Štatistiky nehodovosti sú neúprosné: vodiči sú nedisciplinovaní
Ako si plní poslanie dopravná polícia? Opýtali sme sa riaditeľa odboru dopravnej polície Prezídia PZ SR plk. Ing. Jána Ignatáka.
Keď sme sa naposledy rozprávali na podujatí Vodič roka v Orechovej Potôni neboli ste veľmi spokojní so situáciou na cestách.
Hoci je väčšina vodičov disciplinovaných a je ich stále viac, veľa vodičov denne porušuje pravidlá cestnej premávky. Poviem to, čo ma vyrušuje a čo je v konečnom dôsledku príčinou zvýšenej nehodovosti. Najviac nehôd spôsobuje telefonovanie a posielanie SMS za volantom, rýchla, neohľaduplná jazda, častou príčinou je nedanie znamenia o zmene smeru (to je veľmi módna záležitosť).
Pritom sa nedá povedať, že si dopravná polícia neplní povinnosti…
Úlohou Policajného zboru je dohliadať na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Prioritou je predchádzanie dopravným nehodám preventívnou formou, ale často sa stretávame s agresívnymi vodičmi a tam nastupuje represia. Medzi verejnosťou je neoprávnený názor, že polícia zbytočne často kontroluje. Policajné hliadky sú tam preto, aby sa predchádzalo haváriám. Môžem zodpovedne prehlásiť, že policajti nie sú vysielaní preto, aby vyberali pokuty. Tie pred časom dokonca aj klesli. Hranica základnej pokuty bola 60 eur, dnes sú tieto pokuty ukladané do 50 eur.
S prejavmi nedisciplinovanosti vodičov motorových vozidiel sa stretávame na cestách každý deň. Odráža sa to aj na jednotlivých štatistikách.
Najdôležitejším ukazovateľom je počet usmrtených osôb. Pre porovnanie: rok 2016 patril k tým lepším. Pri 13 522 dopravných nehodách vyhaslo 242 životov. Uplynulý rok bol z tohto hľadiska horší, zaznamenali sme 13 944 nehôd a 250 úmrtí, teda o 8 viac. Prispela k tomu skutočnosť, že pri šiestich vážnych dopravných nehodách bolo 25 mŕtvych. Najtragickejšia sa stala v závere roka v okrese Prievidza, kde havaroval mikrobus, ktorý prevážal slovenské opatrovateľky pracujúce v Rakúsku. Zahynulo všetkých osem osôb vrátane vodiča. Výrazný vplyv pri tragických nehodách má z pohľadu vodičov nevenovanie sa vedeniu dopravného vozidla. V porovnaní s ostatnými krajinami V4 – Česko, Poľsko a Maďarsko – a s Rakúskom sme v počte obetí na cestách na milión obyvateľov na tom najlepšie.
Nedávno ste vyšli s iniciatívou uzákoniť absolútnu prednosť chodcov na priechode.
Vzorom sú nám vyspelé krajiny, ktoré majú zakotvené v legislatíve, že chodec má vlastne absolútnu prednosť keď je v blízkosti priechodu a je zjavné, že má v úmysle prejsť cez priechod. Vodič motorového vozidla bude musieť byť ostražitejší.
Diskutujeme o tom, ide to do medzirezortného pripomienkové konania. Nemalo by to robiť problémy vo veľkých mestách v čase dopravnej špičky, lebo vyššia rýchlosť neznamená vždy plynulosť. Najplynulejšia premávka vo veľkých mestách je pri 40-ke, navyše väčšinu križovatiek v týchto mestách riadi svetelná signalizácia. Takže premávku to nespomalí.
Čoraz častejšie sa stretávame s agresivitou za volantom. Čo s tým?
Na Policajnom prezídiu máme na takýchto vodičov špeciálne dopravné oddelenie, hovoríme mu aj puma, alebo dopravná kobra. To sú kolegovia, ktorí sú školení na odhaľovanie vodičov porušujúcich dopravné predpisy, hlavne nedodržiavanie rýchlosti. Zasahujú najčastejšie až pri prekročení povolenej rýchlosti o 30 kilometrov a viac, ale musím povedať, že takýchto priestupkov je stále menej. Niektorí sú však arogantní, namyslení a dávajú to patrične najavo. Vtedy sú naše hliadky nekompromisné. Nasadzujeme ich na úseky na ktorých je najviac dopravných nehôd. Za prvé mesiace tohto roka je to Trnavský kraj a Trenčiansky kraj.
Text a foto: Juraj Paška
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov