Za ostatných pár hodín som zažil tri kolízie s tromi novodobými „kráľmi“ jar ných ciest – cyklistami. Prvú, keď sa vládca ciest na dvoch kolesách rútil ako pretekár po chodníku, druhú, keď si cestu skracoval jazdou po zebre a konečne tretiu, keď sa rútil na horskáči medzi pešiakmi na bratislavskom korze…
Tri kolízie na prahu jarno-letnej sezóny. V zásade nemám nič proti účastníkom cestnej premávky na dvoch kolesách, no určite mi dáte za pravdu, že kolízie s cyklistami sú dennou skúsenosťou hádam každého motoristu. Nazdávam sa, že príčin je niekoľko. Predovšetkým – motorista musí striktne dodržiavať pravidlá cestnej premávky. Ak nie, dostane pokutu. Rovnaký meter by však mal platiť aj voči ostatným účastníkom cestnej premávky vrátane cyklistov. No slovenská realita je iná. Cyklisti si vďaka lobistickým aktivitám niekoľkých skupín vydobyli postavenie ohrozeného druhu. Budujú sa pre nich koridory nielen v turistických centrách, ale aj v stále preplnenejších mestách. Opäť – ak sú na to fi nancie a priestor, som všetkými desiatimi za. No som presvedčený, že dnes napríklad v Bratislave zúžili v centre už aj tak priúzke cesty a vyznačili na nich cyklistické trasy. Hlavné mesto dáva na rozvoj infraštruktúry pre cyklistov ročne státisíce eur. Som za, no problémy početnejších motoristov dnes určite nie sú v hlavnom meste prioritou. Z tých najvážnejších spomeňme kvalitu ciest, vodorovné značenie, nezmyselne dlhé uzávierky. O hororovom parkovaní v meste ani nehovorím.
Aby som bol spravodlivý – ďalšou vážnou príčinou denných kolízií medzi cyklistami a motoristami je naša arogancia, netolerantnosť a neslušnosť. Medzi nami motoristami, rovnako ako medzi cyklistami, sú „mačovia“, ktorí si myslia, že pre nich žiadne zákony neplatia. A tak sa aj správajú. Tak aj jazdia. Na bicykli či na aute. No mali by sme všade, od parlamentu až po naše cesty, podporovať a presadzovať také hodnoty, ktorých uplatnenie nás bude radiť tam, kde nás chce vidieť väčšina slušných ľudí, inými slovami – medzi kultúrne národy Európy. Kráľom ciest totiž nie je ten, kto sa ukazuje, že môže všetko, ale ten, kto s pochopením, nadhľadom a úctou vníma všetkých účastníkov cestnej premávky. A to bez ohľadu na to, či jazdia na bicykli, aute alebo idú peši.
Ivan Mičko, vydavateľ
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov