Veľká trojka Opla oslavuje
V tomto roku Opel oslavuje významné výročie. Pred pol storočím sa jeho modelom dobre darilo aj v luxusnej triede. Skratku KAD možno nepozná hocikto, no pamätníci si hneď spomenú na 3 modely: Kapitan, Admiral a Diplomat.
V 60-tych a 70-tych rokoch pre Opel predstavovali vozidlá KAD (Kapitan, Admiral, Diplomat) horné poschodie jeho modelovej ponuky. Prvé modely vstúpili na trh v marci 1964. Opel prezentoval veľkú trojicu na 26. ročníku Techno Classica v Essene.
Modely sa rozdeľovali do dvoch generácii, A a B. Opel sa na jar roku 1964 rozhodol vrátiť do luxusného segmentu vozidiel po dvadsaťročnej prestávke. S dĺžkou vozidiel atakujúcou 5 metrov tak išlo o luxusné automobily.
Opel bol vtedy jediným nemeckým výrobcom vozidiel schopným ponúknuť zákazníkom širokú škálu modelov, od najmenšieho Kadettu až po najväčší Diplomat. Na ilustráciu – Kapitan bol najpredávanejším šesťvalcovým automobilom v Nemecku. Jediný Diplomat nemal svojho predchodcu v predvojnovom období, bol to úplne nový model.
Poradie automobilov bolo stanovené podľa vybavenia a veľkosti motora. Iba Kapitan mal vpredu lavicu a odviezol tak až 6 pasažierov. Zvyšné dva modely mali samostatné sedadlá pre vodiča a spolujazdca.
Kapitan a Admiral prišli na trh s 2,6 litrovým šesťvalcom s výkonom 73 kW (100 k). Na svoju dobu išlo o pokrokový motor. Mal napríklad vtedy neobvyklé bezúdržbové hydraulické zdvíhadlá ventilov. V sérii mali vozidlá štvorstupňovú, plne synchronizovanú prevodovku a dvojokruhový brzdový systém s prednými kotúčovými brzdami.
Diplomat, ako najvyššia trieda, ponúkal pod kapotou 4,6 litrový vidlicový osemvalec pochádzajúci z USA. S výkonom 140 kW (190 k) dosahoval maximálnu rýchlosť 200 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11 sekúnd. Sériová výbava obsahovala 4 elektricky ovládané okná, vonkajšie zrkadlá nastaviteľné zvnútra, hmlové svetlomety či sklopné sedadlá.
Už rok po začiatku predaja sa aj menšie modely Kapitan a Admiral mohli kombinovať s motorom V8 so zdvihovým objemom 4,6 litra a automatickou prevodovkou. Z týchto verzií sa však vyrobilo len 113 (Kapitan) a 622 (Admiral) kusov.
Krátko nato modernizovali aj základný šesťvalec. So zdvihovým objemom 2,8 litra poskytoval 91 kW (125 k) a maximálna rýchlosť dosahovala 170 km/h. Od modelového roku 1968 sa dodávala silnejšia verzia so 103 kW (140 k) ako voliteľná motorizácia.
V júli 1965 zišiel z liniek Diplomat V8 Coupe. S vidlicovým osemvalcom so zdvihovým objemom 5,4 litra, ktorý sa vyrábal exkluzívne pre tento model do roku 1966, zrýchľoval z 0 na 100 km/h za menej ako 10 sekúnd. Výkon motora bol 170 kW (230 k) a krútiaci moment 427 Nm. Kombinoval sa s 2-stupňovou automatickou prevodovkou. Tento motor bol k dispozícii aj pre Diplomat sedan od roku 1966.
Celkovo vyrobili 24 249 vozidiel Kapitan A vrátane variantov s motormi V8, 55 876 modelov Admiral A vrátane V8 verzií a len 8 508 Diplomatov A.
Vo februári 1969 predstavili modernizovanú trojicu, ako B varianty. Nanovo bol prepracovaný podvozok a interiér vozidiel. Základná motorizácia pre Kapitan bol 2,8 litrová radový šesťvalec s výkonom 97 kW (132 k). Admiral ponúkal vo verzii 2800 S 106 kW (145 k) a vo verzii 2800 E až 121 kW (165 k). Inováciou bolo použitie elektronického vstrekovania od spoločnosti Bosch. Model Diplomat začínal so 121 kW (165 k) šesťvalcom a ponuka pokračovala V8 motorom so zdvihovým objemom 5,4 litra od Chevroletu.
Zvýšená bola aj pasívna bezpečnosť automobilov. Zadná náprava používala zavesenie De Dion. Len rok po modernizácii Opel zrušil Kapitan a nahradil ho modelom Admiral N. V auguste 1973 sa spustila výroba predĺženej verzie Diplomatu, rázvor bol predĺžený o 150 mm.
V 70-tych rokoch modely prestali stačiť na konkurentov a Opel rozhodol o konci ich kariéry. Tá prišla v júli 1977. Zo série B bolo vyrobených 11 017 Kapitanov, 31 827 Admiralov a 18 725 Diplomatov. V roku 1978 sa namiesto veľkej trojky dostali na trh modely Senator a Monza.
MM, Opel
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov