30 rokov BMW M5
V roku 1984 sa zrodilo niekoľko významných modelov. Práve vtedy, pred 30-timi rokmi, uzrel svetlo sveta aj jeden z najznámejších športových sedanov sveta, BMW M5. Jeho história sa však začala písať o ešte niekoľko rokov skôr.
Bavorská automobilka bola vždy symbolom športových automobilov. Jej produkty stelesňovali rýchlosť a špičkové jazdné vlastnosti medzi sériovými automobilmi. Model M5 to len potvrdil.
Celá história sa začala písať už v roku 1980 modelom M535i s interným označením e12. Prvá verzia nemala označenie M5 a mala mnoho komponentov spoločných so sériovými modelmi. Motor bol prevzatý z najvýkonnejšej verzie 533i. Radový šesťvalec so zdvihovým objemom zväčšeným na 3,4 litra dosahoval výkon 160 kW (210 k) a krútiaci moment 310 Nm.
Prvá, neoficiálna M5-ka, sa vyrábala len 2 roky. Z výrobných pásov zišlo niečo vyše 1 400 kusov a veľká časť z nich skončila v USA. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,2 sekundy dnes vyvolá úsmev na tvári, no v 70-tych rokoch to bol jeden z najrýchlejších sériových automobilov na svete.
História označenia M5 sa začala písať druhou generáciou triedy 5, s interným označením e28. BMW uznalo, že výkonný sedan má potenciál a pripravilo to najlepšie, čo vtedy automobilová technika ponúkala.
Písal sa rok 1984 a verejnosti predstavili prvý oficiálny sedan M5. Automobil už nemal toľko spoločných komponentov s bežnou verziou e28. Celý podvozok bol konštrukčne zmenený a posilnený. Interiér sa tiež dočkal mnohých zmien.
Ako motor použili najvýkonnejší šesťvalec z ponuky BMW. Pochádzal z legendárneho modelu M1. So štvorventilovou technikou a zo zdvihového objemu 3,5 litra vtedy konštruktéri vydolovali výkon 210 kW (286 k) a krútiaci moment 340 Nm.
Americká verzia dostala navyše katalyzátor a výkon motora znížený na 191 kW (260 k). Zrýchlenie európskej verzie za 6,2 sekundy dokazovalo, že sa svetu predstavil najrýchlejší sedan tej doby.
Druhú generáciu opäť označovali za najrýchlejší sedan na svete. Počas produkcie sa predstavili aj rýchlejšie sedany, napríklad konkurent z vlastných radov Alpina B10 Biturbo, no prvenstvo M5-ke už nikto nezoberie.
M5 s interným označením e34 sa objavilo v roku 1989. Do sériovej výbavy pribudol katalyzátor aj pre európske vozidlá. Základ motora so štvorventilovou technikou zostal rovnaký, zdvihový objem sa však zväčšil na 3,6 litra. Výkon stúpol na 232 kW (311 k) a krútiaci moment dosiahol 360 Nm. Americké verzie predávali s výkonom zníženým na 229 kW (311 k).
Počas výroby čelila M5 útokom zo strany menších (Alpina) i väčších výrobcov ( Mercedes-Benz AMG) a preto dostala v roku 1991 posilnenú pohonnú jednotku. Zdvihový objem sa zväčšil na 3,8 litra a spolu s ním aj výkon na 250 kW (335 k). Do výbavy sa pribudla manuálna 6-stupňová prevodovka. Zrýchlenie z 0 na 100km/h sa znížilo zo 6,2 sekundy na 5,7 sekundy.
Jedinečnou verziou bolo kombi modelu M5, ktoré sa objavilo na trhu v roku 1992. Sedan vyrábali aj v 4-miestnej verzii. V sériovej výbave nechýbalo ABS, či automatická regulácia svetlej výšky. Vozidlo tiež dostalo až 90 litrovú nádrž.
Tretiu generáciu, interné označenie e39, predstavili v roku 1998. Po prvýkrát využívala vidlicový osemvalec so zdvihovým objemom 5,0 litra. Výkon motora prekročil hodnotu 300 koní a dostal sa na hranicu 294 kW (400 k). Krútiaci moment poskočil na hodnotu 500 Nm.
Problémom nových verzií bol nárast hmotnosti. Tretia generácia ju mala takmer 1,8 tony. Aj pri takejto pohotovostnej hmotnosti však šprintovala z 0 na 100 km/h za 5,3 sekundy. Obmedzovač rýchlosti pribrzdil vozidlo pri 250 km/h, bez obmedzovača sa dokázala ručička tachometra oprieť o hranicu 300 km/h.
Jedinečné rýchle kombi M5 sa do sériovej výroby bohužiaľ nedostalo, rovnako ani kabriolet. Prevážne ručná výroba musela ustúpiť výrobnej linke. M5-ka prešla aj faceliftom, ktorý ju spravil atraktívnejšou, no s výkonovými parametrami sa neudialo nič.
Na scénu sa štvrtá generácia, e60 a e61, dostala v roku 2005. Dovtedy nemysliteľné parametre sa stali realitou. Zostal zdvihový objemom motora 5,0 litra, no pribudli dva valce. Výkon vzrástol na 373 kW (507 k) a krútiaci moment dosahoval 520 Nm.
Po prvýkrát sa do výbavy dostala automatická 7-stupňová SMG prevodovka. V USA bola naďalej v ponuke aj 6-stupňová manuálna prevodovka. Zrýchlenie automobilu na stovku pokorilo hranicu 5 sekúnd, dosiahlo 4,7 sekundy. Konštruktéri to dokázali aj napriek vysokej pohotovostnej hmotnosti dosahujúcej pri verzii Touring takmer 2 tony.
Po vynechaní jednej modelovej etapy sa do výroby dostala opäť verzia Touring. Všetky M5-ky vychádzali z výrobnej linky na 19-palcových diskoch. Výroba sa skončila v roku 2010, koniec éry zažili sedan aj kombi spoločne.
Ostatná, piata generácia, interne označená f10 a f11, sa predstavila v roku 2011. Motor v dobe downsizingu znížil zdvihový objem na 4,4 litra a prišiel o 2 valce. K slovu sa po prvýkrát v generácii M5 modelov dostalo prepĺňanie. Dvojica turbodúchadiel zabezpečila nárast výkonu na 412 kW (560 k) a krútiaceho momentu na 680 Nm.
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h sa podarilo znížiť na 4,3 sekundy, stále pri použití pohonu len zadnej nápravy. Pohotovostná hmotnosť sa voči modelu e60 nezvýšila dramaticky, no stále ide o veľmi ťažké auto s takmer 2 tonovou pohotovostnou hmotnosťou.
Vlani sa BMW predstavilo facelift modelového radu 5. Neobišiel ani model M5. Pri príležitosti 30. výročia prvého predstavenia M5 sa tento rok objavila výročná edícia s výkonom zvýšeným na 441 kW (600 k) a krútiacim momentom 700 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h sa po prvýkrát dostalo pod 4 sekundy, konkrétne na hodnotu 3,9. Už sme o nej podrobnejšie na našej stránke písali pred niekoľkými dňami.
MM, BMW
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov