VIDEO/Ženeva: Nedráždite leva! Peugeot na autosalóne aj s gigantickou šelmou
Pri príležitosti jubilejného 160. výročia vzniku legendárneho loga so stojacim levom pripravila automobilka Peugeot pre autosalón v Ženeve gigantické prekvapenie. Návštevníkov pavilónu francúzskej značky totiž privíta takmer päťmetrová socha leva.
Druhý marcový utorok sa nielen deti môžu pri Ženevskom jazere tešiť na postavu obrovského leva, ktorý je umeleckým dielom dizajnérov zo štúdia Peugeot Design Lab. Nový veľvyslanec značky je 12,5 metra dlhý a 4,8 metrov vysoký len, ktorý stelesňuje hrdosť firmy.
„Dizajnéri vdýchli tomuto monumentálnemu levovi s ladnými a prepracovanými plochami ikonický nadčasový design. Jeho veľkolepé rozmery zdôrazňujú pevnú, silnú a neotrasiteľnú povahu leva. Jeho vzpriamený postoj je rozhodný, ale bez agresivity. Pohyb vpred naznačuje pokoj a dôveru v budúcnosť,“ uviedol šéf-dizajnér značky Peugeot Gilles Vidal.
Kráľ ríše zvierat figuruje na logu firmy Peugeot, ktorá v počiatkoch vyrábala všetko len nie automobily (pozn. pílky, kovoobrábacie pracovné nástroje, kávové mlynčeky a kuchynské nástroje), už 160 rokov. V roku 1858 sa po prvý raz objavil v logu lev z profilu kráčajúci po šípe. Tento znak symbolizoval tri vlastnosti pílových listov, ktoré Peugeot pôvodne vyrábal – pružnosť, silu zubov a rýchlosť rezania. Samotný šíp stelesňuje pojem rýchlosti.
Armand Peugeot postavil svoj prvý automobil – parnú trojkolku, až v roku 1889. O rok neskôr nasledoval benzínový quadricykel, pričom prvý sériový automobil sa začal vyrábať v továrni bratov Peugeotových v roku 1891, symbol leva na šípe sa na ďalších sériových vozoch objavil až v roku 1906.
V 20. rokoch minulého storočia sa poznávacím znakom vozov Peugeot stal erb leva na viečku chladiča doplnený štylizovaným nápisom na maske. Od konca minulej dekády sa potom ďalej ustálila grafická verzia so štítom umiestneným tiež na prední maske. Ďalšími dvoma novými návrhmi boli revúci lev z dielny návrhára Marxa a lev pripravený ku skoku od Reného Baudichona.
Divízia bicyklov a motocyklov si najskôr ponechala verziu leva a šípu na pozadí kolesa. Tento znak sa potom v 20. rokoch minulého storočia zmenil na leva v bojovnej pozícii obráteného doprava a nakoniec v roku 1960 bol znak doplnený nápisom paličkovým písmom. V prípade nástrojov a náradia značka zvolila štít s levom na šípe, kávové mlynčeky mali leva v ovále. Koncom roka 1933 sa na prednej maske vozov po prvý raz objavila hlava leva.
U prvého povojnového Peugeotu, modelu 203 z roku 1948, nájdeme na prednej kapote sošku leva s ostrejšími rysmi. V mierne pozmenenej podobe bola použitá pri verzii 403, ale oba ornamenty francúzska automobilka odstránila v roku 1958 z bezpečnostných dôvodov. Zo zadnej časti auta na prednú kapotu postupne prešiel heraldický symbol leva z vojvodstva Montebeliard. V roku 1998 sa symbol leva zmenil na súčasné logo.
-jj.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov