovú alternatívu, aby ste zvýraznili zvuk stroja. Keď, tak naopak, budete chcieť niečo tichšie, aby ste utlmili ten rachot pod plynom. Pri prudšej akcelerácii totiž znie ako ukričaný chopper. Pri bežnej jazde a pozvoľnejšej akcelerácii však, našťastie, vôbec nie je urevaný. A po uvoľnení plynu začne nádherne bublať a bafkať. V dnešných časoch už ani motorky nemôžu byť bez elektroniky. Africa Twin má tri prednastavené režimy Tour, Urban a Gravel, v ktorých sa menia charakteristika motora P (reakcie na plyn), brzdný moment motora EB a trakčná kontrola. Štvrtým režimom je User, ktorý môžete nastaviť na svoj obraz. Samotná trakčná kontrola má až 7 úrovní činnosti. Samozrejmosťou je tiež bohatý palubný počítač. Medzi jednotlivými režimami a tiež v menu počítača sa pohybujete tlačidlami MODE a SEL na ľavej rukoväti. Nechýba vyhrievanie rukovätí.
Motor: Kvapalinou chladený R2/8V, zdvihový objem valcov 998 cm3, max. výkon 70 kW (95 k) pri 7 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 99 Nm pri 6 000 ot.min-1. Emisie CO2 103 g/km. Jazdné výkony: Pohotovostná hmotnosť 243 kg, vmax= n. u. km/h, spotreba výrobca/test 4,7/4,9 l/100 km.
Text: Peter Varga, foto: autor
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov