Nová Kia Rio: Áčkové béčko
Kia Rio prichádza vo štvrtej generácii s jasným cieľom: stať sa áčkom v segmente B. Má na to? Zisťovali sme na prezentácii Portugalsku.
Hneď na úvod treba povedať, že nadpis trocha preháňa. Doterajšieho Ria predali vlani v Európe 450 000 exemplárov. V niektorých krajinách, so silným domácim modelom v tomto segmente, na prvé miesto sotva prerazí. No faktom je, že najnovšie Rio pôsobí veľmi zrelo, kvalitne i esteticky. S čím teda „tiahne do boja“?
Zvonka osloví dospelým, európskym, serióznym a súčasne atraktívnym vzhľadom, ktorému nechýba ani rácio, ani emócie. Vznikal súčasne v Nemecku, Kalifornii i Kórei a je jasné, že sa všetky názorové prúdy dokázali zjednotiť v prospech celku. Voči doterajšej verzii má nová dlhšiu kapotu, kolmejší zadný stĺpik a o čosi narástla do dĺžky, šírky i rázvor (o 10 mm na 2 580 mm), no súčasne sa znížila o 5 mm. Spolu s kolmejším zadným oknom a atraktívnymi doplnkami (kolesá až 17“) a zaujímavou grafikou svetiel je Kia Rio jednoducho pekná a dynamická. Rozhodne získala aj vo vnútri. V tomto aute som si slušne sadol „sám za seba“ aj s mojimi 186 cm. Interiér pôsobí vzdušne, útulne i kvalitne. Veľký, 7- palcový dotykový displej dominuje, no za povšimnutie stojí určite aj originálne usporiadanie ovládačov klimatizácie, elegantný dizajn palubnej dosky i kvalitne pôsobiace materiály, vrátane umelej kože.
Vyskúšali sme si všetky tri motory, ktoré sme v Portugalsku mali k dispozícii na kľukatých, neraz úzkych a dosť rozbitých pobrežných cestách i úsekoch kvalitných diaľnic. Mojim favoritom je turbo dieselový 1,4 (66 kW/90 k) so 6- stupňovou manuálnou prevodovkou. Auto s ním je živé, tiché a hospodárne (reálne 5,4 l/100 km pri svižnej jazde). Bude aj v slabšej verzii s výkonom 57 kW. Páčil sa mi aj celkom nový benzínový 1,0 l trojvalec s turbom (74 kW/100 k), s (len) 5- stupňovým manuálom. K dispozícii bude aj s výkonom 88 kW/120 k Základný benzínový motor, ktorý bude zrejme najpredávanejší, je atmosféricky plnený s objemom 1,25 l a výkonom 62 kW/84 k. Spolu s 5- stupňovou manuálnou prevodovkou plní svoju úlohu na sto percent, no so silnejšími motormi je jazda predsa len o dosť zábavnejšia. Spomeňme ešte benzínový motor 1,4 l (74 kW/100 k), ten sme však nejazdili.
Nové sú nielen motory, ale tiež mechanika podvozka. Tuhšia báza a zmeny na zavesení kolies pri zachovaní osvedčenej koncepcie sú významné nielen na papieri. Ovládateľnosť i odozva na pokyny vodiča sú na vysokej úrovni, pričom komfort netrpí ani na veľmi nekvalitných povrchoch (dobrá správa pre našinca!), či pri plnom zaťažení. Z kvanta asistenčných systémov spomeňme aspoň asymetrické pribrzďovanie kolies pri prejazdoch zákrut (Cornering Brake Control) a autonómne núdzové brzdenie. Vyspelá sústava infotainmentu umožňuje použitie systémov Android Auto™ aj Apple CarPlay™. Tvorcovia nového Ria sebavedomo deklarujú špičkový priestor v interiéri. Oprávnenosť ich optimizmu potvrdzuje subjektívny dojem, no tiež objem batožinového priestoru 325 l.
Nová generácia Kie Rio sa začne predávať koncom prvého štvrťroka 2017 (cenu zatiaľ nepoznáme, no dúfajme, že základ neprekročí 10 000 €). Vyrába sa v Sohari (Južná Kórea). Spolu so 7 ročnou (150 000 km) zárukou bude v nabitom segmente kompaktných hatchbackov určite veľmi významným hráčom.
Dalibor Klíma, Cascais; foto: autor, archív
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov