Jaguar odhaľuje štúdiu I-PACE, výkonné elektrické SUV
Koncept I-PACE prichádza ako ukážka úplne prvého elektromobilu Jaguar a produkčný model sa predstaví koncom roka 2017 a na cesty sa dostane v roku 2018.
Koncept I-PACE je výkonné elektrické SUV, ktoré sa vyznačuje odvážnym dizajnom s predsunutou kabínou. Predstavuje kombináciu výkonného športového modelu so všestrannosťou 5-miestneho SUV. Pri predpokladanom dojazde viac ako 500 km bude vodičom s priemernou dĺžkou jazdy stačiť, ak vozidlo nabijú raz týždenne.
Koncepčné vozidlo Jaguar I-PACE je jedným z vizuálne najpútavejších konceptov, aký kedy automobilka Jaguar vytvorila. Tímy dizajnérov a konštruktérov naplno využili slobodu, ktorú im elektrifikácia vozidla ponúkla, a pri tejto príležitosti prehodnotili celkové proporcie vozidla.
Výsledkom tohto úsilia je výnimočné päťmiestne SUV, v ktorom sa spája moderný dizajn s dopredu posunutou kabínou, inšpirovaný superautom C-X75, s plynulou siluetou kupé. Koncept I-PACE v sebe ukrýva množstvo pokročilých technológií, ako aj presvedčenie tímu dizajnérov značky Jaguar, že spotrebitelia sú pripravení na odvážnejší dizajn elektrických vozidiel. Naplno využíva technologické možnosti elektrického pohonu, prináša obrovské zmeny v oblasti dizajnu. A súčasne nachádza nový svieži spôsob spracovania luxusných, osobných detailov značky Jaguar a britského remeselného majstrovstva.
Keďže odbudol motor s vnútorným spaľovaním aj tunel prevodovky, koncept I-PACE využíva konštrukciu s kabínou posunutou dopredu, rozšírenými blatníkmi a kratšími prevismi. Silueta vozidla je vďaka tomu aerodynamickejšia a boky majú mohutnejšie proporcie. Zároveň ponúka viac priestoru v kabíne, ako aj lepšie jazdné vlastnosti a viditeľnosť.Koncept I-PACE tak má viac spoločného so superautom strednej kubatúry C-X75 ako s klasickými SUV. Jasne o tom svedčí dopredu posunutá kabína, dynamická stredová línia, krivka predných blatníkov, mohutné proporcie zadných bokov či veľké kolesá. Veľký rázvor s dĺžkou 2990 mm vytvára priestranný interiér, ktorý ponúka dostatok miesta na úrovni plnohodnotného SUV alebo luxusného sedanu.
Koncept I-PACE s aerodynamickým profilom, plynulými líniami, veľkými kolesami a mohutnými zadnými bokmi predstavuje novú generáciu elektrických vozidiel. Najmodernejší elektrický pohon tohto koncepčného vozidla umožnil skombinovať charakteristické črty značky Jaguar s novými líniami, a vytvoriť tak dynamický vzhľad, z ktorého vyžaruje výkon, inovácie a štýl.
Dlhý rázvor a krátke previsy umožnili použiť líniu strechy pripomínajúcu kupé. Kabína je posadená nízko medzi oblými blatníkmi, čo navodzuje dojem pohybu, a karoséria vytvára šikmú bočnú líniu pod oknami.
Prvotným plánom automobilky Jaguar v prípade konceptu I-PACE bolo vytvoriť priestranné, športové SUV s vysokým výkonom a širokou mierou využiteľnosti. Usporiadanie s dopredu posunutou kabínou vytvára neobvyklý vnútorný priestor, ktorý je oveľa väčší, než umožňujú vozidlá poháňané motorom s vnútorným spaľovaním. Bez motorového priestoru a vďaka umiestneniu akumulátora naplocho medzi nápravy sa dlhý rázvor a krátke previsy konštrukčného riešenia s dopredu posunutou kabínou podpísali pod výsledné rozmery 4 680 mm x 1 890 mm v pôdoryse a rázvor s dĺžkou 2 990 mm.
V dôsledku toho zaberá koncept I-PACE na ceste menej miesta ako klasické SUV strednej veľkosti, pričom však ponúka zadným cestujúcim viac miesta ako niektoré plnohodnotné SUV alebo luxusné sedany. Cestujúci v druhom rade konceptu majú v oblasti kolies priestor viac ako 70 mm, čo im zaručuje komfort na prvotriednej úrovni. Keďže dizajnéri nemuseli do vozidla zakomponovať tunel prevodovky, využili vzniknutý voľný priestor v stredovej konzole na vytvorenie inovačnej 8-litrovej úložnej priehradky. A keďže chýba aj tradičná radiaca páka, ponúka koncept namiesto nej inteligentný úložný priestor na telefóny, kľúče a iné malé predmety. Hoci má koncept I-PACE väčšmi naklonené zadné sklo, svojím batožinovým priestorom s objemom 530 litrov bez problémov prekoná tradičné SUV. Predný batožinový priestor umiestnený pod kapotou ponúka ďalších 28 litrov voľného miesta.
Elektrický pohon všetkých kolies zabezpečuje skvelé jazdné vlastnosti na každom povrchu a za každého počasia. Systém sa vyznačuje okamžitou odozvou a špičkovou reguláciou rozdeľovania krútiaceho momentu medzi predné a zadné kolesá, vďaka čomu dokáže okamžite reagovať na vstupy vodiča, podmienky na ceste aj na správanie vozidla.
Jazdnú dynamiku a odozvu koncepčného vozidla sa podarilo ďalej vylepšiť umiestením akumulátora do ideálnej polohy pod podlahou medzi nápravy, čím sa znížilo ťažisko vozidla, ako aj miera zotrvačnosti pri zatáčaní.
Konštruktéri spoločnosti Jaguar Land Rover vo vlastnej réžii navrhli a vyvinuli synchrónne elektromotory s permanentným magnetom tak, aby dosiahli čo najkompaktnejší dizajn, čo najvyššiu hospodárnosť a maximálnu hustotu výkonu. Motory majú vonkajší priemer len 234 mm a dĺžku len 500 mm. Elektromotory umiestnené na prednej a zadnej náprave, ktoré spoločne dodávajú výkon 400 koní a okamžitý krútiaci moment 700 Nm. Prirodzené prednosti pohonu všetkých kolies zvyšujú špičkové technológie na zzlepšenie trakcie z dielne značky Jaguar, vrátane systémov All Surface Progress Control (ASPC) a Adaptive Surface Response (AdSR).
Jazdný dosah koncepčného vozidla I-PACE predstavuje podľa európskeho kombinovaného jazdného cyklu NEDC viac ako 500 km. Pri priemerných denných jazdách na vzdialenosť 40 až 50 km bude väčšina zákazníkov musieť vozidlo nabíjať len raz týždenne. Akumulátor je možné nabíjať na verejných nabíjacích staniciach, pomocou špeciálnych nástenných nabíjačiek alebo jednoducho z klasickej elektrickej zásuvky v domácnosti. Nabíjanie je jednoduché a rýchle, pričom pri nabíjaní jednosmerným prúdom s príkonom 50 kW sa vozidlo nabije na 80 percent za 90 minút a na 100 percent už za niečo cez dve hodiny.
TECHNICKÉ ÚDAJE
Koncept Jaguar I-PACE | |
ELEKTRICKÉ MOTORY | |
Konfigurácia | elektromotor s permanentným magnetom; synchrónny
jednostupňová planétová prevodovka; sústredná s elektromotorom |
Výkon | 200PS |
Krútiaci moment | 350Nm |
Celkový systémový výkon | 400 koní/700 Nm |
HNACIE ÚSTROJENSTVO | elektromotor a prevodovka integrované do prednej a zadnej nápravy;
elektrický pohon všetkých kolies |
AKUMULÁTOR | |
Konfigurácia | 90 kWh lítiovo-iónový; chladený kvapalinou; zapuzdrené články |
Počet modulov | 36 |
PODVOZOK | |
Zavesenie predných kolies | lichobežníkové |
Zavesenie zadných kolies | s integrovanými ramenami |
Predné pneumatiky | 265/35/R23 |
Zadné pneumatiky | 265/35/R23 |
Riadenie | hrebeňové; elektromechanické |
ROZMERY | |
Dĺžka | 4 680 mm |
Šírka | 1 890 mm |
Výška | 1 560 mm |
Rázvor | 2 990 mm |
Objem batožinového priestoru | 530 litrov plus 28 litrov (vpredu) |
Súčiniteľ odporu vzduchu | 0,29 |
JAZDNÉ VLASTNOSTI A JAZDNÝ DOSAH |
|
0 – 100 km/h | cca 4 sekundy |
Max. rýchlosť | treba doplniť |
Jazdný dosah (NEDC) | viac ako 500 km |
Jaguar (šr)
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov