Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


S Britániou alebo bez nej?

       Zrejme ste postrehli, že v minulých dňoch riešila Európska únia ťažkú dilemu – s Britániou alebo bez nej. No nevyriešila. Fakt sa mi zdá, že predstavitelia tejto skostnatenej a nepružnej byrokratickej organizácie buď nechcú, alebo nevedia riešiť žiaden zásadný problém európskeho spoločenstva. Možno len zakrivenie uhoriek. Jeden dôkaz za všetky. Za viac ako rok od nájazdov utečencov na Európu nám, obyvateľom Európy, z Bruselu neponúkli žiadne reálne riešenie. Nechajme však bokom politickú stránku problému.

Vráťme sa k dileme – s Britániou či bez nej, tentoraz cez prizmu predaných a vyrobených áut. Za vlaňajší rok sa podľa oficiálnych štatistík predalo v Európe viac ako 14 miliónov áut. Najvyššie percentuálne prírastky zaznamenali v Španielsku a Taliansku. Najväčší trh na starom kontinente je stále v Nemecku, kde vlani predali viac ako 3,2 milióna automobilov. Na druhom mieste sa v rebríčku predaja umiestnila práve Veľká Británia s viac ako 2,6 miliónmi vozidiel, pričom rekordné počty predaných áut zaznamenali aj také značky ako Bentley, Jaguar, Land Rover, Mini či RollsRoyce, ktoré sa akosi automaticky spájajú s britským kráľovstvom, hoci jedným dychom treba poznamenať, že niektoré z nich už vlastne Britom nepatria. No i ďalšie automobilky, akými sú napríklad BMW, Nissan, Honda, Toyota či General Motors, majú svoje výrobné závody na ostrovoch. Spoločnosť výrobcov a predajcov motorových vozidiel v Británii nedávno predpovedala, že britská produkcia automobilov do roku 2017 prekročí doterajšie maximum 1,72 milióna áut z roku 1972.

Takže – s Britániou alebo bez nej. Rozumní ľudia poznajú odpoveď. Len byrokrati v Bruseli ich nepočúvajú a zubami-nechtami bránia svoje zabetónované pozície. Priznám sa, že neviem presne, ako by sa vyvíjali vzťahy a vzájomný obchod medzi kontinentálnou Európou a Veľkou Britániou, ak by sme sa rozišli. S veľkou pravdepodobnosťou by sa možno v automobilovom priemysle a možno aj v predaji nič podstatné nezmenilo. No ak by sa náš rozchod predsa len mal dotknúť kooperácie, výroby či predaja áut, mohla by to byť vážna strata nielen pre Európu, ale pre celý automobilový svet.

 

Ivan Mičko vydavateľ

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov