Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


TDI: na trhu už 25 rokov

Skratka TDI (Turbo Direct Injection) bola a je symbolom hospodárnosti, životnosti a vysokého krútiaceho momentu v pomere k zdvihovému objemu. Tri slávne písmenká začali svoju púť pred 25-timi rokmi.

Audi v roku 1989 na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom predstavilo nový motor, ktorý na mnohých ľudí nepôsobil dobrým dojmom. Pod dojmom starých, dymiacich a neekologických vznetových motorov s neveľkým výkonom neverili ani novinke TDI. Tá však preukázala svoje kvality hneď na začiatku.

Vývoj nového motora v Audi začal už v 70-tych rokoch. Hlavným dôvodom bola ropná kríza a tlak zo strany spotrebiteľov na hospodárnejšie vozidlá. Audi spojilo sily s firmou Bosch, ktorá bola dodávateľom vysokotlakového vstrekovacieho čerpadla s axiálnym piestom. To dodávalo tlak až 900 barov.

Audi 100 TDI Audi 100 TDI

Audi zvolilo vhodnú marketingovú prezentáciu a zatienilo dokonca prvé osobné vozidlo so vznetovým motorom a priamym vstrekovaním na svete – Fiat Croma s motorom 1.9 TD.i.d. Taliani však doplatili na nie kvalitný automobil ako taký a prednosť ich pohonnej jednotky zostala zatienená nedostatkami zvyšných častí vozidla.

Päťvalcový motor so zdvihovým objemom 2,5 litra produkoval v Audi 100 88 kW (120 k). Krútiaci moment vrcholil hodnotou 265 Nm. Maximálna rýchlosť bola takmer 200 km/h. Najdôležitejším údajom však bola spotreba paliva, ktorá v kombinovanej prevádzke nemala presiahnuť 5,7 l/100km.

Audi 100 TDI Audi 100 TDI

V roku 1994 motor inovovali a vo vtedy novom Audi A6 dosiahol výkon 103 kW (140 k). Pohonná jednotka dostala nové radiálne čerpadlo, oxidačný katalyzátor a recirkuláciu výfukových plynov. V ponuke bola aj slabšia verzia s 85 kW (115 k) výkonu.

V roku 1991 prišiel na trh nový motor so zdvihovým objemom 1,9 litra. Ide azda o najslávnejšiu pohonnú jednotku s názvom TDI. V Audi 80 poskytoval výkon 66 kW (90 k) a krútiaci moment 200Nm. V novej generácii Audi A4 ho doplnili o VGT turbodúchadlo (s naklápaním rozvádzacích lopatiek), ktoré zvýšilo výkon na 81 kW (110 k).

Audi 80 TDI Audi 80 TDI

V roku 1997 predstavili prvý vidlicový šesťvalec. So štvorventilovou technikou a zdvihovým objemom 2,5 litra motor produkoval 110 kW (150 k) a krútiaci moment 310 Nm. Motor dostal nové vstrekovacie čerpadlo, ktoré preslávila nespoľahlivosť. S výkonovou verziou 132 kW (180 k) debutoval motor aj v modeloch A6 a A8.

Audi A6 V6 TDI Audi A6 V6 TDI

V roku 1999 Audi predstavilo svoj prvý vidlicový osemvalec TDI. Zo zdvihového objemu 3,3 litra, s dvojicou turbodúchadiel VGT vyprodukoval výkon 165 kW (225 k). Krútiaci moment vrcholil hodnotou 480 Nm. Po prvýkrát Audi použilo systém vstrekovania Common-Rail, ktorý sa definitívne presadil v modeloch so štyrmi krúžkami len veľmi nedávno. Maximálna rýchlosť atakovala 242 km/h.

Prvý člen novej rodiny motorov so vstrekovaním Common-Rail bol motor 3,0 TDI predstavený v roku 2004. Do sériovej výbavy pribudol filter pevných častíc DPF. Novinkou boli piezoelektrické vstrekovače, ktoré zvýšili vstrekovací tlak na 1 600 bar. Motor dosahoval výkon 150 kW (204 k), 165 kW (224 k) a 171 kW (233 k). Debutoval v modeli A6.

V roku 2008 Audi predstavilo obrovský motor 6,0 TDI, ktorý poháňal výlučne model Q7. Dosahoval výkon 368 kW (500 k) a gigantický krútiaci moment 1 000 Nm. Veľké SUV zvládlo akceleráciu z 0 na 100 km/h len za 5,5 sekundy.

Audi Q7 V12 TDI Audi Q7 V12 TDI

Poslednou evolúciou TDI motorov bola generácia clean diesel predstavená v roku 2009. Hlavným dôvodom boli prísnejšie emisné normy. Vo výfukovom systéme pribudol SCR katalyzátor, do ktorého sa vstrekuje močovina Ad Blue.

MM, Audi

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov